Εξακολούθησαν την ανοδική τάση οι ταξινομήσεις στην Ευρώπη, τόσο τον Ιούνιο του 2023, όσο και συνολικά το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία της ACEA, η αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ αυξήθηκε κατά 17,8% τον Ιούνιο, σε 1 εκατομμύριο ταξινομημένες μονάδες. Η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να αποδίδεται κυρίως στην ανάκαμψη της περιοχής από τις περσινές ελλείψεις εξαρτημάτων.

Εκτός από την Ουγγαρία (-1,4%), όλες οι αγορές της ΕΕ κατέγραψαν αύξηση, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Γερμανία (+24,8%), Ισπανία (+13,3%), Γαλλία (+11,5%) και Ιταλία (+9,1%). Η αύξηση στην Ελλάδα ήταν 20,8%.

Το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά (+17,9%), φτάνοντας τα 5,4 εκατομμύρια μονάδες. Οι αυξήσεις των τελευταίων μηνών δείχνουν ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία ανακάμπτει από τις διαταραχές του εφοδιασμού που προκλήθηκαν από την πανδημία. Ωστόσο, οι σωρευτικοί όγκοι είναι 21% χαμηλότεροι σε σύγκριση με το 2019. Οι περισσότερες από τις αγορές της περιοχής αναπτύχθηκαν σημαντικά το πρώτο εξάμηνο του 2023. Ισπανία (+24,0%), Ιταλία (+22,8%), Γαλλία (+ 15,3%), Γερμανία (+12,8%) και Ελλάδα (+28,4%) περιλαμβάνονται σε αυτές που κατέγραψαν αύξηση.

ΤΥΠΟΙ ΚΑΥΣΙΜΩΝ/ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Τον Ιούνιο, το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (BEV) αυξήθηκε από 10,7% σε 15,1%, ξεπερνώντας το μερίδιο των αυτοκινήτων ντίζελ για πρώτη φορά. Τα υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέμειναν η δεύτερη πιο δημοφιλής επιλογή μεταξύ των αγοραστών νέων αυτοκινήτων, αντιπροσωπεύοντας το 24,3% της αγοράς. Ωστόσο, τα βενζινοκίνητα διατήρησαν το μεγαλύτερο μερίδιο, με ποσοστό 36,3%.

  • Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τον Ιούνιο, οι ταξινομήσεις BEV στην ΕΕ αυξήθηκαν σημαντικά κατά 66,2%, φτάνοντας τις 158.252 μονάδες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μερίδιο αγοράς 15,1% (από 10,7% τον Ιούνιο του 2022) και τοποθέτησε τα BEV ως την τρίτη δημοφιλέστερη επιλογή μεταξύ των νέων αγοραστών αυτοκινήτων, ξεπερνώντας το ντίζελ. Οι περισσότερες αγορές της ΕΕ κατέγραψαν εντυπωσιακά διψήφια και τριψήφια ποσοστιαία ανάπτυξη, συμπεριλαμβανομένων των μεγαλύτερων, όπως η Ολλανδία (+90,1%), η Γερμανία (+64,4%) και η Γαλλία (+52,0%). Αυτό συνέβαλε σε αύξηση 53,8% κατά το πρώτο εξάμηνο σε σχέση με το περσινό, με 703.586 πωλήσεις.

Οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 32,4% τον Ιούνιο, φτάνοντας τις 254.100 μονάδες. Αυτή η ανάπτυξη προήλθε κυρίως από τις μεγαλύτερες αγορές της περιοχής: Γερμανία (+59,1%), Ιταλία (+29,9%), Γαλλία (+27,9%) και Ισπανία (+22,7%). Σωρευτικά, οι πωλήσεις υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατέγραψαν αξιοσημείωτη αύξηση 27,9% το πρώτο εξάμηνο του έτους, φτάνοντας σχεδόν τα 1,4 εκατομμύρια μονάδες και κατακτώντας το 25% της αγοράς.

Τον Ιούνιο, η αγορά της ΕΕ για νέα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα ανέκαμψε, οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κατά 13,4%. Παρόλο που σημειώθηκε σημαντική μείωση πωλήσεων κατά 39,2% στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά αυτού του τύπου καυσίμου, η σημαντική αύξηση στη Γαλλία (+49,9%) και στην Ισπανία (+51,7%) την αντιστάθμισαν σε μεγάλο βαθμό. Το συνολικό μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων μειώθηκε στο 7,9% από 8,2% τον Ιούνιο του περασμένου έτους, παρά την αύξηση των ταξινομήσεων τον Ιούνιο του 2023.

  • Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ

Τον Ιούνιο, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε κατά 11%, φτάνοντας συνολικά τις 379.067 μονάδες. Η ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, ιδιαίτερα στη Γερμανία (+19,8%) και στην Ισπανία (+11,9%). Ωστόσο, το μερίδιο αγοράς μειώθηκε στο 36,3% από 38,5% τον Ιούνιο του 2022. Πάνω από 2 εκατομμύρια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα πωλήθηκαν στην ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του έτους, σημειώνοντας αξιοσημείωτη αύξηση 15,9% σε σύγκριση με το 2022.

Αντιθέτως, η αγορά της ΕΕ για αυτοκίνητα ντίζελ συνέχισε να μειώνεται (-9,4%) τον περασμένο μήνα, παρά την ανάπτυξη στη Γερμανία (+10,3%) και στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, ιδιαίτερα στη Ρουμανία (+22,4%). Τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον μερίδιο αγοράς 13,4%, από 17,4% τον Ιούνιο του 2022.

ΟΙ ΜΑΡΚΕΣ

Αρκετά ανατρεπτική η κατάταξη του Ιουνίου σε σχέση με το εξάμηνο. Πρώτη παραμένει η Volkswagen, που αύξησε τις ταξινομήσεις της κατά 21,7% τον Ιούνιο και 23,2% το εξάμηνο και το μερίδιό της στο 10,9% και 10,6% της αγοράς αντιστοίχως. Δεύτερη τον Ιούνιο πέρασε η Renault, που αύξησε τις ταξινομήσεις της κατά 11,4%, αλλά μείωσε το μερίδιό της στο 6,1% της αγοράς, ενώ καταλαμβάνει την έκτη θέση το εξάμηνο (+19,5%) και 5,3% μερίδιο. Στην τρίτη θέση η Toyota, που αύξησε τις ταξινομήσεις της (+6%) και μείωσε το μερίδιό της στο 5,9%. Το εξάμηνο κατατάσσεται δεύτερη (+10,8%) με 6,4% της αγοράς. Τέταρτη στην κατάταξη τον Ιούνιο η Audi (+43,4%), που αύξησε το μερίδιό της κατά 1 μονάδα (5,7%) και τρίτη το εξάμηνο (+26,1%) με 5,7% μερίδιο. Στην πέμπτη θέση η BMW, τόσο τον Ιούνιο (+11,7%), όσο και το εξάμηνο (+9,6%) με μερίδιο 5,2% και 5,4% αντιστοίχως.

Η Peugeot βρίσκεται στην έκτη τον Ιούνιο (-6,4%) με 5,1% της αγοράς και στην τέταρτη το εξάμηνο (+7,4%) με 5,4% μερίδιο. Η Skoda στην έβδομη θέση, τόσο τον Ιούνιο (+25,6%), όσο και το εξάμηνο (+31,3%) με μερίδιο 4,9% και 5,2% αντιστοίχως. Ακολουθεί η Mercedes στην όγδοη θέση τον Ιούνιο (+7,1%) και το εξάμηνο (+8,2%) και μερίδιο αντιστοίχως 4,8% και 5,2%. Η Dacia ένατη στην κατάταξη τον Ιούνιο (-6,1%) και δέκατη το εξάμηνο (+30,1%), με 4,4% και 4,5% μερίδιο. Την κορυφαία δεκάδα στην Ευρώπη κλείνει η Kia στη δέκατη θέση τον Ιούνιο (+5,4%) με 4,3% μερίδιο και στην ένατη το εξάμηνο (+3,8%) με 4,6% της αγοράς.

Στην επόμενη δεκάδα προηγείται η Hyundai με 4,1% της αγοράς τον Ιούνιο και το εξάμηνο (12η) και 51.994 και 270.675 μονάδες αντιστοίχως. 12η η Ford με 4% τον Ιούνιο (51.234 μονάδες) και 4,2% το εξάμηνο (11η με 275.692 μονάδες). Ακολουθεί η Tesla με 3,8% μερίδιο τον Ιούνιο, που υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις της σε σχέση με τον Ιούνιο του 2022 με 47.606 μονάδες, και 2,8% το εξάμηνο (16η με 186.066 μονάδες). 14η η Opel με 3,8% τον Ιούνιο (47.555 μονάδες) και 3,7% το εξάμηνο (13η με 242.667 μονάδες). Στη 15η θέση τον Ιούνιο και το εξάμηνο η Citroen με 2,8% (35.334 μονάδες) και 3% (196.348 μονάδες) αντιστοίχως.

Στη 16η θέση τον Ιούνιο η Fiat με 2,8% της αγοράς και 35.034 μονάδες ενώ βρίσκεται στην 14η το εξάμηνο με 3% και 200.185 μονάδες. Η Nissan στην 17η θέση τον Ιούνιο και το εξάμηνο, με 2,1% (26.785 μονάδες) και 2,3% (148.340) αντιστοίχως. Ακολουθεί η Volvo με 2% τον Ιούνιο και 25.660 μονάδες και 2,2% το εξάμηνο με 143.829 μονάδες. Στη 19η θέση η Seat με 1,9% μερίδιο τον Ιούνιο (24.090 μονάδες) και 2% το εξάμηνο (133.833 μονάδες). Την εικοσάδα του Ιουνίου κλείνει η Cupra με 1,5% μερίδιο και 19.590 μονάδες, που καταλαμβάνει, ωστόσο, την 21η θέση το εξάμηνο με 1,4% μερίδιο και 92.010 μονάδες. Στην 20η θέση του εξαμήνου βρίσκεται η Mazda (22η τον Ιούνιο) με 1,2% μερίδιο αγοράς και 93.828 μονάδες.

Λίνα Τσαγκαράκη

Προηγούμενο άρθροΣυνεργασία Stellantis και Saft για το έργο IBIS
Επόμενο άρθροSeat: μονάδα συναρμολόγησης μπαταριών