Από τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2019, η ανάλυση της Jato συμπεραίνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο έχουν επιτύχει το ίδιο επίπεδο εσόδων, αλλά μέχρι στιγμής σημείωσαν λιγότερα κέρδη.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι δεν ήταν εύκολο τρίμηνο για τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων, που αφενός εκτίθενται στις εμπορικές εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, αφετέρου στις πιο δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην Ευρώπη. Τα δημοσιευμένα στοιχεία των εταιρειών δείχνουν τη σοβαρή επίδραση που είχαν οι παραπάνω σύνθετες συνθήκες στο καθαρό περιθώριο.
Η μελέτη της Jato συμπεριέλαβε τα επίσημα στοιχεία που δημοσίευσαν 28 αυτοκινητοβιομηχανίες εξαιρώντας τους κινέζους κατασκευαστές που έχουν κοινοπραξίες με ξένες εταιρείες. Η εξαίρεση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι οι εταιρείες αυτές συνδυάζουν τις δραστηριότητες των κοινοπραξιών με τις δικές τους στις οικονομικές τους καταστάσεις. Πρόκειται για τις εταιρείες: Dongfeng Motors, BYD, SAIC, BAIC, GAC, Chang’An, Zotye, JAC και Chery.
Ωστόσο, συμπεριλαμβάνονται οι JAC Motors, οι Foton Motors και οι Great Wall Motors. Επίσης δεν περιλαμβάνεται η Geely διότι δημοσιεύει τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου τον Αύγουστο.
Τα έσοδα ανήλθαν σε 448,6 δισ. ευρώ
Οι 28 εταιρείες που περιλαμβάνονται στη μελέτη αυτή κατέγραψαν έσοδα ύψους 448,6 δισ. ευρώ κατά τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους. Το σύνολο ήταν 0,1% υψηλότερο από το πρώτο τρίμηνο του 2018, χρησιμοποιώντας τις ίδιες συναλλαγματικές ισοτιμίες και για τις δύο περιόδους. Αυτό σημαίνει ότι ο κλάδος είχε πωλήσεις 7,01 δισ. ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα ή 876 εκατ. ευρώ ανά ώρα εργασίας. Υπήρξε, λοιπόν, αύξηση στα έσοδα των πωλήσεων σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2018, όπου τα αντίστοιχα έσοδα ισοδυναμούσαν με 6,90 δισ. ευρώ την ημέρα.
Παρά το γεγονός ότι τα έσοδα παρέμειναν σταθερά κατά τη διάρκεια του τριμήνου, αντιστοιχούσαν σε πωλήσεις λιγότερα οχημάτων από εκείνες της ίδιας περιόδου το 2018. Συνολικά, οι 28 αυτοκινητοβιομηχανίες πούλησαν 20,23 εκατομμύρια οχήματα (επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και βαρέα φορτηγά). Δηλαδή, 861.000 λιγότερα οχήματα σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2018, καταγράφοντας μείωση κατά 4,1%. Η διαφορά μεταξύ των εσόδων και των πωληθέντων οχημάτων καταδεικνύει το γεγονός ότι παρά τις προκλήσεις, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αύξησαν τη μέση τιμή των οχημάτων τους.
Σύμφωνα με τα προηγούμενα στοιχεία, η μέση τιμή ανά πωλούμενη μονάδα αυξήθηκε από 21.245 ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2018 σε 22.168 ευρώ κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2019. Το αυξημένο έσοδο / τιμή ανά μονάδα εξηγείται κυρίως από το γεγονός ότι πουλήθηκαν περισσότερα SUV παντού τα οποία με κάποιο τρόπο αντισταθμίστηκαν από ορισμένες αγορές, όπως, η Βραζιλία, η Ινδία και ορισμένες χώρες της Νότιας Ασίας, όπου το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης προέρχεται από μικρότερα και φθηνότερα οχήματα.
Το περιθώριο επηρεάστηκε από πιο δύσκολες συνθήκες
Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να εξηγήσουν γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες κερδίζουν λιγότερα φέτος. Ο σημαντικότερος είναι η επιβράδυνση της κινεζικής αγοράς, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 11%. Η Κίνα υπήρξε ο κορυφαίος παράγοντας ανάπτυξης κατά την τελευταία δεκαπενταετία, ωστόσο η ζήτηση οχημάτων άρχισε ξαφνικά να μειώνεται ως συνέπεια της αύξησης του ιδιωτικού χρέους και των εμπορικών εντάσεων με τις ΗΠΑ. Εν τω μεταξύ, η ανάπτυξη έχει επίσης επιβραδυνθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, αφήνοντας πολύ λίγες αγορές στις αυτοκινητοβιομηχανίες όπου μπορούν να αναπτυχθούν και να κερδίσουν χρήματα.
Στο α’ τρίμηνο του 2019, τα καθαρά κέρδη των 26 εταιρειών (εξαιρούνται οι Όμιλοι Renault και PSA, δεδομένου ότι δεν ανακοινώνουν κέρδη ανά τρίμηνο) ανήλθαν σε 15,27 δισ. ευρώ. Σε αντίθεση με τα έσοδα και τον όγκο των πωλήσεων, τα κέρδη μειώθηκαν κατά 24% λόγω ζημιών από βασικούς παίκτες όπως οι Honda, Suzuki και Tesla και μεγάλη μείωση των κερδών που ανακοίνωσαν οι Nissan, BMW Group, Subaru, JLR και FCA.
Κατά συνέπεια, το καθαρό περιθώριο επηρεάστηκε σοβαρά κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Μειώθηκε από 4,8% το πρώτο τρίμηνο του 2018 σε 3,7% το αντίστοιχο του 2019. Αυτό σημαίνει ότι το ήδη μικρό περιθώριο γίνεται ακόμη μικρότερο. Και οι συνθήκες θα επιδεινωθούν, με τους επικείμενους στόχους για τις εκπομπές CO2 στην Ευρώπη και τις πιθανές γεωπολιτικές εντάσεις στο Ιράν, τη Βόρεια Κορέα και τη Βενεζουέλα.
Σε γενικές γραμμές, όπως επισημαίνει η μελέτη της Jato, το καθαρό περιθώριο της αυτοκινητοβιομηχανίας απέχει πολύ από το 23,8% που καταγράφει η αγορά λογισμικού διαδικτύου ή από το 16% η αγορά λογισμικού ψυχαγωγίας. Είναι μάλιστα χαμηλότερο από την προβληματική αεροναυπηγική / αμυντική βιομηχανία, όπου το καθαρό περιθώριο κυμαίνεται περίπου στο 7,2%.