Στις ταξινομήσεις Οκτωβρίου, δεν εκπλήσσει η εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου, με μείωση των πωλήσεων κατά 14,3%, και μοτοσικλέτας, με αύξηση κατά 14,9%.
Όσα είχαμε γράψει πριν από ένα μήνα διατηρούν την ισχύ τους και όσοι παρατηρούν ψύχραιμα τις εξελίξεις θεωρούν ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας, καθώς εκτιμούν ότι το τέλος της χρονιάς θα μας βρει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Κάποιοι άλλοι, ίσως υπερβολικά αισιόδοξοι, είχαν θεωρήσει ότι η μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε τους πρώτους μήνες του 2024 θα μπορούσε να δώσει μια καινούρια ετήσια άνοδο. Όμως η άνοδος αυτή οφειλόταν, όπως επισημάναμε σε προηγούμενη αναφορά μας, τόσο σε παραγγελίες του 2023 που ταξινομήθηκαν φέτος, όσο και στην αύξηση της διαθεσιμότητας οχημάτων από τα εργοστάσια, η οποία δεν είναι άσχετη με την κάμψη της αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη.
Από την άλλη πλευρά η αγορά των μεταχειρισμένων φαίνεται ότι λειτουργεί διαφορετικά, με τα οχήματα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα (εισαγόμενα) να φτάνουν τον Οκτώβριο τα 6.832 «κομμάτια» – ποσότητα που αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 17,1% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2023. Πάντως, στο σύνολο του δεκάμηνου παρατηρούμε ότι τα καινούρια διατηρούν ακόμα θετικό πρόσημο με τις 117.707 ταξινομήσεις να αντιστοιχούν σε αύξηση κατά 1,7 %, η οποία όπως είπαμε κατά πάσα πιθανότητα θα μειωθεί ακόμα περισσότερο. Σημειώστε ότι στο δεκάμηνο η αύξηση των πωλήσεων μεταχειρισμένων φτάνει το 6,2% (67.147 πωλήσεις φέτος, 63.243 πέρυσι).
Θετικό πρόσημο και στην αγορά μοτοσικλέτας με +14,9% τον Οκτώβριο (7.027 ταξινομήσεις) και ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στο δεκάμηνο, +19,6% (58.627 οχήματα). Ενώ παρατηρώντας τους πίνακες βλέπουμε ότι το απόλυτο ρεκόρ αύξησης παρουσιάζεται στα λεωφορεία: +266,7% τον Οκτώβριο και + 271,4% στο δεκάμηνο. Πρόκειται βέβαια για ποσοστά που αντιστοιχούν σε χαμηλότερους όγκους (33 και 213 οχήματα, αντίστοιχα) επηρεάζοντας ελάχιστα τη συνολική εικόνα της αγοράς.
Επιστρέφοντας στα αυτοκίνητα και συγκεκριμένα στην κατανομή των πωλήσεων ανά κατηγορία και τύπο αυτοκινήτου, παρατηρούμε ότι τα SUV αποτελούν σταθερά πλέον πάνω από το μισό της αγοράς, αφού αν υπολογίσουμε μόνο τις δύο πιο δημοφιλείς κατηγορίες, αυτή των B-SUV και αυτή των C-SUV το άθροισμά τους δίνει το 54,8% των συνολικών ταξινομήσεων τον Οκτώβριο και 50,1% στο δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου – με αυτό το τελευταίο ποσοστό να αυξάνεται στο 54,2% αν συνυπολογιστούν και τα μεγαλύτερου μεγέθους D-SUV.
Στην κατάταξη των εταιριών βλέπουμε την Toyota, σε μια γνώριμη θέση, την πρώτη – με μερίδιο αγοράς 17,6%. Η ιαπωνική εταιρία στηρίζει ένα σημαντικό μέρος της επιτυχίας της στο γεγονός ότι έχει στη γκάμα της και μικρά αυτοκίνητα (κατηγορίες Α και Β) σε λογική τιμή, τη στιγμή που άλλοι κατασκευαστές έχουν ήδη αποχωρήσει από αυτές. Ενώ σίγουρα ένα άλλο στοιχείο – φανερό μυστικό της επιτυχίας, είναι ότι η εταιρία έχει διαχρονικά πείσει το καταναλωτικό κοινό για την αξιοπιστία των μοντέλων της. Στο γεγονός ότι επίσης έχει στη γκάμα της μικρά αυτοκίνητα να προτείνει στον Έλληνα αγοραστή πρέπει να αποδώσουμε και τη δεύτερη θέση της Suzuki (8,1%), που έχει σίγουρα αξιοποιήσει δεόντως το νέο Swift. Στην τρίτη θέση συναντάμε την Peugeot (7,9%)και ακολουθούν Hyundai (6,7%), Opel (4,9%) και BMW (4,5%).
Τέλος, στις ταξινομήσεις ανά τύπο συστήματος κίνησης/ενέργειας παρατηρούμε ότι στο δεκάμηνο είχαμε σημαντική αύξηση (11,5%) στα υβριδικά που αποτελούν πλέον το 41,8% του συνόλου της αγοράς, και εμφανή μείωση (-11,3%) στα αυτοκίνητα που διαθέτουν «σκέτο» κινητήρα εσωτ. καύσης, χωρίς κάποιου τύπου ηλεκτρική υποβοήθηση. Σημειώνουμε ωστόσο ότι η έννοια του υβριδικού δεν περιλαμβάνει αυτό που κάποιοι αποκαλούν full hybrid ή strong hybrid, αλλά και όλες τις 48V προτάσεις, που αποτελούν ήπια υβριδικά οχήματα.