“Τα EV θα κυριαρχούν στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, αλλά τα δύο τρίτα του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων θα εξακολουθούν να κινούνται με βενζίνη το 2050”, δήλωσε ο Αντιπρόεδρος της IHS Markit, Daniel Yergin.

Τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντιστοιχούν σε 8 στα 10 καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται το 2050. Αλλά θα απαιτηθεί χρόνος μέχρι να εκτοπίσουν τη βενζίνη ως κυρίαρχο καύσιμο στις μεταφορές, γράφει ο Αντιπρόεδρος της IHS Markit, Daniel Yergin, στο νέο του βιβλίο, The New Map: Energy, Climate and the Clash of Nations.

“Το πετρέλαιο δεν είναι πλέον ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς στις μετακινήσεις αυτοκινήτων. Αλλά για αρκετό καιρό ακόμα, η επιρροή του θα εξακολουθήσει να επεκτείνεται στον τομέα των μεταφορών”, γράφει ο Yergin.

Η IHS Markit προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων μπαταριών, υβριδικών plug-in και ηλεκτρικών κυψελών καυσίμου) θα αποτελούν το 60%-80% όλων των νέων πωλήσεων το 2050. Αυτό το αυξημένο μερίδιο αγοράς (από 2,2% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της IHS Markit) θα οφείλεται στην κατασκευαστική αύξηση, καθώς και στη συνεχή βελτίωση των μπαταριών. Η IHS Markit προβλέπει, ακόμα, πως το μέσο κόστος των μπαταριών ιόντων λιθίου θα πέσει κάτω από τα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα έως το 2023.

Ωστόσο, τα βενζινοκίνητα οχήματα θα εξακολουθούν να αποτελούν τα δύο τρίτα των 1,9 δισεκατομμυρίων κυκλοφορούντων αυτοκινήτων το 2050 λόγω του χρόνου που απαιτείται για τον μετασχηματισμό του στόλου. Η μέση ηλικία των κυκλοφορούντων οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι σχεδόν 12 έτη. Στην Ευρώπη τα επιβατικά είναι 10,8 ετών, τα βαν 10,9 ετών και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα 12,3 ετών (στοιχεία ACEA).

Η ζήτηση EV προέρχεται από τους στόχους μείωσης εκπομπών

“Τουλάχιστον προς το παρόν, η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων προέρχεται σε μεγάλο βαθμό, όχι από τους καταναλωτές, αλλά από κυβερνήσεις των οποίων οι εξελισσόμενες πολιτικές διαμορφώνονται από την μέριμνα για το κλίμα, καθώς και από την αστική ρύπανση και συμφόρηση”, παρατηρεί ο Daniel Yergin στο The New Map.

Η αποτυχία συμμόρφωσης στους νέους κυβερνητικούς στόχους μείωσης εκπομπών “θα μπορούσε να επιφέρει στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πρόστιμα έως και 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων” τα επόμενα 5 χρόνια, προσθέτει. “Αυτό είναι ένα ισχυρό μήνυμα που προέρχεται από τους κανονισμούς και όχι από την καταναλωτική ζήτηση”.

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν επίσης τις δικές τους προκλήσεις, ιδίως στην αλυσίδα εφοδιασμού ορισμένων υλικών μπαταριών, παρατηρεί ο Yergin. Η ζήτηση λιθίου για ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1.800% έως το 2030 και θα αντιπροσώπευε περίπου το 85% της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης. Η ζήτηση για κοβάλτιο, ένα άλλο βασικό στοιχείο των μπαταριών, θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1.400%. Και περισσότερο από το 50% της παγκόσμιας προμήθειας κοβαλτίου προέρχεται από ένα μέρος – τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Η νέα τριάδα

Παρ’ όλα αυτά, ο Yergin γράφει πως η πιθανή εμφάνιση αυτού που αποκαλεί “Νέα Τριάδα” (η σύγκλιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, υπηρεσιών ride-hailing και διαμοιρασμού και οχημάτων αυτόνομης οδήγησης) θα μπορούσε να διαταράξει την κυριαρχία ενός αιώνα του πετρελαίου στις μεταφορές . Αυτό θα δημιουργούσε έναν νέο κλάδο τρισεκατομμυρίων δολαρίων, που αποκαλεί “Auto-Tech”.

Η έλευση της Tesla έσπασε το “αδιέξοδο” που υπήρχε από τότε που απέτυχε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο του Thomas Edison, πριν έναν αιώνα, γράφει ο Yergin και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να προλάβουν και να αναπτύξουν τα δικά τους ηλεκτρικά οχήματα.

“Ο κόσμος των αυτοκινήτων – και οι προμηθευτές καυσίμων τους – έχει γίνει το πεδίο ενός νέου είδους ανταγωνισμού”, καταλήγει. “Πλέον δεν αφορά μόνον την πώληση αυτοκινήτων σε καταναλωτές για προσωπική χρήση. Δεν είναι πλέον αυτοκινητοβιομηχανίες εναντίον αυτοκινητοβιομηχανιών, μάρκες βενζίνης εναντίον μαρκών βενζίνης. Είναι πιο πολυδιάστατο. Βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εναντίον ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ιδιόκτητα αυτοκίνητα εναντίον υπηρεσιών κινητικότητας. Και αυτοκίνητα οδηγούμενα από ανθρώπους εναντίον ρομποτικών αυτοκινήτων χωρίς οδηγό”.

Η αλλαγή επέρχεται. Απλώς, όχι εν μια νυκτί

“Σήμερα, δεν υπάρχει ακόμα παγκόσμιο σημείο ανατροπής, όπου τα οφέλη της νέας τεχνολογίας και των επιχειρηματικών μοντέλων να αποδειχθούν τόσο συντριπτικά, ώστε να εκμηδενίσουν το αυτοκίνητο ορυκτών καυσίμων που κυριαρχεί τόσον καιρό”.

H IHS Markit, με έδρα το Λονδίνο, είναι παγκόσμιος ηγέτης σε θέματα κρίσιμων πληροφοριών, αναλυτικών στοιχείων και λύσεων για τους κλάδους και τις αγορές που διέπουν τις οικονομίες παγκοσμίως. Η εταιρεία παρέχει πληροφορίες, αναλυτικά στοιχεία και λύσεις επόμενης γενιάς σε επιχειρήσεις, χρηματοοικονομικές εταιρείες και κυβερνητικές υπηρεσίες, για να βελτιώσει την επιχειρησιακή τους αποδοτικότητα και τη λήψη αποφάσεων. Η IHS Markit έχει περισσότερους από 50.000 επιχειρηματικούς και κυβερνητικούς πελάτες, συμπεριλαμβανομένου του 80% του Fortune Global 500 και των κορυφαίων διεθνών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

Λίνα Τσαγκαράκη

Προηγούμενο άρθροBest Global Brands 2020 από την Interbrand
Επόμενο άρθροBMW Group: θα κατασκευάζει στο Regensburg εξαρτήματα EV