Πολυκύμαντη η σχέση των εταιρειών της συμμαχίας Nissan – Renault. Ο Πρόεδρος και CEO της Nissan Motor, Makoto Uchida, ανέλαβε από το πρώην αφεντικό του, Carlos Ghosn τον Δεκέμβριο του 2019.
Από εκείνο το σημείο και μετά, ο Uchida έπρεπε να αντιμετωπίσει ανησυχίες σχετικά με τη φήμη, ένα σκάνδαλο μπόνους στελεχών, την επιθυμία της Renault να συγχωνεύσει τις δύο εταιρείες και μια πανδημία. Αλλά κατάφερε να επιβιώσει από κάθε μία από αυτές τις προκλήσεις και η Nissan σημείωσε καθαρά κέρδη το τελευταίο οικονομικό έτος. Σήμερα, δύο ακόμη θέματα πρέπει να αντιμετωπιστούν.
43% <> 15%
Η Renault κατέχει το 43% των μετοχών της Nissan ενώ η Nissan κατέχει μόνο το 15% των μετοχών της γαλλικής εταιρείας. Η διαφορά βρίσκεται στην αρχή της σχέσης τους πριν από δύο δεκαετίες, όταν η Renault έσωσε τη Nissan από ένα οικονομικό κραχ και τοποθέτησε τον Carlos Ghosn στη θέση του επικεφαλής της Nissan. Αυτό προκάλεσε την απογοήτευση της Nissan για μεγάλο χρονικό διάστημα και οι πρόσφατες συνομιλίες μεταξύ του Uchida και του CEO της Renault, Luca de Meo, προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα και να επιτύχουν μια πιο ισότιμη σχέση με τη μείωση του μεριδίου της Renault στη Nissan.
Οι φιλοδοξίες της Renault
Επιπλέον, η Renault έχει ανακοινώσει σχέδια να διαχωρίσει την επιχείρηση ηλεκτρικών οχημάτων της από εκείνη των κινητήρων και άλλες επιχειρήσεις της. Θα το κάνει δημιουργώντας μια νέα εταιρεία, με προγραμματισμένη δημόσια εγγραφή για το δεύτερο εξάμηνο του 2023. Η Renault έχει προσκαλέσει τους εταίρους της στη Συμμαχία Nissan και Mitsubishi να συμμετάσχουν. Η εταιρεία EV της Renault θα είναι γαλλική και θα επικεντρώνεται στην αγορά της ΕΕ. Για τη Nissan, της οποίας οι βασικές αγορές βρίσκονται εκτός Ευρώπης, δεν είναι ακόμη σαφές εάν η επένδυση έχει νόημα
Η Renault εξετάζει επίσης τη δημιουργία μιας νέας εταιρείας στον τομέα των οχημάτων εσωτερικής καύσης. Οι φήμες περιλαμβάνουν την Geely Auto και τη Saudi Aramco, μια κρατική εταιρεία πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας, ως πιθανούς συνεργάτες αυτής της νέας εταιρείας. Ωστόσο, η Nissan δεν ενδιαφέρεται πλέον για κινητήρες εσωτερικής καύσης και μπορεί να μη συμμετάσχει στις φιλοδοξίες αυτές της Renault.
Προχωρώντας μπροστά
Έτσι, τα δύο θέματα προς συζήτηση είναι οι μετοχές της Nissan και η νέα επιχείρηση EV της Renault. Εάν η κατάληξη είναι θετική, ο Uchida θα στοχεύσει σε μια πιο ανεξάρτητη Nissan που θα επιδιώκει αποτελεσματικότητα (π.χ. πλατφόρμες EV, μπαταρίες…) μέσω της συνεργασίας της με τη Renault, αντί για μια σχέση γονέα-παιδιού υπέρ της Renault.
Η γαλλική κυβέρνηση, η οποία κατέχει το 15% της Renault, δεν είναι αντίθετη σε μικρότερο μερίδιο της Renault και λέγεται ότι υποστηρίζει την ισότιμη σχέση.