Μια νομική υπόθεση θα αυξήσει την πίεση για ηλεκτροκίνηση των στόλων μετά την νομική απόφαση ορόσημο του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ECHR).
Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων αναφέρει ότι οι κυβερνήσεις οφείλουν να αντιμετωπίσουν την κλιματική αλλαγή.
Οι ευρωπαϊκοί στόλοι θα δεχθούν μεγαλύτερη πίεση για υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών μετά από αυτή την νομική απόφαση.
Η υπόθεση αφορούσε καταγγελία της Verein KlimaSeniorinnen Schweiz (Ελβετική Ένωση Ηλικιωμένων Γυναικών για το Κλίμα) ότι οι ελβετικές αρχές δεν λαμβάνουν επαρκή μέτρα μετριασμού των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, παρά την υποχρέωσή τους βάσει της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Η απόφαση του ECHR είναι δεσμευτική και μπορεί να επηρεάσει την νομοθεσία 46 ευρωπαϊκών χωρών.
Οι κρατικές αρχές πρέπει να προστατεύουν τους πολίτες από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Οι 17 δικαστές αποφάνθηκαν ότι η Σύμβαση περιλαμβάνει το δικαίωμα αποτελεσματικής προστασίας εκ μέρους των κρατικών αρχών από τις σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην καθημερινότητα, την υγεία, την ευημερία και την ποιότητα ζωής.
«Η κύρια υποχρέωση ενός συμβαλλόμενου κράτους είναι η υιοθέτηση και η πρακτική εφαρμογή κανονισμών και μέτρων ικανών να μετριάσουν τις υπάρχουσες και δυνητικά μη αναστρέψιμες, μελλοντικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής», όπως αναφέρει το ECHR.
Το διεθνές δικαστήριο έκρινε επίσης ότι η Ελβετική Συνομοσπονδία δεν συμμορφώθηκε με τις υποχρεώσεις της βάσει της Σύμβασης.
«Υπήρχαν κρίσιμα κενά στη διαδικασία θέσπισης του σχετικού εγχώριου ρυθμιστικού πλαισίου, συμπεριλαμβανομένης της αποτυχίας ποσοτικοποίησης εκ μέρους των ελβετικών αρχών, μέσω προϋπολογισμού άνθρακα ή άλλου τρόπου, εθνικών περιορισμών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG). Επιπλέον, το Δικαστήριο επεσήμανε ότι η Ελβετία δεν είχε επιτύχει τους προηγούμενους στόχους μείωσης εκπομπών GHG», όπως ανέφερε.
Ευρωπαϊκές και παγκόσμιες συνέπειες
Η Joie Chowdhury, Ανώτερη Δικηγόρος του Κέντρου Διεθνούς Περιβαλλοντικού Δικαίου, δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι αυτή η απόφαση θα επηρεάσει τη δράση και τις διαφορές για το κλίμα στην Ευρώπη και πολύ πέραν αυτής. Η απόφαση ενισχύει τον σημαντικό ρόλο των δικαστηρίων –διεθνών και εγχώριων– στην επιβολή των νομικών υποχρεώσεων των κυβερνήσεων για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων από περιβαλλοντικούς κινδύνους».
Ο νομικός εμπειρογνώμονας David Thorneloe, των Pinsent Masons, ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων απαιτεί από τις κυβερνήσεις να εφαρμόσουν σχέδια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, αν και δεν προσδιορίζονται επακριβώς οι πολιτικές.
«Το δικαστήριο αναγνώρισε ότι οι κυβερνήσεις έχουν μεγάλη ευχέρεια για τον τρόπο με τον οποίο θα επιτύχουν εκπομπές αερίων θερμοκηπίου (GHG) σύμφωνα με τους διεθνείς κλιματικούς στόχους», δήλωσε.
Ωστόσο, πρόσθεσε: «Η απόφαση θα ενθαρρύνει τις αξιώσεις των ακτιβιστών για τα ανθρώπινα δικαιώματα σχετικά με την υστέρηση των κρατικών προσπαθειών στην καταπολέμηση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, γνωρίζοντας ότι τα δικαστήρια εφαρμόζουν αυστηρότερο έλεγχο στις κυβερνητικές ενέργειες που επηρεάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι πιθανόν, επομένως, αυτή η απόφαση να ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω κανονισμούς και στοχευμένες κυβερνητικές ενέργειες στο μέλλον».
Η ακτιβίστρια για το κλίμα Greta Thunberg ανέφερε ότι η απόφαση κατέστησε απολύτως σαφές ότι: «Τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν νομική ευθύνη να αναλάβουν πραγματική δράση για το κλίμα και να προστατεύσουν τους πολίτες».
Επιπτώσεις στους στόλους
Η ΕΕ δεσμεύτηκε να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά 90% έως το 2040, ενώ οι οδικές μεταφορές παράγουν το 16% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ, Είναι λοιπόν πιθανόν να ενταθούν οι προσπάθειες μετάβασης από βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα σε αυτοκίνητα, βαν και φορτηγά μπαταρίας.
Επιπλέον, επειδή οι στόλοι είναι υπεύθυνοι για την αγορά περισσότερων από τα μισά νέα οχήματα στην Ευρώπη, οι επιχειρήσεις θα υποστούν μεγαλύτερη πίεση για μετάβαση σε ηλεκτρικά συστήματα κίνησης.
Η Transport & Environment πιέζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να θέσει δεσμευτικό στόχο ότι όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα και βαν πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά έως το 2030.
Τα στοιχεία της ACEA καταδεικνύουν πώς ενώ τα ηλεκτρικά μπαταρίας είναι πλέον η τρίτη πιο δημοφιλής επιλογή νέων αγοραστών στην ΕΕ και αντιπροσώπευσαν το 15% των περυσινών πωλήσεων, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,2% του συνολικού ευρωπαϊκού στόλου οχημάτων και τα γηρασμένα οχήματα επιβραδύνουν την πρόοδο στις μεταφορές μηδενικών εκπομπών.
«Τα οχήματα γερνάνε και πρέπει να δοθούν περισσότερα κίνητρα για μετάβαση σε πιο καθαρά και πράσινα μοντέλα. Η Ευρώπη χρειάζεται ευρύτερο πλαίσιο γενικών συνθηκών, όπως υποδομή φόρτισης και κίνητρα αγοράς και φορολογίας για τόνωση της ζήτησης και αντικατάσταση οχημάτων με πιο καθαρά και πράσινα μοντέλα», δήλωσε η ACEA.