Οι τύποι καυσίμων νέων αυτοκινήτων το 2021 μεταβλήθηκαν σημαντικά σε σχέση με το 2020 ενώ για πρώτη φορά τα υβριδικά (HEV) ξεπέρασαν τα αυτοκίνητα πετρελαίου.

Συνολικά το 2021, τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) αντιπροσώπευαν το 19,6% όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε σύγκριση με 11,9% το 2020. Τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα (BEV + PHEV) σημείωσαν επίσης μεγάλη αύξηση πωλήσεων, αποτελώντας το 18,0% των συνολικών ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων, από 10,5% το 2020.

Ταυτόχρονα, η συνολική συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτου της ΕΕ επηρέασε αρνητικά τόσο τα πετρελαιοκίνητα όσο και τα βενζινοκίνητα οχήματα. Ωστόσο, οι συμβατικοί τύποι καυσίμων εξακολουθούν να κυριαρχούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ όσον αφορά το μερίδιο αγοράς το 2021, αντιπροσωπεύοντας το 59,6% όλων των νέων ταξινομήσεων.

Αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου

Το τελευταίο τρίμηνο του 2021 (Οκτώβριοw – Δεκέμβριος), οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σημείωσαν διψήφια πτώση στην ΕΕ. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 33,5% στις 778.450 μονάδες, με όλες σχεδόν τις αγορές της ΕΕ να καταγράφουν πτώση, εκτός από τη Βουλγαρία, την Ιρλανδία και τη Σλοβενία. Πτώση κατέγραψαν τα βενζινοκίνητα το τελευταίο τρίμηνο του έτους και στη χώρα μας με 7.927 μονάδες έναντι 8.929 του αντίστοιχου περσινού τριμήνου (-11,2%). Κατά συνέπεια, το μερίδιο της βενζίνης στην αγορά αυτοκινήτων συρρικνώθηκε από 40,6% το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σε 35,8% κατά την ίδια περίοδο του 2021.

Το πετρέλαιο σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-50,9%) από 729.446 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο του 2020 σε 358.083 μονάδες το αντίστοιχο διάστημα του 2021, καθώς σχεδόν όλα τα κράτη μέλη κατέγραψαν σημαντική υποχώρηση (Ελλάδα -53,5%), εκτός από τη Βουλγαρία. Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο του ντίζελ στην αγορά αυτοκινήτου της ΕΕ μειώθηκε από 25,3% το τέταρτο τρίμηνο του 2020 σε 16,5% πέρυσι. Συνολικά το 2021, η βενζίνη παρέμεινε ο τύπος καυσίμου με μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (40,0%).

Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)

Κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2021, τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (+24,9%) από όλους τους τύπους καυσίμων, συνολικά 309.598 μονάδες σε ολόκληρη την ΕΕ. Αυτή η αύξηση ήταν μάλλον μέτρια σε σύγκριση με το 2020, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση των BEV το 2020 (+216,9%) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα κρατικά κίνητρα για οχήματα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών που εισήχθησαν στον απόηχο της πανδημίας. Οι πωλήσεις plug-in υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV), από την άλλη πλευρά, συρρικνώθηκαν κατά 1,8% το τέταρτο τρίμηνο.

Εξετάζοντας τα αποτελέσματα ολόκληρου του έτους, οι ταξινομήσεις PHEV αυξήθηκαν κατά 70,7% από 507.917 μονάδες το 2020 σε 867.092 πέρυσι. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας σημείωσαν παρόμοια αύξηση (+63,1%) καθ’ όλο το 2021, από 538.734 σε 878.432 αυτοκίνητα. Στη χώρα μας το 2021 ταξινομήθηκαν 2.176 BEV (+220.5%) και 4.785 PHEV (+228.6%). Παρουσιάζουμε αναλυτικά στοιχεία σε άλλη στήλη.

Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) κατέγραψαν μέτρια αύξηση (+0,4%) τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους. Με 439.172 πωλήσεις, τα υβριδικά αντιπροσωπεύουν το 20,2% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ κατά το τέταρτο τρίμηνο. Στο σύνολο του 2021, οι ταξινομήσεις υβριδικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά ένα εντυπωσιακό 60,5%, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που οι πωλήσεις HEV (με 1.901.239 μονάδες) ξεπέρασαν αυτές του ντίζελ (1.901.191) στην ΕΕ. Στην Ελλάδα ταξινομήθηκαν πέρυσι (23.382 μονάδες) διπλάσια HEV σε σχέση με πρόπερσι (+99,0%)

Η ζήτηση για οχήματα φυσικού αερίου (NGV) στην ΕΕ σημείωσε σημαντική πτώση το τελευταίο τρίμηνο του 2021 (-45,9%), κυρίως ως αποτέλεσμα της πτώσης των πωλήσεων στην Ιταλία (-40,6%). Αντίθετα, η αγορά αυτοκινήτων με υγραέριο (LPG) σημείωσε μέτρια αύξηση 5,7%, με 59.959 μονάδες ταξινομήσεις σε όλη την περιοχή κατά την ίδια περίοδο.

Τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) αντιπροσώπευαν σχεδόν το ήμισυ (47,8%) της αγοράς αυτοκινήτου της ΕΕ το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2021, με πάνω από ένα εκατομμύριο μονάδες να έχουν ταξινομηθεί συνολικά. Εξετάζοντας την απόδοση των μεγάλων αγορών BEV το τελευταίο τρίμηνο, η Γαλλία σημείωσε τη μεγαλύτερη άνοδο (+36,2%), ακολουθούμενη από την Ιταλία (+34,9%) και τη Γερμανία (+24,5%).

Στον πίνακα παρουσιάζονται οι ταξινομήσεις ανά τύπο καυσίμου/ισχύος και ανά χώρα για ολόκληρο το έτος.

 

Φωτογραφία: ACEA

Προηγούμενο άρθροArval: The Journey Goes On #2
Επόμενο άρθροMercedes-AMG GT 63 S E Performance