Δυναμικό πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση προετοιμάζουν τα συναρμόδια υπουργεία ενέργειας, υποδομών, μεταφορών και ανάπτυξης με τη συμμετοχή εκπροσώπων συγκοινωνιακών φορέων, επιμελητηρίων οι οποίοι έχουν συστήσει ομάδα εργασίας με σκοπό να υποβάλλουν μια ολοκληρωμένη πρόταση σύμφωνα με τις οδηγίες της πολιτικής ηγεσίας, όπως αναφέρθηκε στη διάρκεια του διεθνούς συνεδρίου Ηλεκτροκίνηση Expo 2019 που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα. 

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, αναφέρθηκε στη θέσπιση ελκυστικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, τα οποία επεξεργάζεται η ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί με εκπροσώπους και από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ενέργειας και περιλαμβάνουν επιδότηση μέσω δραστικής μείωσης του ΦΠΑ, επιδότηση της αγοράς των ΕΔΧ (ταξί), παροχή προνομίων στην κυκλοφορία εντός πόλεων κ.α. Τα κίνητρα αυτά θα συνοδεύονται από μια σειρά μέτρων ενθάρρυνσης των επενδύσεων για υποδομές φόρτισης, έτσι ώστε ο ιδιοκτήτης του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου να έχει εξασφαλισμένη επάρκεια φορτιστών, στοιχείο που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ομαλή ανάπτυξη της αγοράς των ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Από την πλευρά της, η γενική γραμματέας Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου έκανε λόγο για την προσπάθεια του υπουργείου και της κυβέρνησης γενικότερα, ώστε η ηλεκτροκίνηση να γίνει προσιτή όχι μόνο στους συγκοινωνιακούς φορείς και τις επιχειρήσεις, αλλά και στους επαγγελματίες, τους ιδιώτες και τους απλούς πολίτες. Στη βάση αυτή, εξετάζονται διευρυμένα κίνητρα προς κάθε κατεύθυνση, τα οποία ενδεχομένως θα ξεπερνούν την επιδότηση του αυτοκινήτου και θα φτάνουν σε ελαφρύνσεις που θα αφορούν στην αγορά και εγκατάσταση οικιακών φορτιστών ή στην παροχή μειωμένου τιμολογίου για κατανάλωση ρεύματος από φορτιστές.

Ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, τόνισε ότι το υπουργείο έχει θέσει ως βασικό του στόχο την προώθηση των Παγκόσμιων Στόχων της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και έχει  εστιάσει στη σημασία της Βιώσιμης Κινητικότητας. Σε αυτήν την κατεύθυνση, το ΥΠΕΝ έχει ενσωματώσει την ηλεκτροκίνηση στους 9 άξονες της περιβαλλοντικής του  πολιτικής, εκπονώντας Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης.

Στόχος μας, είπε, όπως δεσμεύτηκε ο υπουργός κ. Χατζηδάκης είναι να φτάσουμε από το <1% διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά επιβατικών αυτοκινήτων σήμερα, στο >10% περίπου μέχρι το 2030. Ο κ. Μπακογιάννης υπογράμμισε ότι τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που εκπονούνται με τη χρηματοδότηση του ΥΠΕΝ σε 180 πόλεις της Ελλάδας, έχουν την ηλεκτροκίνηση ως βασικό πυλώνα.

Τα μέτρα που ενσωματώνονται στα ΣΒΑΚ και σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση:

  • Η προώθηση των ηλεκτροκίνητων συστημάτων κοινοχρήστων ποδηλάτων αλλά και των ιδιωτικών ηλεκτρικών ποδηλάτων.
  • Η προώθηση ηλεκτρικών κοινόχρηστων συστημάτων μικροκινητικότητας.
  • Η ανάπτυξη δικτύου φόρτισης Ηλεκτροκίνησης σε κομβικά σημεία των πόλεων και κατά μήκος των συνδετήριων αξόνων αν πρόκειται για μητροπολιτικές περιοχές.
  • Η προώθηση συστημάτων διαμοιρασμού του στόλου αυτοκινήτων κατά κανόνα με Ηλεκτροκίνηση.
  • Η υποστήριξη κατάλληλων συστημάτων park & ride.
  • Η αναβάθμιση του στόλου της δημόσιας συγκοινωνίας.
  • Η δημιουργία ζωνών χαμηλών εκπομπών ρύπων κ.α.

Παράλληλα, ο γ.γ. σημείωσε ότι στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό η ηλεκτροκίνηση και το απόθεμα ενέργειας στον χώρο, λαμβάνονται σοβαρά υπόψη για την χωροθέτηση υποδομών.

Παράγοντες της αγοράς και εκπρόσωποι επιμελητηρίων αναφέρθηκαν στην ορθότητα αυτών των κινήτρων, αλλά και στην ανάγκη επίσπευσης των όποιων μέτρων, προκειμένου να μην επέλθει στασιμότητα στις πωλήσεις των αυτοκινήτων που βρίσκονται ήδη σε πολύ καλή ανοδική πορεία και ακόμη, ο καταναλωτής να έχει διαθέσιμα όλα τα περί κινήτρων δεδομένα της ηλεκτροκίνησης, ώστε να είναι σε θέση να συγκρίνει και να αποφασίσει τι τον συμφέρει.

Το γεγονός όμως ότι η κυβέρνηση εργάζεται για την παρουσίαση μιας ολιστικής πρότασης που θα απευθύνεται όπως αναφέρθηκε και στο ευρύ κοινό, απαιτεί περισσότερο χρόνο προκειμένου η τελική πρόταση να είναι βιώσιμη και να πάρει τη μορφή σχεδίου νόμου.

Τις εξελίξεις αυτές παρακολουθούν τόσο η Περιφέρεια Αττικής, όσο και οι Δήμοι του Λεκανοπεδίου οι οποίοι είναι έτοιμοι να επενδύσουν δυναμικά στην ηλεκτροκίνηση με ίδιους πόρους, αλλά κυρίως με κονδύλια που θα προέλθουν από τους ευρωπαϊκούς επενδυτικούς μηχανισμούς.

Θέλουμε τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης και προχωρούμε προετοιμάζοντας το καταλληλότερο πλαίσιο προμήθειας ηλεκτρικών οχημάτων με ταυτόχρονη προώθηση των υποδομών φόρτισης, ανέφερε στο συνέδριο ο περιφερειάρχης, Γιώργος Πατούλης, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι αναφορές των δημάρχων και των αντιδημάρχων, οι οποίοι βλέπουν ότι το μέλλον των δημοτικών και διαδημοτικών συγκοινωνιών είναι τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία.

Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, κινείται η επιτροπή που έχει επιφορτιστεί τη σύνταξη του νέου διαγωνισμού για την προμήθεια των νέων λεωφορείων που σταδιακά θα φτάσουν τα 1.000, με τα περισσότερα από αυτά να είναι αμιγώς ηλεκτρικά (battery only). Έτσι, δεν αποκλείεται να βγεί συντομότερα, μέσα στο επόμενο δίμηνο, ο διαγωνισμός της προμήθειας των λεωφορείων για τις ανάγκες των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ και να ακολουθήσει η δημοσιοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την ηλεκτροκίνηση γενικότερα.

Το συνέδριο Ηλεκτροκίνηση Expo, απετέλεσε ουσιαστικό βήμα αναγγελιών και ανταλλαγής διαφορετικών απόψεων οι οποίες κάλυψαν όλες τις πτυχές της βιώσιμης ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης με βασικό πυλώνα την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών κατά τις οδηγίες της ΕΕ.

Με εξαιρετικό, επίσης, ενδιαφέρον δεκάδες ιδιοκτήτες συνεργείων και τεχνικοί παρακολούθησαν το τεχνικό σεμινάριο που διεξήχθη στο πλαίσιο του συνεδρίου Ηλεκτροκίνηση Expo και αφορούσε στη νέα εποχή που έρχεται για τους επισκευαστές των αυτοκινήτων, οι οποίοι θα πρέπει να προσεγγίσουν σωστά τη νέα πολλά υποσχόμενη ειδικότητα του μηχανοτρονικού, δηλαδή του μηχανικού ηλεκτρικών οχημάτων. Μηχανολόγοι και ειδικοί επιστημονικοί συνεργάτες του Ινστιτούτου Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου (ΙΔΕΕΑ) ανέλυσαν τη γραμμή κίνησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, έκαναν επί μέρους συγκρίσεις με τα πετρελαιοκίνητα, επεσήμαναν τον τρόπο εργασίας επί των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα λαμβανόμενα μέτρα ασφάλειας κ.α.

Προηγούμενο άρθροΟ Markus Duesmann θα γίνει ο νέος CEO της Audi
Επόμενο άρθροIFMI 2019: Η αλλαγή θα επέλθει σταδιακά