Μπροστά από τεράστια LED, οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσίασαν τα καινούργια προϊόντα τους στην IAA 2019, ενώ τα φώτα της οροφής σκόπευαν στα εντυπωσιακά γυαλισμένα πατώματα και το μπάσο της μουσικής στις αίθουσες δημιουργούσε μια επιβλητική ατμόσφαιρα.

Για τους περιστασιακούς επισκέπτες, το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (ΙΑΑ 2019) δεν ήταν παρά μια συνηθισμένη έκθεση, αν και πολλές ήταν οι μάρκες που δεν συμμετείχαν, όπως η Toyota, η Volvo και η Ferrari. Μια προσεκτικότερη ματιά, ωστόσο, δείχνει ότι καμία άλλη έκθεση δεν ασχολήθηκε τόσο πολύ με την ηλεκτρική κινητικότητα. Και το μεγάλο θέμα που κυριάρχησε σε κάθε συζήτηση ήταν η προστασία του κλίματος.

Η Γερμανία και οι αυτοκινητοβιομηχανίες της βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα “ηράκλειο καθήκον”, δήλωσε η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ κατά την τελετή έναρξης στις 12 Σεπτεμβρίου. Η γερμανίδα καγκελάριος  υποστήριξε τις προσπάθειες ενθάρρυνσης των καταναλωτών να αγοράζουν πιο φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, όπως τα αυτοκίνητα που κινούνται με μπαταρίες που τροφοδοτούνται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

“Αν κάποιος πιστεύει ότι η προστασία του κλίματος είναι καθήκον της ανθρωπότητας -και πιστεύω ότι είναι- τότε πρέπει να πληρώσουμε το αντίτιμο, γιατί αλλιώς θα πρέπει να πληρώσουμε ένα εντελώς διαφορετικό”, ανέφερε η κ. Μέρκελ.

Πολιτικοί, βιομηχανίες και επιχειρήσεις βρίσκονται σήμερα αντιμέτωποι με την τεράστια πρόκληση της επίτευξης των συμφωνηθέντων κλιματικών στόχων. Οι στρατηγικές βιωσιμότητας, όπως η “Ambition 2039” της Daimler και οι πολιτικές πρωτοβουλίες σχετικά με αυτούς τους κοινούς στόχους, επαρκούν ή απαιτούνται πρόσθετες ενέργειες; Ο κοινωνικός διάλογος για το πώς συνδυάζεται η βιωσιμότητα και η οικονομική ευημερία σχετίζεται επίσης άμεσα με το πώς μπορούν οι πολιτικοί και οι κατασκευαστές να συνεργαστούν καλύτερα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και δεν αρκεί μια έκθεση για να ολοκληρωθεί.

Μπορεί, όμως να πυροδοτήσει παράπλευρες εξελίξεις, όπως η ξαφνική παραίτηση του Bernhard Mattes, του επικεφαλής της Ένωσης Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών – VDA και διοργανωτή της έκθεσης, που δήλωσε την παραίτησή του κατά τη διάρκειά της, ζητώντας να αφήσει τη θέση του ως πρόεδρος μέχρι το τέλος του έτους. Ο κ. Mattes είναι πρόεδρος της VDA λίγο περισσότερο από ένα έτος, μετά από μια σταδιοδρομία στη BMW και τη Ford.

Πριν παρουσιάσει το επαναστατικό ID.3, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen, Herbert Diess, συναντήθηκε στη Φρανκφούρτη, με την περιβαλλοντική ακτιβίστρια Tina Velo για να συζητήσουν. Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι η αυτοκινητοβιομηχανία συμμετέχει σε διάλογο με έναν από τους σκληρότερους επικριτές της. “Το στομάχι μου γυρίζει όταν ακούω ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει καταλάβει τα σημάδια της εποχής”, δήλωσε επικριτικά η Tina Velo – που εργάζεται με ψευδώνυμο – σε συνέντευξη που διοργάνωσε η γερμανική εφημερίδα εφημερίδα taz. Κατηγορεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων για “greenwashing” και έλλειψη αξιοπιστίας.

Ο κ. Diess απάντησε αναφερόμενος στα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στο πρόγραμμα του ομίλου Volkswagen. “Ο στόχος μας μέχρι το 2050 είναι η εταιρεία να γίνει εντελώς ουδέτερη κλιματικά”. Υποστήριξε, επίσης, ότι “ο καλύτερος τρόπος για την ατομική κινητικότητα είναι η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με ταχεία μεταστροφή στην κατανάλωση ενέργειας. Οι άνθρωποι χρειάζονται την κινητικότητα, που είναι μέρος της ζωής τους”.

Και οι επισκέπτες της ΙΑΑ 2019 τον δικαίωσαν αφού η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υπερέβη εκείνη για τους κινητήρες καύσης. Στην ίδια την Volkswagen τεράστια προσοχή προσέλκυσε το ID.3, το εμβληματικό ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας, αλλά και η Porsche, με το νέο Taycan που έκλεψε την παράσταση. Ο όμιλος VW παρουσίασε ακόμα, μεταξύ άλλων, το Audi e-tron, το AI: TRAIL quattro, το Seat Mii electric, το concept e-born και το Škoda CITIGOe iV.

Δυστυχώς, όμως, όπως επισήμανε η ACEA και ο πρόεδρός της Carlos Tavares, παρατηρείται έλλειψη προόδου τόσο στις υποδομές όσο και στα κίνητρα για τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων σε όλη την ΕΕ, γεγονός που περιορίζει την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Δείτε εδώ το σχετικό video από την Συνέντευξη Τύπου στην IAA 2019.

Προηγούμενο άρθροALD Move, η πρώτη λύση Mobility-as-a-Service της ALD
Επόμενο άρθροAπο την Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ξεκινάει η Βlink στην Ευρώπη