Η ευρωπαϊκή αγορά νέων αυτοκινήτων κατέγραψε νέα πτώση συνολικά το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics για 30 αγορές (EΕ-26 + ΗΒ, Νορβηγία, Ελβετία και Ισλανδία).

Ο όγκος πωλήσεων ανήλθε συνολικά στις 11.309.310 μονάδες, μειωμένος κατά 4,1% σε σύγκριση έως το 2021 και στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1985.

Πέρυσι, η αγορά κατέγραψε όγκο 674.000 λιγότερων μονάδων από αυτές του 2020 – όταν η πανδημία Covid-19 έπληξε τις οικονομίες της Ευρώπης – σημειώνοντας πτώση 5,6%. Σε σύγκριση με το 2019, ο συνολικός όγκος μειώθηκε κατά 29% με 4,5 εκατομμύρια λιγότερες ταξινομήσεις νέων οχημάτων. Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics, σχολίασε: «Οι ελλείψεις νέων οχημάτων στις αντιπροσωπείες, ο πληθωρισμός και η ενεργειακή κρίση, αποδείχθηκαν σημαντικές προκλήσεις για την ήδη προβληματική αγορά πέρυσι. Οι συνέπειες της πανδημίας, ακολουθούμενες από την έλλειψη ημιαγωγών το 2021 και το 2022, επιδεινώθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις επακόλουθες αυξήσεις των τιμών της ενέργειας, επηρεάζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και τις δαπάνες».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας κέρδισαν έδαφος

Ενώ συνεχίζουν να διαδραματίζουν δευτερεύοντα ρόλο όσον αφορά στο μερίδιο αγοράς, οι κινεζικές μάρκες – εξαιρουμένων των Volvo, Polestar, Lynk & Co, (μέρος του Ομίλου Geely) και συμπεριλαμβανομένης της MG – σημείωσαν σημαντική πρόοδο το 2022. Μεταξύ όλων των ομίλων αυτοκινήτων, αυτές οι μάρκες κέρδισαν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς, αυξάνοντας τις  ταξινομήσεις τους από 66.100 μονάδες το 2021 σε 152.400 μονάδες πέρυσι.

Συνδυαστικά, οι κινεζικές μάρκες ξεπέρασαν τους καθιερωμένους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των Mazda, Suzuki και Jaguar Land Rover. Ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων αντιστοιχούσε σε οχήματα που σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν από την κινεζική MG, η οποία σημείωσε αύξηση όγκου 116% σε σχεδόν 114.000 μονάδες, ξεπερνώντας σε πωλήσεις την Jeep και την Honda.

Η DR Automobiles, ιταλική εταιρεία που πουλά με διαφορετικά σήματα οχήματα που κατασκευάζονται από την κινεζική Chery στην Ισπανία και την Ιταλία, ξεπέρασε τις πωλήσεις της Smart και της Subaru με αύξηση ταξινομήσεων κατά 197% σε σχεδόν 25.000 μονάδες. Τα οχήματα MG και DR αντιπροσώπευαν το 91% του όγκου που καταγράφηκε από όλες τις κινεζικές μάρκες. Οι BYD, Hongqi, Maxus, NIO, DFSK και Aiways, κατέγραψαν πάνω από 1.000 μονάδες.

Όπως επισήμανε ο κ. Munoz: «Ανταγωνιστική προσφορά προϊόντων και λογικοί στόχοι πωλήσεων επιτρέπουν στις κινεζικές μάρκες να διεισδύσουν στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Το επόμενο βήμα είναι η ευαισθητοποίηση και η ενθάρρυνση της απομάκρυνσης από το αρνητικό συναίσθημα που ιστορικά έχει αποθαρρύνει ορισμένους καταναλωτές από την αγορά κινεζικών προϊόντων».

Hyundai-Kia και Toyota ξεχώρισαν

Οι Hyundai-Kia και Toyota είχαν επίσης καλή επίδοση το 2022. Η πρώτη σημείωσε αύξηση του όγκου της κατά 3,8% σε 1,05 εκατομμύρια μονάδες – κλείνοντας τη διαφορά από το Renault Group που κατέλαβε την τρίτη θέση στην κατάταξη ομίλων. Η Kia ήταν ο κύριος συντελεστής σε αυτά τα αποτελέσματα, ξεπερνώντας τις πωλήσεις της Hyundai. Οι τελευταίες γενιές του Kia Sportage και του Hyundai Tucson αποδείχθηκαν δημοφιλείς στους καταναλωτές, ξεπερνώντας τις προσφορές SUV άλλων κορυφαίων κατασκευαστών όπως το Volkswagen Tiguan, το Peugeot 3008 και το Nissan Qashqai.

Τα αποτελέσματα της Toyota οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην επιτυχημένη πρώτη ολοκληρωμένη χρονιά του Yaris Cross – του τέταρτου B-SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία εξασφάλισε τη δεύτερη θέση στην κατάταξη ανά μάρκα – την ξεπέρασε σε πωλήσεις μόνο η Volkswagen.

Η Τέσλα συνεχίζει να ανεβαίνει

Το μερίδιο αγοράς της Tesla εκτινάχθηκε από 1,43% το 2021 σε 2,06% το 2022, ξεπερνώντας τις πωλήσεις των Seat, Mini και Suzuki, ενώ υστερεί από τη Nissan κατά 4.300 μονάδες. Αυτή η ανάπτυξη οφείλεται στο Model Y, το ηλεκτρικό όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη με μόλις πάνω από 138.000 ταξινομημένες μονάδες. Το αμιγώς ηλεκτρικό SUV ήταν το 13ο αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2022 και όπως ήταν αναμενόμενο, η αυξανόμενη δημοτικότητα του Model Y ήταν εις βάρος του Model 3 – του 17ου οχήματος με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2021.

Λιγότερες πωλήσεις για τις Stellantis, Suzuki και Volkswagen

Κατασκευαστές όπως η Stellantis, η Suzuki και το Volkswagen Group μείωσαν το μερίδιο αγοράς τους το 2022. Η πιο σημαντική πτώση έγινε αισθητή στη Stellantis – από 20,23% το 2021 σε 18,22% το 2022. Οι ταξινομήσεις μειώθηκαν κατά 14% σε 2,06 εκατομμύρια μονάδες – η μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης κατ’ όγκο. Και οι τέσσερις μεγάλες μάρκες της Stellantis (Peugeot, Opel, Fiat και Citroen) κατέγραψαν διψήφια πτώση λόγω των προβλημάτων εφοδιασμού που προέκυψαν και της διαθεσιμότητας βασικών μοντέλων όπως τα Peugeot 2008 και 3008 – παράλληλα με παλαιότερων όπως το Jeep Renegade και το Fiat 500X.

Το Peugeot 208 εκθρόνισε το Golf

Το 2022 σήμανε το τέλος της κυριαρχίας του Volkwagen Golf ως του αυτοκινήτου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη. Το hatchback αυτό υπήρξε το πιο δημοφιλές όχημα στην Ευρώπη από το 2007. Ο κ. Munoz, πρόσθεσε: «Η επιτυχία του Golf οφείλεται στο γεγονός ότι μπόρεσε να καλύψει τις ανάγκες ενός ευρέος φάσματος καταναλωτών χωρίς να προηγείται σε καμία δεδομένη παράμετρο. Αλλά οι καιροί αλλάζουν και σήμερα οι προτεραιότητες των καταναλωτών είναι αρκετά διαφορετικές από ότι μερικά χρόνια πριν».

Εκτός από τις προκλήσεις λογισμικού, η Volkswagen αντιμετώπισε ένα νέο κύμα εσωτερικού ανταγωνισμού με αυξανόμενη όρεξη για SUV και την αυξανόμενη δημοτικότητα των T-Roc, Tiguan, Karoq, Ateca και πιο πρόσφατα του Formentor. Αν και δεν είναι άμεσοι ανταγωνιστές, αυτά τα μοντέλα βρίσκονται κοντά στο Golf όσον αφορά στην τιμολόγηση. Το Peugeot 208 αναδείχθηκε ως κυρίαρχος αυτών των προκλήσεων. Η τελευταία φορά που η Peugeot ηγήθηκε της ευρωπαϊκής αγοράς ήταν το 2007, με το Peugeot 207.

Το Golf έπεσε από την 1η στην 5η θέση στη γενική κατάταξη ανά μοντέλο το 2022. Το Dacia Sandero ήταν το δεύτερο στην Ευρώπη, διατηρώντας τη θέση του που κέρδισε το 2021 χάρη στη συνεχιζόμενη ισχυρή ζήτηση στη Γαλλία. Το Volkswagen T-Roc, το SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη, εξασφάλισε την 3η θέση και ακολούθησε το Fiat 500, το οποίο και πάλι είχε καλή επίδοση χάρη στην ηλεκτρική του έκδοση.

Άλλες αξιόλογες επιδόσεις περιλαμβάνουν το Hyundai Tucson που μπήκε στα 10 κορυφαία μοντέλα με περισσότερες από 150.000 μονάδες ως το C-SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις. Το Kia Sportage εντυπωσίασε επίσης χάρη στη νέα γενιά του. Το Opel/Vauxhall Mokka σημείωσε αύξηση όγκου (+34%) και έγινε το τρίτο SUV με τις περισσότερες πωλήσεις της Stellantis. Με τη νέα γενιά, η Peugeot αύξησε τις ταξινομήσεις του 308 (+80%). Το Cupra Formentor (+68%) ξεπέρασε κάθε μοντέλο Seat. Η Renault κατέγραψε σχεδόν 82.000 μονάδες του Arkana. Η Volkswagen κατέγραψε 67.400 μονάδες του Taigo κατά την πρώτη ολοκληρωμένη χρονιά του στην αγορά. Η Dacia κατέγραψε 55.300 μονάδες του Jogger ενώ το το Spring, κατέγραψε 48.800 μονάδες (+77%). Η MG ZS αύξησε τον όγκο της από 27.700 μονάδες το 2021 σε 46.100 το 2022. Η BMW κατέγραψε 41.100 μονάδες της Σειράς 4 (+36%). Η Hyundai κατέγραψε 37.600 μονάδες του IONIQ 5, ξεπερνώντας το Cupra Born που ταξινόμησε 32.400 μονάδες και το Polestar 2 με 32.300 μονάδες (+68%).

 

Προηγούμενο άρθροΤα σχέδια της Honda για τον τομέα υδρογόνου
Επόμενο άρθροΗ Fengying Wang Πρόεδρος της XPeng