Το σχέδιο αγοράς άνθρακα της ΕΕ θα μπορούσε να αυξήσει την τιμή του πετρελαίου κατά 50 λεπτά, όπως αποφαίνεται μελέτη της Cambridge Econometrics.

Τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος μπορεί να πληγούν από αυξήσεις τιμών πετρελαίου κατά 50 λεπτά το λίτρο και διπλασιασμό των εξόδων θέρμανσης σπιτιού, κατά μέσο όρο, το 2030 εάν η ΕΕ βασιστεί μόνο στην αγορά άνθρακα για τη μείωση των εκπομπών στις οδικές μεταφορές και στα σπίτια, αναφέρει νέα έρευνα. Σύμφωνα με μελέτη της Cambridge Econometrics, με αυτά τα μέτρα η τιμή του άνθρακα στην ΕΕ προβλέπεται να φτάσει τα 180 ευρώ ο τόνος έως το 2030.

Οι ηγέτες της ΕΕ που συζητούν πώς να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους του 2030 δεν πρέπει να θέσουν ως κεντρικό θέμα την αγορά άνθρακα των μεταφορών, δήλωσε η Transport & Environment (T&E). Αντ’ αυτού, πρέπει να βασιστούν σε εθνικούς κλιματικούς στόχους, αυστηρά πρότυπα CO2 και πολύ χαμηλότερη τιμή άνθρακα με σαφή και γενναιόδωρη ανταμοιβή για νοικοκυριά χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.

Στη Γαλλία, όπου η αύξηση του φόρου πετρελαίου πυροδότησε τις διαμαρτυρίες των “κίτρινων γιλέκων”, οι τιμές των καυσίμων οδικών μεταφορών θα αυξηθούν κατά 35% το 2030 εάν η αγορά άνθρακα της ΕΕ καταστεί κύρια μέθοδος επίτευξης των στόχων μείωσης εκπομπών, σύμφωνα με τη μελέτη. Το κόστος αερίου θέρμανσης σχεδόν θα διπλασιαστεί (92%). Στη Γερμανία, όπου οι τιμές του φυσικού αερίου είναι σχετικά χαμηλές, τα έξοδα θέρμανσης φυσικού αερίου θα αυξηθούν κατά 135% και οι τιμές των καυσίμων οδικών μεταφορών κατά 32%. Στην Πολωνία οι αυτοκινητιστές θα πληρώνουν 31% περισσότερο για ανεφοδιασμό στο τέλος της δεκαετίας, ενώ η θέρμανση φυσικού αερίου θα κοστίζει 70% περισσότερο και ο άνθρακας 188% περισσότερο.

Η Sofie Defour, climate manager της T&E, δήλωσε: “Αυτή η μελέτη δείχνει πόσο ανόητο θα ήταν να βασιστεί κάποιος μόνο στις αγορές άνθρακα για τον καθαρισμό των μεταφορών. Υπάρχει λόγος για την τιμολόγηση άνθρακα, αλλά για την υποστήριξη κυρίως αποτελεσματικότερων πολιτικών όπως τα πρότυπα εκπομπών αυτοκινήτων και σίγουρα όχι σε τέτοια επίπεδα τιμών. Η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ μπορεί να αποτελέσει παγκόσμιο παράδειγμα για την επίτευξη γρήγορης και δίκαιης μετάβασης, αλλά μόνον εάν χρησιμοποιηθούν τα σωστά εργαλεία”.

Η αύξηση των εθνικών στόχων για το κλίμα – που θα υποχρέωναν τις κυβερνήσεις να καταργήσουν σταδιακά τα εταιρικά αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων, να επενδύσουν σε καθαρές μετακινήσεις όπως ο σιδηρόδρομος και να λάβουν άλλα μέτρα – είναι ένας πολύ πιο αποτελεσματικός και δίκαιος τρόπος επίτευξης των κλιματικών στόχων του 2030, σύμφωνα με τη μελέτη. Η ΕΕ θα μπορούσε να αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα σε ολόκληρη την κοινωνία και να αναπτύξει την οικονομία κατά 2% (ΑΕΠ) εάν βασιστεί περισσότερο στους εθνικούς κλιματικούς στόχους για να επιτύχει τους στόχους του 2030.

Η T&E ανέφερε πως ένα ανώτατο όριο τιμής άνθρακα – σε επίπεδο ΕΕ ή εθνικό – θα συνέβαλε στη μείωση εκπομπών οδικών μεταφορών, αλλά μόνο σε συνδυασμό με νομικά δεσμευτικούς και φιλόδοξους εθνικούς στόχους βάσει του νόμου Επιμερισμού Προσπαθειών. Τα έσοδα από τον άνθρακα πρέπει να επενδυθούν σε τεχνολογία χαμηλών εκπομπών άνθρακα – όπως αναβάθμιση κτιρίων – αλλά πρέπει επίσης να «επιστραφούν» στους πολίτες μέσω εκπτώσεων στα έξοδα ηλεκτρικής ενέργειας ή καταβολής «μερισμάτων κλίματος».

Η Sofie Defour δήλωσε: “Η σοβαρή μείωση πρέπει να προέρχεται από θέματα όπως αυτοκίνητα άνευ εκπομπών, ταχύ εξηλεκτρισμό και δημιουργία ενός δικτύου φόρτισης παγκόσμιας κλάσης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με αυξημένους εθνικούς στόχους για το κλίμα, αυστηρά όρια ρύπανσης για αυτοκίνητα και κτίρια και μια τιμή άνθρακα που προσελκύει τον κόσμο, ξεκινώντας αργά και επιστρέφοντας τα χρήματα”.

Οι ηγέτες της ΕΕ υπαγόρευσαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις μεθόδους που θα χρησιμοποιήσει προς επίτευξη του στόχου μείωσης εκπομπών κατά 55% έως το 2030. Η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση για το μέλλον των εθνικών στόχων και τον κανονισμό Επιμερισμού Προσπαθειών, στις 14 Ιουλίου. Τον περασμένο μήνα μια δημοσκόπηση διαπίστωσε πως πάνω από τα δύο τρίτα των πολιτών της ΕΕ επιθυμούν να αυξηθεί ο κλιματικός στόχος της χώρας τους.

Προηγούμενο άρθροFrançois Leboine: Επικεφαλής Σχεδιασμού Fiat – Abarth
Επόμενο άρθροΣυμβόλαια Συντήρησης μηχανημάτων έργου Komatsu