Προβλήματα προκύπτουν στην εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από άλλες χώρες της ΕΕ με την εφαρμογή του άρθρου 46 του Νόμου Ν.4530/2018, που θα ισχύσει από τις 27 Σεπτεμβρίου 2019. Δείτε εδώ το σχετικό ΦΕΚ.

Στην εποχή της ψηφιοποίησης οι διαδικασίες θα έπρεπε να απλοποιούνται αντί να γίνονται περισσότερο πολύπλοκες, όταν μάλιστα η πώληση των μεταχειρισμένων και μη αυτοκινήτων γίνεται όλο και περισσότερο online μέσα από ειδικές πλατφόρμες.

Ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) εξέδωσε σήμερα ανακοίνωση η οποία αναφέρεται σε “πραξικόπημα” Σπίρτζη.

Η ανακοίνωση του ΣΕΕΑΕ

“Το προαναγγελθέν και οριστικό τέλος της εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από χώρες της ΕΕ, όπως αυτό προκύπτει από το άρθρο 46 του Νόμου Ν.4530/2018 τίθεται και επισήμως σε εφαρμογή από τις 27 Σεπτεμβρίου 2019 σύμφωνα με τα νεότερα ΦΕΚ που δημοσιεύτηκαν στις 24 και 27 Ιουνίου αντιστοίχως. (ΦΕΚ Β’ 2469/24-6-2019 και ΦΕΚ Β’ 2550/27-06-2019). Με αυτό το άρθρο-έκτρωμα ο απερχόμενος Υπουργός Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης λίγες μέρες πρίν την διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών φρόντισε να «παγώσει» κυριολεκτικά τις εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων καθώς η όλη διαδικασία όπως πλέον διαμορφώνεται δεν υπάρχει περίπτωση να μπορεί να ολοκληρωθεί από κανέναν έμπορο αυτοκινήτων ή ιδιώτη, από κανένα τελωνείο ή Υπουργείο Μεταφορών.”

“Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το νέο νόμο για να εισάγει κάποιος μεταχειρισμένο αυτοκίνητο στην Ελλάδα από άλλη χώρα της ΕΕ θα πρέπει πέραν των νομίμων εγγράφων του αυτοκινήτου που προέρχονται από το εργοστάσιο Κατασκευής, να συλλέξει και πλήθος άλλων επιπλέον εγγράφων από την χώρα εισαγωγής αλλά και από την χώρα μας μετά την εισαγωγή του, αρκετά εκ των οποίων είναι αδύνατον να αποκτηθούν λόγω του Νόμου της ΕΕ περί προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων και όχι μόνο!”

“Στην ουσία καθίσταται παντελώς απαγορευτική η εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από χώρες της ΕΕ. Εκτός όμως των απαιτούμενων εγγράφων από τη χώρα προέλευσης του οχήματος, τα οποία πρέπει να είναι και μεταφρασμένα στα Ελληνικά(!!), θα πρέπει στη συνέχεια τα έγγραφα να πιστοποιούνται από τους Εγχώριους Εθνικούς Διανομείς, με άλλα λόγια τους Εισαγωγείς Καινούριων Αυτοκινήτων, και μάλιστα καταβάλλοντας και παράβολο αξίας 20 ευρώ πλέον ΦΠΑ[1].”

“Εν ολίγοις, οι Εγχώριοι Εισαγωγείς κατά τα προβλεπόμενα στις αποφάσεις Σπίρτζη, υποκαθιστούν το κράτος, ελέγχοντας τα οχήματα που εισάγονται και βέβαια ελέγχουν και τα Εργοστάσια Παραγωγής που οι ίδιοι εκπροσωπούν στην Ελλάδα! Δηλαδή, το Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης που εκδίδεται από το εργοστάσιο που κατασκευάζει το αυτοκίνητο και η άδεια του οχήματος που εκδίδεται από το αρμόδιο Υπουργείο της χώρας προέλευσης του οχήματος δεν θεωρούνται επίσημα έγγραφα για τον κ. Σπίρτζη και θεωρούνται, κατά τον ίδιο, επίσημα έγγραφα μόνο οι βεβαιώσεις που θα εκδίδονται από τους Έλληνες εισαγωγείς καινούριων αυτοκινήτων, οι οποίοι – και εδώ είναι το άκρον άωτον της προκλητικότητος, είναι «δεδηλωμένοι» εχθροί της εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθόσον έχουν αντίθετα, δηλαδή άκρως ανταγωνιστικά συμφέροντα με τους εμπόρους – εισαγωγείς μεταχειρισμένων, αφού οι τελευταίοι τους αφαιρούν μερίδιο αγοράς και τους χαλούν τα σχέδια για πλήρη έλεγχο της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου. Δηλαδή με τις αποφάσεις της αυτές η Πολιτεία δια του απερχομένου υπουργού της κ. Σπίρτζη, σπρώχνει χιλιάδες εμπόρους απευθείας στο στόμα του «λύκου»…”

“Από τα «νύχια» του εν λόγω νόμου όμως δε ξεφεύγουν ούτε τα αυτοκίνητα που έχουν εκδόσει πινακίδες και έχουν ταξινομηθεί ήδη στη χώρα μας! Δηλαδή πέραν των νεοεισερχόμενων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, όσοι «τολμήσουν» να μεταβιβάσουν σε άλλον ενδιαφερόμενο το αυτοκίνητο τους που έχει ταξινομηθεί πρώτη φορά εκτός Ελλάδας ακόμα και δεκαετίες πριν, θα πρέπει και εκείνοι να ακολουθήσουν την ίδια διαδικασία και να αιτηθούν της ειδικής Βεβαίωσης από τους Εγχώριους Εισαγωγείς Αντιπροσώπους, πληρώνοντας βέβαια το παράβολο των 20 ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση η μεταβίβαση δε θα μπορεί να πραγματοποιηθεί!!”

“Επειδή λοιπόν όλα τα παραπάνω διαδραματίστηκαν εν αγνοία (παρά τις αλλεπάλληλες οχλήσεις μας ο κ. Σπίρτζης ποτέ δεν καταδέχτηκε να μιλήσει μαζί μας) των χιλιάδων εμπόρων εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, εκτελωνιστών και τελωνειακών, καλό θα ήταν η επόμενη Κυβέρνηση να αναλάβει αμέσως δράση και να αποσύρει αμέσως αυτές τις «πραξικοπηματικές» αποφάσεις του κ. Σπίρτζη που όχι μόνο υποκαθιστούν το ρόλο του Κράτους, αλλά οδηγούν ολοταχώς τους εμπόρους αυτοκινήτων σε χιλιάδες λουκέτα και χαμένες θέσεις εργασίες και σε μια άκρως μονοπωλιακή αγορά που στόχο έχει να απαγορευθούν οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αλλά και η πώληση όσων ήδη κυκλοφορούν στη χώρα μας.”

“Και τέλος για να μην ξεχνιόμαστε. Ο κ. Πρωθυπουργός έχει επανειλημμένως δηλώσει ότι ενδιαφέρεται για τους πολλούς! Στην προκειμένη περίπτωση ένας Υπουργός της Κυβέρνησης του εξυπηρετεί με αυτή την απόφαση-έκτρωμα τα συμφέροντα των πολύ λίγων!!!”.

Το Άρθρο 46, που αναφέρεται στις βεβαιώσεις οχημάτων

  1. Θεσπίζονται οι εξής βεβαιώσεις, οι οποίες απαιτούνται σύμφωνα με τις επόμενες παραγράφους:

α) Βεβαίωση τεχνικής επικαιροποίησης, η οποία εκδίδεται από τον εγχώριο εθνικό διανομέα ή τον κατασκευαστικό οίκο του οχήματος, με την οποία βεβαιώνεται για το συγκεκριμένο αριθμό πλαισίου:

αα) το μοντέλο και η έκδοση ή η παραλλαγή του, ββ) το πρώτο έτος κυκλοφορίας του οχήματος και το γνήσιο του αριθμού πλαισίου και κινητήρα, ο κυβισμός, ο χρωματισμός και η κατηγορία του οχήματος, γγ) ο επιπλέον του βασικού (εξτρά) εξοπλισμός του, σύμφωνα με τους τιμοκαταλόγους λιανικής πώλησης του οχήματος στη χώρα μας, δδ) η εκ κατασκευής αντιρρυπαντική τεχνολογία και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, εε) ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει στο όχημα και ποιες εκκρεμούν και στστ) οι πλέον σύγχρονες καταχωρημένες πληροφορίες οδομέτρου από τη μηχανογραφική βάση του εργοστασίου. Για τη χορήγηση της βεβαίωσης τεχνικής επικαιροποίησης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1, ο εισαγωγέας μεταχειρισμένου οχήματος ή ελαφρού φορτηγού, τα οποία προέρχονται από άλλη χώρα, υποβάλλει αίτηση στο Ηλεκτρονικό Σύστημα, που τηρείται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με την παράγραφο 6, η οποία διαβιβάζεται αμελλητί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον κατά περίπτωση εγχώριο εθνικό διανομέα. Η βεβαίωση χορηγείται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη διαβίβαση της αίτησης στον εγχώριο εθνικό διανομέα,

β) βεβαίωση του Κ.Τ.Ε.Ο. της χώρας προέλευσης με το εξής περιεχόμενο: αα) πότε έπρεπε να γίνουν οι έλεγχοι και πότε έγιναν, καθώς και ποιοι εκκρεμούν, ββ) ποιοί ήταν επιτυχείς και ποιοί όχι και γιατί και γγ) πόσα χιλιόμετρα είχε διανύσει το όχημα σε κάθε έλεγχο,

γ) βεβαίωση της αρχής που εξέδωσε την ξένη άδεια κυκλοφορίας, η οποία περιλαμβάνει: αα) την έγκριση τύπου με βάση την οποία ταξινομήθηκε το όχημα, ββ) τα στοιχεία κυβισμού, εκπομπών CO2 και οδηγίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που καλύπτει το όχημα, γγ) την ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης και δδ) τον προηγούμενο ιδιοκτήτη. Η βεβαίωση δεν είναι απαραίτητο να περιλαμβάνει όσα στοιχεία αναφέρονται στην άδεια κυκλοφορίας.

Οι παραπάνω βεβαιώσεις των αρχών της αλλοδαπής υποβάλλονται με επίσημη μετάφρασή τους.

  1. Για τον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης, των άρθρων 121 και 123 του ν. 2960 /2001, μεταχειρισμένου επιβατηγού οχήματος ή ελαφρού φορτηγού απαιτείται, επιπλέον των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις δικαιολογητικών, η υποβολή της βεβαίωσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1.
  2. Για την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας μεταχειρισμένου που προέρχεται από άλλη χώρα επιβατηγού οχήματος ή ελαφρού φορτηγού απαιτείται, επιπλέον των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις δικαιολογητικών, η υποβολή των βεβαιώσεων της παραγράφου 1, καθώς και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή ότι έχει λάβει πλήρη γνώση των στοιχείων των παραπάνω βεβαιώσεων και του δελτίου Κ.Τ.Ε.Ο. στη χώρα μας, που απαιτείται πριν από την ταξινόμηση.
  3. Για τη μεταβίβαση πάσης φύσεως οχήματος για το οποίο δεν έχουν εφαρμοστεί οι διατάξεις των παρ. 2 και 3 απαιτείται, επιπλέον των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις δικαιολογητικών, η υποβολή των βεβαιώσεων των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παραγράφου 1.
  4. 5. Οι βεβαιώσεις από τον εγχώριο εθνικό διανομέα ή τον κατασκευαστικό οίκο, που προβλέπονται από το παρόν, εκδίδονται μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Σε περίπτωση παράβασης του προηγούμενου εδαφίου επιβάλλεται πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος.
  5. 6. Η ισχύς των διατάξεων των παραπάνω παραγράφων αρχίζει από την έκδοση απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, με την οποία εκκινεί η λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος για την καταχώριση των βεβαιώσεων των εγχώριων εθνικών διανομέων ή κατασκευαστικών οίκων. Οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι προδιαγραφές και οι λεπτομέρειες για την ανάπτυξη και λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
  6. Για την έκδοση της βεβαίωσης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 καταβάλλεται άπαξ παράβολο ύψους είκοσι (20) ευρώ υπέρ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για την έκδοση νέας βεβαίωσης για το ίδιο όχημα δεν χρησιμοποιείται άλλο παράβολο. Από το παραπάνω παράβολο ποσοστό έως πενήντα τοις εκατό (50%) αποδίδεται για την αποζημίωση των φορέων έκδοσης της παραπάνω βεβαίωσης και το υπόλοιπο αποδίδεται σε ειδικό κωδικό για εκπαιδευτικές δράσεις οδικής ασφάλειας, για ανάπτυξη και συντήρηση των ηλεκτρονικών συστημάτων, καθώς και για κατασκευή κλειστών χώρων (πίστες) εκτέλεσης των ειδικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζεται το ακριβές ποσοστό επί του παραβόλου που αποδίδεται για την αποζημίωση των φορέων έκδοσης της παραπάνω βεβαίωσης και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του παρόντος, μπορεί δε να μειώνεται και το ύψος του παραβόλου αυτού.
  7. Οι αρμόδιες υπηρεσίες υποβάλλουν, κάθε έξι (6) μήνες, προς τις αντίστοιχες αρμόδιες υπηρεσίες του εξωτερικού αίτημα για χορήγηση καταλόγου με τα νομίμως λειτουργούντα Κ.Τ.Ε.Ο. της χώρας τους.
  8. Σε περίπτωση υποβολής πλαστής βεβαίωσης του Κ.Τ.Ε.Ο. της χώρας προέλευσης ή βεβαίωσης μη νομίμως λειτουργούντος Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή από ειδικά εξουσιοδοτημένο προς τούτο όργανο από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών πρόστιμο στον εισαγωγέα του οχήματος ίσο με το πενταπλάσιο της αξίας πώλησης του οχήματος, το οποίο βεβαιώνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ και εισπράττεται από την οικεία ΔΟΥ.

[1] https://www.e-forologia.gr/lawbank/document.aspx?digest=2730BE0030901390.2E9F6C7BBC38&version=2018/03/30

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here