Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντέδρασαν με ανησυχία στην ψήφιση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, της 8ης Ιουνίου, της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων και βαν εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, δήλωσε πως η μείωση εκπομπών κατά 100% μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας εξαρτάται από εξωτερικούς παράγοντες, πέραν των κατασκευαστών.

Ο Oliver Zipse, Πρόεδρος της ACEA και CEO της BMW, δήλωσε: «Δεδομένης της αστάθειας και της αβεβαιότητας που βιώνουμε παγκοσμίως καθημερινά, οποιαδήποτε μακροπρόθεσμη ρύθμιση πέραν της δεκαετίας είναι πρόωρη σε αυτό το στάδιο. Αντιθέτως, απαιτείται σαφής αναθεώρηση στο μέσον της δεκαετίας προκειμένου να καθοριστούν οι στόχοι μετά το 2030».

Αναθεώρηση υποδομής

Αυτή η αναθεώρηση πρέπει να εξετάσει την επάρκεια υποδομής φόρτισης στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την διαθεσιμότητα πρώτων υλών παραγωγής μπαταριών, για κάλυψη της κατακόρυφης αύξησης ηλεκτρικών οχημάτων, συμπλήρωσε ο κ. Zipse.

Ο Martin Sander, γενικός διευθυντής Επιβατικών Οχημάτων της Ford Ευρώπης, δήλωσε: “Η Ford Ευρώπης συμμετείχε τον Μάιο σε κλαδικό αίτημα ώστε όλα τα νέα αυτοκίνητα και βαν στην Ευρώπη να έχουν μηδενικές εκπομπές από το 2035, όπως είναι το σωστό. Αλλά απαιτούνται πλέον επειγόντως και στόχοι ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».

Τα μέλη της ACEA έχουν δεσμευτεί στον στόχο της ευρωπαϊκής απανθρακοποίησης έως το 2050, πέραν των προσδοκιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Κοινοβουλίου.

Ο Frans Timmermans, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε: «Για να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν τότε στην Ευρώπη πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές. Αν λάβετε υπόψη την μέση διάρκεια ζωής των αυτοκινήτων, το 2035 είναι η σωστή χρονολογία για να καταστούν όλες οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών».

Αυτό επιτρέπει στους στόλους λιγότερους από τρεις κύκλους αντικατάστασης οχημάτων για θέσπιση αποτελεσματικής στρατηγικής EV και ακόμα λιγότερο σε ορισμένες αγορές – η Νορβηγία θα απαγορεύσει την πώληση οχημάτων ICE από το 2025 και το Ηνωμένο Βασίλειο από το 2030.

Η προθεσμία του 2035 εγκρίθηκε ήδη από την πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών, αν και ορισμένοι επιθυμούν να κινηθούν πιο γρήγορα, δεσμευόμενοι σε πωλήσεις αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030 ή ακόμα και το 2028 στην περίπτωση της Opel (μάρκα του ομίλου Stellantis).

Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν επίσης τους ενδιάμεσους στόχους μείωσης εκπομπών κατά 55% για τα αυτοκίνητα και 50% για τα βαν μέχρι το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, που σημαίνει επιτάχυνση του αρχικού στόχου μείωσης κατά 37,5% και είναι πλέον έτοιμοι για διαπραγματεύσεις με τα μεμονωμένα κράτη μέλη της ΕΕ για θέσπιση δεσμευτικής νομοθεσίας.

Ο ευρωβουλευτής Jan Huitema, που ήταν ο εισηγητής της πρότασης στο ΕΚ, δήλωσε: «Η φιλόδοξη αναθεώρηση των προτύπων CO2 είναι κρίσιμη για την επίτευξη των κλιματικών στόχων μας. Με αυτά τα πρότυπα, δημιουργείται σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τονώνεται η καινοτομία και οι επενδύσεις των κατασκευαστών. Επιπλέον, η αγορά και η χρήση αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων θα καταστεί φθηνότερη για τους καταναλωτές».

Η Transport & Environment περιέγραψε την ψηφοφορία των ευρωβουλευτών ως: «Τεράστιο βήμα προόδου για το κλίμα, την ποιότητα του αέρα και την οικονομική προσιτότητα των ηλεκτρικών οχημάτων», ενώ ο ειδικός κινητικότητας, Lukas Neckermann, έγραψε στο Twitter: «Η υπεροχή και το TCO καθιστούν ήδη τα EV καλύτερη επιλογή για το 90%-95% των αγοραστών αυτοκινήτων και βαν. Τουλάχιστον η Ευρώπη αποσαφήνισε το τοπίο για τους κατασκευαστές».

Εκπομπές ολόκληρου του κύκλου ζωής

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε επίσης υπέρ της πρότασης της Επιτροπής για θέσπιση κοινής μεθοδολογίας ΕΕ, έως το 2023, αξιολόγησης του πλήρους κύκλου ζωής εκπομπών CO2 αυτοκινήτων και βαν, καθώς και για τα καύσιμα και την ενέργεια που καταναλώνουν αυτά τα οχήματα. Αυτό θα επέτρεπε στους στόλους που φροντίζουν το περιβάλλον να υπολογίζουν τις εκπομπές CO2 παραγωγής οχήματος, κατά την αγορά.

Προηγούμενο άρθροΤί θα άλλαζε στην Αθήνα ένα μοντέλο υπηρεσιών ridesharing
Επόμενο άρθροΝικ. Ι. Θεοχαράκης: Pick Up & Drop για service Nissan