
Η Nissan Motor Co. διόρισε τον Ivan Espinosa ως νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου.
Ο μέχρι τώρα επικεφαλής σχεδιασμού προϊόντων θα συμμετάσχει σε ένα δυναμικό σχέδιο ανάκαμψης που ξεκίνησε από τον απερχόμενο Makoto Uchida, ο οποίος παραιτείται μετά από μια δύσκολη πενταετία. Ο τελευταίος οδήγησε την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία στη μετά-Carlos Ghos εποχή.
Ο Espinosa, 46 ετών, επιλέχθηκε σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της 11ης Μαρτίου και ξεκινά ως παγκόσμιος CEO την 1η Απριλίου, ανέφερε η Nissan σε μια δήλωση, δίνοντας τέλος σε εβδομάδες εικασιών.
Η επιλογή του Μεξικάνου εισάγει τεχνογνωσία προϊόντος και διεθνή προοπτική στην executive σουίτα της Nissan, καθώς αγωνίζεται να ανανεώσει τη σειρά οχημάτων της και να αυξήσει τις πωλήσεις και την κερδοφορία σε βασικές αγορές του εξωτερικού, όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα.
Ως γνωστό πρόσωπο στο εσωτερικό της Nissan, η Espinosa φέρνει επίσης τη συνέχεια στην ηγεσία της εταιρείας και το σχέδιο ανάκαμψης της, αλλά επίσης διοχετεύει τη νεανική ενέργεια μιας νεότερης γενιάς.
Σε μια βραδινή συνέντευξη Τύπου, ο Uchida ζήτησε συγγνώμη που δεν μπόρεσε να συγκεντρώσει την υποστήριξη των εργαζομένων και είπε ότι ήρθε η ώρα να παραδώσει τα κλειδιά σε έναν “νέο οδηγό”.
«Δεδομένου ότι δεν μπορώ να κερδίσω την εμπιστοσύνη ορισμένων από τους υπαλλήλους μας και ότι το διοικητικό συμβούλιο υπέβαλε αίτημα, κατέληξα στο συμπέρασμα ότι η μετάβαση στη νέα ανώτατη διοίκηση και η νέα αρχή θα είναι προς το συμφέρον της Nissan», δήλωσε ο Uchida.
Δυνατό στέλεχος της Nissan, ο Espinosa υπηρετεί ως επικεφαλής σχεδιασμού από τον Απρίλιο του 2024, επιβλέποντας τον παγκόσμιο σχεδιασμό προϊόντων και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, μεταξύ άλλων τομέων. Η Espinosa συμμετέχει στον παγκόσμιο σχεδιασμό προϊόντων από το 2010 και έχει παλαιότερη εμπειρία στη Νοτιοανατολική Ασία και το Μεξικό.
Η Espinosa μπαίνει σε μια δίνη προβλημάτων καθώς η Nissan προσπαθεί να ανακτήσει τη δυναμική εν μέσω αυξανόμενων απωλειών, πτώσης πωλήσεων, χαμηλής απόδοσης αποθεμάτων και αναντιστοιχίας διάθεσης προϊόντων. Ένα κύμα χρέους θα κορυφωθεί το επόμενο έτος, η πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας έχει υποχωρήσει σε “κατάσταση σκουπιδιών” και η Nissan αναστατώθηκε μετά τις συνομιλίες συγχώνευσης με τη Honda Motor Co. που κατέρρευσαντον περασμένο μήνα.
«Δεδομένων των συνθηκών της εταιρείας, θα ήταν ένα πολύ δύσκολο ξεκίνημα για τον Ivan», δήλωσε ο Yasushi Kimura πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου σε μια απογευματινή συνέντευξη Τύπου.
Ο Espinosa εντάχθηκε στη Nissan το 2003, την ίδια χρονιά με τον Uchida, 58 ετών. Το απερχόμενο αφεντικό είπε ότι ο Espinosa έδειχνε έντονο μάτι για το προϊόν και έναν πολύ αναγκαίο ζήλο για γρήγορη μεταρρύθμιση.
«Ο Εσπινόσα είναι ακόμα στα 40 του και γεμάτος ενέργεια», είπε ο Ουτσίντα. «Είναι επίσης ένας πραγματικός τύπος του αυτοκινήτου».
Μιλώντας στη συνέντευξη Τύπου, ο Espinosa απέκρουσε λεπτομερείς ερωτήσεις σχετικά με τις σκέψεις του σχετικά με το πώς να μεταρρυθμίσει την εταιρεία, τι πρέπει να γίνει διαφορετικά ή εάν η Nissan θα προσπαθήσει να συνεχίσει τις συνομιλίες συγχώνευσης με τη Honda ή να επιδιώξει συνεργασίες με άλλες εταιρείες. «Μόλις ενημερώθηκα για αυτό το ραντεβού, οπότε χρειάζομαι λίγο χρόνο για να σκεφτώ», είπε.
Ωστόσο, όσον αφορά τη Βόρεια Αμερική, είπε ότι θέλει να εφαρμόσει λειτουργία “360” και να δώσει προτεραιότητα στην «ενίσχυση της θέσης» στις ΗΠΑ. Στην Κίνα, η Nissan θα συνεχίσει με τοπικά ηλεκτρικά οχήματα, ακολουθώντας το N7 sedan που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
«Θα εξετάσουμε ολόκληρο το σύστημα», είπε ο Espinosa.
«Είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος που συνεχίζω το έργο της Uchida san για να βοηθήσω τη Nissan να λάμψει ξανά», είπε. «Ειλικρινά πιστεύω ότι η Nissan έχει πολύ περισσότερες δυνατότητες από αυτό που βλέπουμε σήμερα».
Ο Espinosa είπε ότι θα φέρει «σταθερότητα και ανάπτυξη πίσω στην εταιρεία».
Η αλλαγή διαχείρισης έκτακτης ανάγκης της 11ης Μαρτίου αναμένεται να είναι μέρος μιας ευρύτερης αναθεώρησης που ανακοίνωσε η Uchida τον Φεβρουάριο. Εκείνη την εποχή, είπε ότι θα απομάκρυνε το 20% της ανώτατης ηγεσίας της εταιρείας μέχρι τα τέλη Μαρτίου για να ανοίξει ο δρόμος για ταχύτερη λήψη αποφάσεων και φρέσκες ιδέες.
Καθώς η εμπιστοσύνη στον Uchida επιδεινώθηκε, ήταν μεταξύ εκείνων που σαρώθηκαν στην αλλαγή.
Η γενική αναμόρφωση αποφασίστηκε σε μια απογευματινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου (11 Μαρτίου) που συγκλήθηκε με τους διευθυντές να διχάζονται για το αν θα διορίσουν αμέσως νέο Διευθύνοντα Σύμβουλο ή αν ο Uchida θα συνεχίσει έως ότου επιτευχθεί μια ομαλότερη μετάβαση με την αναθεώρησή του να κερδίζει έδαφος.
Το πλήρες συμβούλιο της Nissan συζήτησε την ανακατάταξη των στελεχών σε συνδυασμό με πιο επιθετική αναδιάρθρωση, είπαν άνθρωποι που γνωρίζουν το χρονοδιάγραμμα. Οι εσωτερικοί υποψήφιοι ήταν οι μόνοι σοβαροί διεκδικητές για την αντικατάσταση του Uchida.
Άλλες ανακατατάξεις στην ανώτατη διοίκηση
Μεταξύ άλλων αλλαγών στη διαχείριση, η Nissan θα αποκτήσει νέους παγκόσμιους επικεφαλής για την εμπειρία πελατών, την τεχνολογία και την κατασκευή σε μια σαρωτική αλλαγή που θα αγγίζει τα βασικά τμήματα.
Ο Chief Performance Officer Guillaume Cartier , ο οποίος κάποτε θεωρήθηκε πιθανός διάδοχος της Uchida, θα διατηρήσει αυτόν τον ρόλο και θα προσθέσει ευθύνες για το παγκόσμιο μάρκετινγκ και την εμπειρία των πελατών. Ο Asako Hoshino, ο πρώην chief brand και πελάτης, είναι μεταξύ αυτών που αποχωρούν.
Ο Eiichi Akashi, επί του παρόντος εταιρικός αντιπρόεδρος σχεδιασμού οχημάτων και μηχανικής εξαρτημάτων, θα αναλάβει ως επικεφαλής τεχνολογίας. Διαδέχεται τον Κούνιο Νακαγκούρο, ο οποίος επίσης αποχωρεί στο τέλος του μήνα.
Ο Teiji Hirata, επί του παρόντος εταιρικός αντιπρόεδρος για τη μηχανική παραγωγής, θα διαδεχθεί τον Hideyuki Sakamoto ως εκτελεστικός διευθυντής υπεύθυνος για τη διαχείριση της αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού. Ο Σακαμότο θα αφήσει και τον σημερινό του ρόλο.
Ο CFO Jeremie Papin, που ήταν επίσης υποψήφιος για να διαδεχθεί τον Uchida, θα προαχθεί σε εκτελεστικό διευθυντή και θα διατηρήσει τον ρόλο του ως επικεφαλής των παγκόσμιων οικονομικών.
Ο Christian Meunier, πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης για την Αμερική, θα συνεχίσει επίσης στην τρέχουσα θέση του.
Οι Uchida και Sakamoto θα παραμείνουν στο διοικητικό συμβούλιο μέχρι την ετήσια συνέλευση των μετόχων τον Ιούνιο.
Κορυφαίος στη μετά Κάρλος Γκον εποχή
Η περίοδος του Uchida στη Nissan σημαδεύτηκε από υποσχέσεις, πιθανότητες και στη συνέχεια προβλήματα. Ανέλαβε τη δουλειά ως στέλεχος χαμηλού προφίλ, αφαιρέθηκε από την κορυφή των επιχειρήσεων της Nissan στην Κίνα για να διευθύνει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στον απόηχο του σκανδάλου Carlos Ghosn.
Ο Ghosn συνελήφθη και έφυγε πολύ πριν προαχθεί ο Uchida για να διαδεχθεί τον προστατευόμενο του Ghosn, Hiroto Saikawa, τον Δεκέμβριο του 2019. Ο Saikawa, ο οποίος προσπάθησε να διορθώσει την πορεία του πλοίου της Nissan μετά τον Ghosn, εκδιώχθηκε ο ίδιος τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους μετά από ισχυρισμούς για δική του ανάρμοστη συμπεριφορά.
Ο Uchida ήταν μέρος μιας τριάδας ηγετών, που υποστηρίχτηκε από τον COO Ashwani Gupta και και τον αντιπρόεδρο του COO Jun Seki. Αλλά ο Σέκι παραιτήθηκε μόλις λίγες εβδομάδες μετά τη νέα του δουλειά για να γίνει πρόεδρος του προμηθευτή ηλεκτρικών κινητήρων Nidec, και ο Γκούπτα έφυγε το 2023 κάτω από ένα σύννεφο αγανάκτησης.
Στην πορεία, ο Uchida επέβλεψε την εξισορρόπηση των διασταυρούμενων μετοχών με τη Renault, κλείνοντας μια συμφωνία για την εξίσωση των συμμετοχών μεταξύ τους στο 15 τοις εκατό το καθένα. Η σημαντική ανακάλυψη τερμάτισε τον ρόλο της Renault ως ελεγχόμενου μετόχου, ένα σημείο κόλλημα που βοήθησε στην ανατροπή του Ghosn.
Ο Uchida πέτυχε ανάμεικτα αποτελέσματα στο πλαίσιο του πρώτου του σχεδίου ανάκαμψης, Nissan Next. Κατάφερε να αυξήσει το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της Nissan στο 4,5% μέχρι το τέλος της στις 31 Μαρτίου 2024 -έχασε τον στόχο του 5%, αλλά τουλάχιστον ανέστρεψε την απώλεια με την οποία ξεκίνησε η Nissan.
Οι παγκόσμιες πωλήσεις της Nissan μειώθηκαν στα 3,4 εκατομμύρια οχήματα κατά το τελευταίο οικονομικό έτος. Αυτό ήταν πολύ κάτω από τα 4,9 εκατομμύρια που πουλούσε η Nissan στην αρχή του σχεδίου.
Διαδοχικές τριμηνιαίες απώλειες
Ο Uchida αποκάλυψε το δεύτερο επιχειρηματικό του σχέδιο, έναν τριετή οδικό χάρτη που ονομάζεται The Arc, στα τέλη Μαρτίου 2024. Το επίκεντρο αυτού του σχεδίου ήταν η ανάπτυξη: Στόχος του ήταν να αυξήσει τις παγκόσμιες πωλήσεις κατά 1 εκατομμύριο οχήματα.
Όμως, τον Νοέμβριο, η Nissan ανέφερε καθαρή απώλεια το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου.
Η επιδείνωση των επιχειρήσεων ανάγκασε τον Uchida να εγκαταλείψει το The Arc και να ξεκινήσει το δεύτερο σχέδιο αναδιάρθρωσής του. Περιέγραψε σχέδια για μείωση του κόστους δισεκατομμυρίων δολαρίων, περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και μείωση της παγκόσμιας χωρητικότητας κατά 20% έως τις 31 Μαρτίου 2027.
Τον Φεβρουάριο, ωστόσο, η Uchida ανέφερε άλλη μια καθαρή ζημία για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου και υποβάθμισε τις προοπτικές πλήρους οικονομικού έτους σε καθαρή ζημία επίσης.
Είπε ότι η Nissan θα κλείσει τρία εργοστάσια τα επόμενα δύο χρόνια, θα μειώσει τις βάρδιες στα εργοστάσια των ΗΠΑ, θα μειώσει τις θέσεις των στελεχών κατά 20% και θα αναζητήσει νέους συνεργάτες για να διατηρηθεί ως μεγάλη ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η αναζήτηση εταίρων έγινε επείγουσα μόνο μετά την κατάρρευση των συνομιλιών συγχώνευσης με τη Honda τον Φεβρουάριο. Τον Δεκέμβριο, η Uchida και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Honda, Toshihiro Mibe, ανακοίνωσαν σχέδια για συγχώνευση των εταιρειών μέχρι το καλοκαίρι του 2026. Ο γάμος, ο οποίος θα περιλάμβανε επίσης τη Mitsubishi Motors Corp. σε μια τριμερή συμμαχία, θα είχε δημιουργήσει τον Νο. 3 όμιλο αυτοκινήτων στον κόσμο βάσει πωλήσεων.
Αλλά το διοικητικό συμβούλιο της Nissan απέρριψε ξαφνικά μια αναθεωρημένη πρόταση της Honda που θα έκανε τη Nissan μια πλήρως ιδιοκτησία θυγατρική.
Η Nissan αναμένει ότι ο παγκόσμιος όγκος πωλήσεων θα παραμείνει σταθερός στα 3,4 εκατομμύρια φέτος, καθώς το λειτουργικό περιθώριο κέρδους της μειώνεται στο 1%, από 4,5% το προηγούμενο έτος.