Τα e-fuels θα εκπέμπουν πενταπλάσιο CO2 από τα EV αν δεν είναι ουδέτερου άνθρακα και εναπόκειται στις κυβερνήσεις της ΕΕ να τηρήσουν την απαίτηση αυτή, αναφέρει η Transport & Environment (T&E).
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels (συνθετικά καύσιμα) θα εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερο CO2 από τα EV (ηλεκτρικά οχήματα), εάν η ΕΕ χαλαρώσει τις απαιτήσεις ουδέτερου άνθρακα, διαπιστώνει νέα ανάλυση. Όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ από το 2035 πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών CO2, αλλά η ΕΕ πρόκειται να εξαιρέσει τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με e-fuels. Ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει πως μόνο τα e-fuels που είναι 100% ουδέτερα άνθρακα πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης, ο κλάδος πετρελαίου θέλει να χαλαρώσουν τα κριτήρια.
Η T&E υπολόγισε τις εκπομπές CO2 των e-fuels «από την πετρελαιοπηγή στον τροχό» – τις συνολικές εκπομπές που απαιτούνται για την παραγωγή, διανομή και χρήση του καυσίμου.[1] Η ανάλυση δείχνει ότι τα αυτοκίνητα συνθετικού καυσίμου θα εκπέμπουν 61 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο το 2035, εάν οι νομοθέτες εφαρμόσουν ασθενέστερα (70%) κριτήρια εκπομπών άνθρακα, έναντι της υπάρχουσας νομοθεσίας (100%) για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία θα εκπέμπουν μόνο 13 γρCO2/χλμ όταν θα φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια από το μέσο δίκτυο της ΕΕ το 2035. Για να είναι απολύτως ουδέτερα άνθρακα, τα e-fuels πρέπει να παράγονται με κατακράτηση εκπομπών CO2, που αντισταθμίζει το διοξείδιο του άνθρακα κατά την καύση σε κινητήρα.
Ο Alex Keynes, διευθυντής πολιτικής αυτοκινήτου της T&E, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέφερε πως τα e-fuels πρέπει να είναι ουδέτερα άνθρακα για να εξαιρεθούν της απαγόρευσης ρυπογόνων αυτοκινήτων μετά το 2035. Για χρόνια το λόμπι των e-fuels μάς έλεγε πόσο καθαρά είναι τα καύσιμα τους , επομένως είναι ακατανόητο γιατί δεν πληρούν τα κριτήρια όπως προτείνονται. Εναπόκειται στις κυβερνήσεις της ΕΕ να τηρήσουν την απαίτηση ουδέτερου άνθρακα της Επιτροπής».
Παρ’ όλο που τα συνθετικά καύσιμα θα είναι ουδέτερα άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο της Επιτροπής, θα εξακολουθούν να εκπέμπουν ρύπους, ιδίως τοξικό NO2 και καρκινογόνα σωματίδια, όταν καίγονται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης. Οι δοκιμές της T&E έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα εκπέμπουν οξείδια του αζώτου (NOx) όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων (περίπου 22 mg/χλμ) και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία και δεν βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα στις πόλεις μας.
Τα συνθετικά καύσιμα είναι επίσης ακριβά στην παραγωγή και ο ανεφοδιασμός των αυτοκινήτων θα κοστίζει στους οδηγούς πολύ ακριβότερα από ένα ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας ή ακόμα και από ένα αυτοκίνητο συμβατικής βενζίνης. Η παραγωγή τους είναι επίσης πολύ λιγότερο αποδοτική από την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων. Η διάθεση ενός μικρού ποσοστού νέων αυτοκινήτων συνθετικών καυσίμων αντί της ηλεκτροκίνησης θα απαιτούσε σημαντικά περισσότερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη.
Η Επιτροπή ζήτησε από τα κράτη μέλη σχόλια επί της πρότασής της να επιτραπούν μόνο 100% ουδέτερα συνθετικά καύσιμα για νέα αυτοκίνητα μετά το 2035. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ αναμένεται να λάβουν την τελική απόφαση εντός του έτους.
[1] Η ανάλυση της T&E βασίζεται στις ακόλουθες υποθέσεις:
Συμβατικό αυτοκίνητο βενζίνης: αυτοκίνητο κατηγορίας C που πωλήθηκε το 2035, με συμβατική βενζίνη που εκπέμπει 94 gCO2eq/MJ.
Αυτοκίνητο συνθετικού καυσίμου: Ίδιο αυτοκίνητο που λειτουργεί με συνθετικό καύσιμο, με περιορισμό 70% CO2 έναντι της συμβατικής βενζίνης σύμφωνα με τη μεθοδολογία RFNBO της Οδηγίας της ΕΕ για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Η μείωση εκπομπών «από την πετρελαιοπηγή στον τροχό» του e-fuel επιτυγχάνεται με τη δέσμευση άνθρακα.
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: BEV κατηγορίας C , μέση εκπομπή άνθρακα ευρωπαϊκού δικτύου.