Ο Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου (Car Cost Index) 2021 της LeasePlan, ο οποίος κυκλοφόρησε πρόσφατα, αποκαλύπτει πως τα συμπαγή και μεσαίου μεγέθους ηλεκτρικά οχήματα (EV) είναι πλέον απολύτως ανταγωνιστικά με τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Στις λίγες χώρες όπου τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι ακόμη ανταγωνιστικά από πλευράς κόστους, η διαφορά τιμών μεταξύ EV και πετρελαιοκίνητων/βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έχει περιοριστεί σημαντικά. Εάν συνεχιστεί η τάση αυτή, τα ηλεκτρικά οχήματα θα καταστούν πιθανότατα ανταγωνιστικά σε κάθε χώρα που εξετάζεται, συμπεριλαμβανομένων των αγορών της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Ρουμανία και η Πολωνία, μέχρι τα μέσα της τρέχουσας δεκαετίας.
Ο ετήσιος Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου της LeasePlan, στην έκτη του έκδοση, συνιστά ολοκληρωμένη ανάλυση που αποκαλύπτει το Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας (TCO) ενός αυτοκινήτου – συμπεριλαμβανομένων καυσίμων/ενέργειας, αποσβέσεων, φόρων, ασφάλισης και συντήρησης – σε 22 ευρωπαϊκές χώρες.
Ο Tex Gunning, CEO της LeasePlan, δήλωσε: “Αυτή η έκθεση συνιστά κλήση αφύπνισης για τους αρμόδιους χάραξης πολιτικής: τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν επιτέλους το σημείο καμπής οικονομικής προσιτότητας και είναι πλέον ανταγωνιστικά ως προς το κόστος στην Ευρώπη, αλλά η κυβερνητική δράση για τις υποδομές παραμένει δυστυχώς ανεπαρκής. Πριν από το COP26, καλούμε τους αρμόδιους χάραξης πολιτικής να επιταχύνουν επιτέλους και να επενδύσουν σε υποδομές φόρτισης αντάξιες των προθέσεών τους μηδενικών εκπομπών. Μέχρι να υπάρχουν παντού σημεία φόρτισης, όπως τα πρατήρια καυσίμων στους δρόμους της Γλασκόβης, η Ευρώπη δεν έχει καμία ελπίδα επίτευξης μηδενικών εκπομπών”.
Η Sandra Roling, Επικεφαλής Μεταφορών του Climate Group, δήλωσε: “Ο πρόσφατος Δείκτης Κόστους Αυτοκινήτου της LeasePlan δείχνει πως η πιθανότητα μετάβασης των εταιρικών στόλων σε ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν υπήρξε ποτέ ισχυρότερη. Οι καθαρές οδικές μεταφορές αποτελούν την μεγαλύτερη ευκαιρία, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για το κλίμα. Μέσω του EV100, συνεργαζόμαστε με εταιρείες, όπως η LeasePlan, για να καταστήσουμε τα ηλεκτρικά οχήματα τη νέα κανονικότητα έως το 2030 και είναι συναρπαστικό το ότι έχει ήδη ξεπεραστεί το οικονομικό σημείο καμπής στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Κάθε επιχείρηση μπορεί και πρέπει να αρχίσει να μετατρέπει τον στόλο της σε ηλεκτρικό. Εν όψει του COP26, πρέπει να συνεχίσουμε να επισημαίνουμε πως τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων είναι το μέλλον”.
Βασικά ευρήματα για το 2021
- Το μέσο μηνιαίο κόστος κυκλοφορίας αυτοκινήτου ποικίλλει σημαντικά στην Ευρώπη, από 743 ευρώ το μήνα στην Ελλάδα, έως 1.138 ευρώ στην Ελβετία
- Σε σχέση με το ΑΕΠ, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας είναι υψηλότερο στην Ελβετία και την Πορτογαλία και χαμηλότερο στη Δανία και τη Γερμανία
- Η Πολωνία είναι η οικονομικότερη χώρα για χρήση βενζινοκίνητου αυτοκινήτου, ενώ η Ελλάδα οικονομικότερη για χρήση πετρελαιοκίνητου
- Τα ηλεκτρικά οχήματα μεσαίου μεγέθους premium (D2) είναι απολύτως ανταγωνιστικά, ως προς το κόστος, με τα οχήματα εσωτερικής καύσης (ICE) σε 17 χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο
- Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα Compact (C1) είναι απολύτως ανταγωνιστικά, ως προς το κόστος, με τα ICE σε 14 χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Σουηδία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο
- Στην κατηγορία μεσαίου μεγέθους (D1) τα ηλεκτρικά είναι πιο προσιτά από τα βενζίνης και ντίζελ στις περισσότερες χώρες που εξετάστηκαν, σε 16 από 22 χώρες (στις 16 περιλαμβάνεται και η Ελλάδα)
- Η κατηγορία ηλεκτρικών Sub-compact (B1) γίνεται αργά αλλά σταθερά πιο ανταγωνιστική σε 8 από 22 χώρες (στις 8 δεν περιλαμβάνεται η Ελλάδα)
- Στο παράδειγμα που χρησιμοποιήθηκε, το ID.3 είναι πιο προσιτό από το Golf (βενζίνης, πετρελαίου ή υβδριδικό), ένα δημοφιλές αυτοκίνητο στόλου, σε 12 από 22 χώρες.
Οι 22 χώρες που περιλαμβάνονται στον Δείκτη είναι: Αυστρία, Βέλγιο, Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία , Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο.
Το κόστος υπολογίζεται βάσει μέσου όρου πρώτης τετραετίας ιδιοκτησίας και προϋποθέτει 30.000 χιλιόμετρα ετήσιων μετακινήσεων. Η «ανταγωνιστικότητα κόστους» καθορίζεται, για τους σκοπούς του Δείκτη, ως τα ηλεκτρικά οχήματα των οποίων το κόστος δεν υπερβαίνει το 5% των αντίστοιχων ICE.
Σύμφωνα με τον Δείκτη 2021, το συνολικό μηνιαίο κόστος ιδιοκτησίας (στοιχεία 20 αγορών, με κατάταξη βάσει TCO του φθηνότερου EV) της κατηγορίας D2 είναι αυτό που εμφανίζεται στον παραπάνω πίνακα.