Logistics: Προκλήσεις και ευκαιρίες σε έναν κόσμο μετά τον Covid-19 – ο ρόλος της Ελλάδας στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης, ήταν το θέμα του συνεδρίου που διοργάνωσαν η Ελληνική Εταιρεία Logistics (EEL) σε συνεργασία με τα συνέδρια του Εconomist.
Το συνέδριο για τα Logistics, πέρα από τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες ανέδειξε τον κομβικό ρόλο της Ελλάδας στην εφοδιαστική αλυσίδα της Ευρώπης, σήμερα και στο μέλλον.
Εξέχουσες προσωπικότητες από πολιτειακούς φορείς, διεθνούς φήμης καθηγητές, ειδικοί για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και καταξιωμένοι επιχειρηματίες των ελληνικών logistics, κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των συνέδρων με ομιλίες και τοποθετήσεις στα φλέγοντα ζητήματα της αγοράς της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Adina Vălean, έδωσε έμφαση στην αναγκαιότητα ανάπτυξης ανθεκτικότητας έναντι των επιδημιών αλλά και των περιβαλλοντικών προκλήσεων καθώς και στην ανάγκη να γίνουν οι μεταφορές πιο ανθεκτικές και πιο πράσινες. Τόνισε επίσης ότι η ψηφιοποίηση, θα κάνει τα συστήματα μεταφορών πιο ευπροσάρμοστα. Αναφέρθηκε στην ανάπτυξη της διατροπικότητας (διατροπικά hubs), της αξιοποίησης των δεδομένων από διάφορους φορείς αλλά και αποτελεσματικότερης συνεργασίας μεταξύ των αρμόδιων φορέων. Επίσης, η κ. Vălean εξήγησε τη σημασία των «έξυπνων» μεταφορών βάσει της ενσωμάτωσης όλων των σχετικών νέων τεχνολογιών. Το μέλλον των μεταφορών περνάει μέσα από τη βιωσιμότητα, κατέληξε.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Παρά τις δυσκολίες, με τη 10ετή κρίση και με τον covid-19, η Ελλάδα ξαναβρήκε τον ρόλο της ως ηγετική δύναμη στη ΝΑ Ευρώπη, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα αναγνωρίζεται πλέον ως διεθνής κόμβος των logistics. Τόνισε την ανάγκη να συνεχιστούν οι προσπάθειες στα πεδία του branding και του marketing ώστε η χώρα να γίνει πύλη για τη νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη και ανταγωνιστικός διάδρομος-πρότυπο Ασίας-Ευρώπης. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα σχέδια για το σιδηροδρομικό δίκτυο, η αναβάθμιση του οποίου είναι απαραίτητη για την επίτευξη της διατροπικότητας, στα σχέδια για τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας και τη διασύνδεση αυτών με τη Μαύρη Θάλασσα, στη χρηματοδότηση διαφόρων projects από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ, στο μετρό της Θεσσαλονίκης, στον μεγάλο οδικό άξονα της Κρήτης καθώς και στην έναρξη των εργασιών για την 4η γραμμή του μετρό της Αθήνας.
Τις εργασίες του συνεδρίου, που παρακολούθησαν online σχεδόν 5000 σύνεδροι από 20 χώρες, άνοιξαν -υπό τον συντονισμό του John Andrews, consultant editor, The Economist- ο Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ο Πρόεδρος της EEL, Βασίλης Ζεϊμπέκης.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης
Ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στις κινήσεις της Ελλάδας στον χώρο των logistics τα τελευταία χρόνια καθώς και στις δυνατότητες που υπάρχουν για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα. Ο υπουργός έδωσε έμφαση στο σχέδιο για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών και εξήγησε τη συμβολή της ανάπτυξης των logistics στην ανάκαμψη της Ελλάδας μετά την πανδημία. Αναφέρθηκε επίσης στα σχέδια που υπάρχουν για τα άλλα, πλην του Πειραιά, σημαντικά λιμάνια της χώρας και τόνισε τη σημασία της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδας. Τέλος, ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στη συμβολή της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ όσον αφορά την ανάπτυξη της βιομηχανίας των logistics στη χώρα μας.
Η Ελληνική Εταιρεία Logistics
Ο Βασίλης Ζεϊμπέκης, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), τόνισε ότι τα logistics συμβάλλουν κατά 9,5% στο ΑΕΠ της Ελλάδας, ενώ αναφέρθηκε στα προβλήματα που προέκυψαν για τον κλάδο από την πανδημία. Εστίασε σε πέντε προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα logistics στη χώρα μας, οι οποίες είναι: 1) οι υποδομές 2) η ψηφιοποίηση 3) το ανθρώπινο κεφάλαιο 4) οι επενδύσεις με έμφαση στα εμπορευματικά κέντρα και πάρκα εφοδιαστικής και 5) η αναγνωρισιμότητα του ελληνικού brand στον τομέα. Εκτίμησε ότι η Ελλάδα μπορεί να αναδειχθεί σε πύλη εισόδου της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης εφόσον γίνουν άμεσες ενέργειες σε όλα τα παραπάνω θέματα. Ο κ. Ζεϊμπέκης έδωσε έμφαση στο ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να είναι μόνο χώρα transit για τις μεταφορές, αλλά θα πρέπει να δημιουργηθεί και προστιθέμενη αξία, π.χ. ελαφρά μεταποίηση. Τέλος, αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις συνδυασμένες εμπορευματικές μεταφορές και στον στόχο η Ελλάδα να μπει μέσα στις πρώτες 30 χώρες στον κόσμο όσον αφορά στον δείκτη επιδόσεων των logistics (World Bank’s LPI).
Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών
Ο κλάδος δεν ήταν έτοιμος για μια τόσο μεγάλη πρόκληση, δεν υπήρχαν κάποια συμπεφωνημένα πρωτόκολλα, επεσήμανε ο επικεφαλής τομέα του ΟΗΕ για τη διευκόλυνση των επίγειων μεταφορών και διευθυντής αναπτυξιακών έργων του ΟΗΕ για υποδομές, συνδυασμένες μεταφορές και logistics, Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος, αναφερόμενος στον άμεσο αντίκτυπο της πανδημίας στον κλάδο των logistics. Είπε χαρακτηριστικά ότι το βασικό «εμβόλιο» είναι οι μεταφορές και τα logistics, γιατί αν αυτά ήταν ψηφιακά και διασυνδεδεμένα πλήρως, δεν θα χρειαζόταν οι χώρες να κλείσουν τα σύνορα, κάτι που –σε συνδυασμό και με το κλείσιμο των ανθρώπων στο σπίτι– μετέτρεψε την υγειονομική κρίση σε οικονομική. Αναφέρθηκε στα προβλήματα που συνεχίζουν να υπάρχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο ψηφιακό «πράσινο» πιστοποιητικό και στον ρόλο των Ηνωμένων Εθνών στη διευκόλυνση της κινητικότητας.
Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών
Στον ισχυρό αντίκτυπο της covid-19 αναφέρθηκε ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ένωσης Οδικών Μεταφορών (IRU), Umberto de Pretto, ο οποίος ανέδειξε τη ζωτική σημασία που είχαν οι υπηρεσίες οδικών μεταφορών στην αντιμετώπιση της κρίσης, σημειώνοντας όμως ότι πολλές από αυτές τις εταιρείες αγωνίζονται τώρα να επιβιώσουν. Σύμφωνα με έρευνα της IRU, το 2020 οι ετήσιες απώλειες εσόδων από τον κλάδο οδικών εμπορευματικών μεταφορών ανήλθαν σε 643 δισ. δολάρια. Το 2021 οι απώλειες προβλέπεται να φτάσουν τα 347 δισ. δολάρια, πράγμα που σημαίνει μείωση κατά 13%, ανέφερε ο εκπρόσωπος της IRU. Χειρότερες ήταν οι συνέπειες στις διεθνείς υπηρεσίες λεωφορείων και πούλμαν, σημείωσε ο κ. de Pretto, ενώ πρότεινε τον συντονισμό σε παγκόσμιο και διασυνοριακό επίπεδο, με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων που ήδη υπάρχουν. Οι κυβερνήσεις πρέπει να βοηθήσουν τον κλάδο να ξεπεράσει την κρίση, υπογράμμισε κλείνοντας, ενώ ενθάρρυνε την Ελλάδα να επικυρώσει το πρωτόκολλο e-CMR.
Οι εκπρόσωποι του κλάδου Logistics και των φορέων για προκλήσεις, ευκαιρίες και τον ρόλο της Ελλάδας
Στο συνέδριο τοποθετήθηκαν με ομιλίες τους, κατά σειρά εμφάνισης, επίσης και οι:
- Γεώργιος Γεωργαντάς, υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης
- Γεώργιος Ξηρογιάννης, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, ΣΕΒ
- John Gattorna, σύμβουλος σε θέματα global logistics και εφοδιαστικής αλυσίδας, εκτελεστικός πρόεδρος, Gattorna Alignment
- Δημήτρης Σκάλκος, γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
- Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
- Δίκα Αγαπητίδου, ιδρύτρια και διευθύντρια, Athens Economics, JLL Alliance Partner
- Αχιλλέας Ρισβάς, CEO, συνιδρυτής, Dromeus Capital Management
- Martin Christopher, επίτιμος καθηγητής και πρόεδρος, Γνωμοδοτικό Συμβούλιο του Κέντρου Διαχείρισης και Προμηθειών Logistics και Αλυσίδας Εφοδιασμού, Cranfield School of Management
- Γιάννης Σαραντίτης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος, SARMED
- Απόστολος Τζιμούρτας, chief communications officer, Όμιλος Ορφεύς Βεϊνόγλου
- Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής IOBE, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Πέτρος Αρβανίτης, επικεφαλής Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Επενδύσεων, ΤΡΑΙΝΟΣΕ
- Λυκούργος Μανωλιάδης, αναπληρωτής γενικός διευθυντής, Diakinisis
- Τάσος Βαμβακίδης, εμπορικός διευθυντής του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT)
- Ορέστης Καβαλάκης, γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
- Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος, Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής
Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα συνεδρίου.