Η COP28 ξεκινά σήμερα (30 Νοεμβρίου 2023) στο Ντουμπάι. Τι θα σημαίνει αυτή η σύνοδος κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικότερα για τους εταιρικούς στόλους;

Πρόεδρος της COP28 είναι ο CEO της Adnoc, της κρατικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου των ΗΑΕ. Ένα στέλεχος πετρελαίου θα προεδρεύει της φετινής συνόδου κορυφής για το κλίμα; Αυτό ακούγεται σαν «την αλεπού στο κοτέτσι». Για να είμαστε δίκαιοι, ο Sultan al-Jaber δεν είναι απλώς ο CEO της Εθνικής Εταιρείας Πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι (Adnoc), πηγή περίπου 3% του παγκόσμιου πετρελαίου, αλλά και της Masdar, μιας μικρότερης κρατικής εταιρείας, επικεντρωμένης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Διττός ρόλος

Αυτός ο διττός ρόλος είναι που θα πρέπει να εξαλείψει τις αμφιβολίες σχετικά με τη διεξαγωγή της διάσκεψης για το κλίμα σε ένα πετρελαϊκό κράτος. Ενισχύει το μήνυμα ότι τα ΗΑΕ χρησιμοποιούν τον σημαντικό πετρελαϊκό τους πλούτο για να προχωρήσουν προς ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών ρύπων. Και πράγματι, όπως αναφέρεται συχνά, δοκιμάζουν πολλά καινοτόμα έργα κινητικότητας, αυτόνομα, κοινόχρηστα ή/και ηλεκτρικά.

Έτσι, υπό αυτή την προοπτική, το Ντουμπάι θα μπορούσε πράγματι να βοηθήσει στην περαιτέρω απομάκρυνση του κόσμου από το πετρέλαιο, τον άνθρακα και το φυσικό αέριο, με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Τις τελευταίες ημέρες, ωστόσο, κάποιος υπαινίχθηκε περίεργες παρασκηνιακές εξελίξεις. Ένα έγγραφο 50 σελίδων, που διέρρευσε και το οποίο επικαλούνται το BBC και οι New York Times, δείχνει ότι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα σχεδίαζαν να χρησιμοποιήσουν την ιδιότητά τους ως οικοδεσπότης της COP28 για να ασκήσουν πιέσεις για συμφωνίες πετρελαίου και φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο.

Σε ένα παράδειγμα από πολλά που αναφέρονται στα ειδησεογραφικά ρεπορτάζ, αξιωματούχοι των ΗΑΕ επρόκειτο να συζητήσουν με την κινεζική αντιπροσωπεία «ευκαιρίες LNG» στην Αυστραλία, τον Καναδά και τη Μοζαμβίκη. Η αποκάλυψη συγκλόνισε πολλούς. «Σε αυτό το σημείο, μπορεί κάλλιστα να συναντηθούμε μέσα σε ένα πραγματικό διυλιστήριο πετρελαίου», δήλωσε στους New York Times ο Joseph Moeno-Kolio, της Εκστρατείας για μια Συνθήκη Μη Διάδοσης των Ορυκτών Καυσίμων.

Al Wasl Dome

Καθώς οι εκπρόσωποι συγκεντρώνονται στο Al Wasl Dome του Ντουμπάι, η COP28 θα πρέπει να αγωνιστεί για να ξεπεράσει τον πολύ χαμηλό πήχη: η διάσκεψη πρέπει να αποδείξει ότι η μείωση των εκπομπών εξακολουθεί να είναι προτεραιότητά της – και αυτό σημαίνει ενεργή μείωση της εκμετάλλευσης άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου, αντιμετωπίζοντας τους υδρογονάνθρακες ως μη αποδεκτή μακροπρόθεσμη εναλλακτική λύση έναντι των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ευτυχώς, υπάρχει μια άλλη, πιο αισιόδοξη ανάγνωση της κατάστασης. Το σοκ του εγγράφου που διέρρευσε μπορεί πραγματικά να δώσει ώθηση στους αντιπροσώπους να αναλάβουν ριζική δράση. Και αυτό είναι κάτι που χρειαζόμαστε απεγνωσμένα.

Το 2015, στην COP21 στο Παρίσι, ο κόσμος συμφώνησε να μειώσει τις εκπομπές CO2 για να περιορίσει την υπερθέρμανση του πλανήτη σε λιγότερο από 2°C και ιδανικά όχι περισσότερο από 1,5°C, πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφική κλιματική αλλαγή. Αλλά αποδεικνύεται ότι δεν έχουμε κάνει αρκετά. Ως αποτέλεσμα, η υπερθέρμανση του πλανήτη αυξάνεται ακόμη γρηγορότερα από ό,τι περίμεναν οι επιστήμονες.

Το πιο θερμό καλοκαίρι στην ιστορία

Αυτό το καλοκαίρι ήταν το θερμότερο που έχει καταγραφεί – ήδη 1,2°C θερμότερο από τον μέσο όρο της περιόδου 1950-1980, σύμφωνα με τη NASA. Αυτό είναι επικίνδυνα κοντά στο όριο του 1,5°C που ορίστηκε στο Παρίσι. Αν δεν ληφθούν επειγόντως μέτρα, ορισμένοι επιστήμονες προβλέπουν ότι ο πλανήτης θα μπορούσε να είναι θερμότερος κατά 3°C μέχρι το τέλος του αιώνα, γεγονός που σημαίνει σημαντικές κλιματολογικές αλλαγές.

Αυτό το δραματικό γεγονός αναγνωρίζεται από την COP28, η οποία στην ανακοίνωσή της προτρέπει τους αντιπροσώπους να «διατηρήσουν τον 1,5°C εφικτό».

Άρα, η COP28 θα είναι τόσο μετασχηματιστική όσο η Σύνοδος Κορυφής του Παρισιού το 2015 ή θα ξεχαστεί όσο οι περισσότερες από τις συνόδους κορυφής για το κλίμα που διοργανώθηκαν από τότε; Αυτό εξαρτάται από τα ακόλουθα τρία θέματα:

Παγκόσμιος απολογισμός

Η COP28 θα περιλαμβάνει την πρώτη παγκόσμια απογραφή: μια αξιολόγηση ανά χώρα της προόδου που σημειώθηκε ως προς τις Εθνικά Καθορισμένες Συνεισφορές (NDC) που συμφωνήθηκαν στο Παρίσι (2015). Προκαταρκτική έκθεση που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο δείχνει κάποια πρόοδο, αλλά όχι αρκετή: καμία από τις 195 χώρες δεν έχει επιτύχει τον στόχο της. Για να διασώσει τους στόχους του Παρισιού, η COP28 θα πρέπει να ορίσει πιο φιλόδοξες NDC και να εξασφαλίσει την αποτελεσματική τους επίτευξη. Ο πιο προφανής τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσω της τιμολόγησης και της φορολόγησης του άνθρακα, των αυστηρότερων κανονισμών και της περικοπής των επιδοτήσεων ορυκτών καυσίμων. Αυτό θα είναι δύσκολο, καθώς ορισμένες χώρες έχουν ήδη αρχίσει να υποχωρούν σε προηγούμενους στόχους λόγω της εγχώριας ώθησης κατά των πολιτικών χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Μετριασμός της κλιματικής αλλαγής

Τα ανεπτυγμένα κράτη δεσμεύτηκαν να προσφέρουν 100 δισ. δολάρια σε αναπτυσσόμενες χώρες για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή. Αυτός ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί ακόμη, αλλά είμαστε κοντά: 83 δισ. δολάρια το 2020, με πρόβλεψη το υπόλοιπο ποσό να παραδοθεί πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Τώρα, οι διαπραγματεύσεις θα ξεκινήσουν για ένα νέο ποσό: από 400 δισ. έως 1,3 τρισ. δολάρια – θα είναι το τελικό ποσό που θα αποφασιστεί στην COP29 το 2024.

Αγορές πίστωσης άνθρακα

Οι κανόνες για τις αγορές πιστώσεων άνθρακα συμφωνήθηκαν στην COP26 στη Γλασκώβη, αλλά εξακολουθούν να μην υπάρχουν σαφείς κανόνες αξιολόγησης των έργων και μέτρησης των εκπομπών, περιορίζοντας την αξία των πιστώσεων άνθρακα και την ανάπτυξη των σχετικών αγορών. Η COP28 θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να αυστηροποιήσει τους κανόνες, ώστε η εμπορία εκπομπών αερίων θερμοκηπίου να μπορεί πραγματικά να απογειωθεί. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες και οι χώρες θα μπορούν να αγοράζουν διεθνείς πιστώσεις που υπολογίζονται καλύτερα στις NDC.

Με το αποτέλεσμα αυτών των τριών σημαντικών θεμάτων, και πολλών άλλων, σε εκκρεμότητα, ποιο θα μπορούσε (ή θα έπρεπε) να είναι το αποτέλεσμα της COP28 για την αυτοκινητοβιομηχανία;

Ακτίνες ελπίδας

Μια ριζική αυστηροποίηση των NDC, με ταχύτερους στόχους για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, θα μπορούσε γρήγορα να οδηγήσει σε αυστηρότερους κανονισμούς σε επίπεδο εθνικό ή/και ΕΕ όχι μόνο για τους κατασκευαστές, αλλά και για τους προμηθευτές και τους πελάτες του στόλου. Από την άλλη πλευρά, μεγαλύτερη σαφήνεια και διαφάνεια στις πιστώσεις άνθρακα θα μπορούσε να προσφέρει τρόπους για τον μετριασμό των εναπομενόντων εκπομπών.

Η COP28 έχει προγραμματιστεί να κλείσει στις 12 Δεκεμβρίου, αλλά μπορεί να ξεπεράσει αυτή την ημερομηνία, εάν χρειαστεί. Ενώ η συνολική εικόνα του κλίματος μπορεί να είναι ζοφερή και ένα θετικό αποτέλεσμα για το COP28 δεν είναι καθόλου βέβαιο, υπάρχουν κάποιες ακτίνες ελπίδας.

  • Το κόστος των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μειώθηκε τόσο πολύ, που είναι πλέον φθηνότερο από τα ορυκτά καύσιμα σε πολλά μέρη του κόσμου.
  • Χάρη στην αύξηση της παραγωγής αιολικής και ηλιακής ενέργειας, που αντιπροσωπεύουν πλέον το 14,3% του συνόλου, οι παγκόσμιες εκπομπές από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας ενδέχεται να κορυφωθούν φέτος.
  • Αν και οι παγκόσμιες εκπομπές δεν έχουν ακόμα κορυφωθεί –κάτι που θα συμβεί σύντομα– αυτό έχει ήδη συντελεστεί σε πολλές ώριμες οικονομίες.
  • Η τεχνολογία EV προοδεύει, με μπαταρίες μεγαλύτερης ενέργειας, μεγαλύτερη αυτονομία και φθηνότερα οχήματα.
  • Ο αριθμός των χωρών, όπου το TCO ή το λειτουργικό κόστος ενός EV είναι πιο ελκυστικό από ενός ICE, αυξάνεται σταθερά.
  • Οι πωλήσεις EV προβλέπεται να τριπλασιαστούν από τα 10 εκατ. το 2022 στα 31 εκατ. το 2027 και στη συνέχεια να διπλασιαστούν στα σχεδόν 75 εκατ. το 2035.

Η έλευση φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να ενισχύσει περαιτέρω τον πρωτοποριακό ρόλο που διαδραματίζουν οι εταιρικοί στόλοι στον εξηλεκτρισμό της κινητικότητας. Μια τέτοια ώθηση είναι σίγουρα απαραίτητη, καθώς η αύξηση των πωλήσεων EV που αναφέρεται παραπάνω, όπως προβλέπεται από την EV-Volumes, θα είχε ως αποτέλεσμα να είναι περισσότερα από τα μισά ελαφρά οχήματα έως το 2042.

Αυτό σημαίνει ότι, καλή ή κακή η COP28, οι εταιρικοί στόλοι και η εφοδιαστική αλυσίδα αποτελούν μέρος της λύσης και θα πρέπει να βρουν τρόπους να συνεχίσουν να τα πηγαίνουν καλύτερα, αν όχι να επιβάλλουν αυστηρότερους κανονισμούς, για το καλό του πλανήτη.

Προηγούμενο άρθροH Dacia παρουσίασε την 3η γενιά του Duster
Επόμενο άρθρο«Save the Day» από την Anytime για την Οδική Ασφάλεια