Δεν υπάρχουν μόνο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη προβλήματα με τη ρύπανση στον αέρα, επισημαίνει ο ΣΕΑΑ σε ανακοίνωσή του, αφού μετρήσεις στο Βόλο επιβεβαιώνουν ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα ρύπων μικρών σωματιδίων (PM2.5).
Με σχετική ανακοίνωσή του στις αρχές του έτους ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ) καταδείκνυε ως υπαίτιο για τους αυξημένους ρύπους στο κέντρο της Αθήνας τον υπέργηρο στόλο φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορεί καθημερινά στο κέντρο.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του ΣΕΑΑ για τα αυξημένα επίπεδα ρύπων στο Βόλο, επισημαίνει τα εξής:
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) προειδοποιεί εδώ και χρόνια για τα αυξημένα επίπεδα ρύπανσης σε πολλές περιοχές και πλέον βρισκόμαστε αντιμέτωποι με αυτά. Η υπόθεση πως μόνον τα αστικά κέντρα κατέχουν υψηλά επίπεδα ρύπανσης, συνήθως λόγω υπερπληθυσμού και αυξημένης κίνησης οχημάτων, αποδεικνύεται λάθος.
Μέσω του Ευρωπαϊκού Προγράμματος “Green Your Air”,το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επιβεβαίωσε την κρισιμότητα της κατάστασης, παρουσιάζοντας τις αυξημένες υπερβάσεις που σημειώνονται στα αιωρούμενα σωματίδια διαμέτρου PM2.5, μέσω 12 σταθμών μέτρησης σε διάφορα σημεία της πόλης του Βόλου. Πρέπει να σημειωθεί πως η επιστημονική κοινότητα έχει ορίσει τους ρύπους PM2.5, ως πολύ επικίνδυνους, μιας και οι επιπτώσεις στον ανθρώπινο οργανισμό είναι άμεσες (λόγω της μικρής διαμέτρου, τα μικρό-σωματίδια έχουν την ικανότητα να εισχωρούν κατευθείαν στο ανθρώπινο αναπνευστικό σύστημα).
Σύμφωνα με το ερευνητικό πρόγραμμα και τις μετρήσεις που διεξήχθησαν από τον Μάρτιο του 2019 έως και τον Φεβρουάριο του 2020 σημειώθηκαν 178 μέρες υπερβάσεων. Οι υπερβάσεις καλύπτουν συνεπώς τη μισή διάρκεια του χρόνου και δυστυχώς είναι αρκετά υψηλές, με το μέσο όρο να είναι στα 30,03 μg/m3, όταν ο ΠΟΥ έχει θέσει το όριο στα 10,00 μg/m3. Υπενθυμίζεται ότι η πανδημία του COVID επαλήθευσε πως όταν η ανθρώπινη δραστηριότητα και μετακινήσεις περιορίζονται σημαντικά, άμεσα και δραστικά επίσης μειώνονται οι αέριοι ρύποι, τονίζοντας για άλλη μια φορά πόσο πολύ επηρεάζεται η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα αυτοκίνητα.
Τα παιδιά παρουσιάζονται ως οι μεγαλύτεροι αποδέκτες της ρύπανσης, καθώς τα αποτελέσματα της μελέτης συσχετίζουν της ημερήσιες υπερβάσεις των ρύπων PM2.5 με την αύξηση περιστατικών στην Παιδιατρική κλινική του Βόλου κατά +32,43%. Εκτός της αύξησης των περιστατικών της παιδιατρικής, σημαντική αύξηση εμφανίστηκε και στην Παθολογική κλινική κατά +25,83%.
Τέλος, αλλά πλέον σημαντικό είναι το γεγονός ότι τα αναπνευστικά προβλήματα που προκαλεί η ρύπανση στον αέρα καθιστούν τον πληθυσμό περισσότερο ευάλωτο στους ιούς τύπου COVID, καθώς αυτοί προσβάλλουν κυρίως το κάτω αναπνευστικό σύστημα.