Τα ιπτάμενα αυτοκίνητα ίσως να βρεθούν στον αέρα σύντομα, αλλά είναι βιώσιμα; Η ομάδα έρευνας και προηγμένης μηχανικής της Ford Motor Company συνεργάστηκε με μηχανικούς του Κέντρου Βιώσιμων Συστημάτων του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν και μελέτησε την βιωσιμότητα των ιπτάμενων αυτοκινήτων.
Προς γνώση μας, η μελέτη αυτή είναι η πρώτη του είδους της και θα μπορούσε να δείξει το μέλλον των ιπτάμενων αυτοκινήτων. Με τη μέτρηση της βιωσιμότητάς τους, η μελέτη μπορεί να επισημάνει τις πιο αποδοτικές περιπτώσεις χρήσης των ιπτάμενων αυτοκινήτων, τα οποία αποκαλούνται eVTOLs (ηλεκτρικά κάθετης απογείωσης και προσγείωσης) αστικά οχήματα εναέριας κινητικότητας.
Επομένως, οι ακόλουθοι παράγοντες πρέπει να ληφθούν υπόψη όταν κληθούμε να αποφασίσουμε για ποια χρήση είναι λογικό να πάρουμε το αυτοκίνητο από τον δρόμο και να το μεταφέρουμε στον αέρα!
Όχημα διαμοιρασμού για μία χρήση
Φυσικά, όσο υψηλότερη πληρότητα επιβατών υπάρχει, τόσο λιγότερες εκπομπές ανά άτομο και μεγαλύτερο οικονομικό όφελος. Ως εκ τούτου, η μελέτη διαπίστωσε πως τα ιπτάμενα αυτοκίνητα είναι πιο συμφέροντα ως μέρος μιας υπηρεσίας rideshare, ειδικά σε αστικές περιοχές με συμφόρηση ή/και σε γεωγραφικά απομονωμένες περιοχές.
Η μελέτη υποστήριξε ακόμα πως τα ιπτάμενα με πλήρεις κρατήσεις θα είναι πιο αποτελεσματικά από τα οχήματα εδάφους για μεταφορά επιβατών από το Σαν Φρανσίσκο στο Σαν Χοσέ ή από το Ντιτρόιτ στο Κλίβελαντ, π.χ.
Μεγαλύτερη πτήση αντί μικρότερης μετακίνησης
Δεδομένου πως τα ιπτάμενα ταξί καταναλώνουν την περισσότερη ενέργεια κατά την απογείωση και την προσγείωση και είναι πιο αποδοτικά κατά τη διάρκεια της πτήσης, η μελέτη έδειξε ότι τα ιπτάμενα αυτοκίνητα είναι καταλληλότερα για μεγαλύτερες πτήσεις από ό,τι για μικρότερες μετακινήσεις. Το ύψος πτήσης στη μελέτη καθορίστηκε στα 1.000 πόδια ή 305 μέτρα και όπου η ταχύτητα θα είναι περίπου 150 μίλια / ώρα ή 241 χλμ / ώρα.
Αναμφισβήτητα πιο αποτελεσματικό στις μεγάλες διαδρομές
Όσον αφορά στις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, η μελέτη υποστηρίζει ότι τα ιπτάμενα αυτοκίνητα εκπέμπουν λιγότερο από οποιοδήποτε είδος μετακίνησης πέραν των 20 μιλίων, ενώ στην περίπτωση σύγκρισης με ηλεκτρικά οχήματα το ιπτάμενο αυτοκίνητο θα έχει λιγότερες εκπομπές από οποιαδήποτε μετακίνηση πέραν των 60 μιλίων.
Σε αριθμούς, για μια μετακίνηση 62 μιλίων, ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο πλήρες επιβατών θα εκπέμψει 52% λιγότερα αέρια θερμοκηπίου από ένα αυτοκίνητο με μέση πληρότητα 1,54 ατόμων. Ακόμα και σε σύγκριση με ένα ηλεκτρικό όχημα, το ιπτάμενο αυτοκίνητο θα εξακολουθεί να εκπέμπει 6% λιγότερα αέρια θερμοκηπίου υπό τις ίδιες συνθήκες.
Επιπλέον, το ιπτάμενο αυτοκίνητο θα εκτελούσε μια διαδρομή 62 μιλίων κατά 80% ταχύτερα από ό, τι ένα κανονικό αυτοκίνητο.
Να πετάξει κανείς ή να μη πετάξει;
Ωστόσο, οι παραπάνω αναφερθέντες παράγοντες είναι καθοριστικοί για τον προσδιορισμό της βιωσιμότητας και της αποδοτικότητας. Για παράδειγμα, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως για ταξίδια κάτω των 22 μιλίων, ένα κανονικό αυτοκίνητο με έναν επιβάτη θα εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί λιγότερη ενέργεια, να εκπέμπει λιγότερα αέρια θερμοκηπίου και να ολοκληρώνει τη διαδρομή πιο γρήγορα από το ιπτάμενο αυτοκίνητο.
Αν προσθέσουμε σε αυτό την παρατήρηση των ερευνητών πως, ο μέσος όρος της μετακίνησης με κανονικό αυτοκίνητο είναι 11 μίλια, τότε θα γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές δυνατότητες των ιπτάμενων αυτοκινήτων. Το πραγματικό μερίδιο των συνολικών ετήσιων διαδρομών στο έδαφος που θα αντικατασταθεί από τα ιπτάμενα αυτοκίνητα – όσον αφορά στη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα – αποδεικνύεται πολύ χαμηλό. Ως εκ τούτου, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα ιπτάμενα αυτοκίνητα “θα έχουν περιορισμένη συμβολή και ρόλο σε ένα βιώσιμο σύστημα κινητικότητας”.