Η διαφαινόμενη “μαύρη τρύπα” των φορολογικών εσόδων που θα προκύψει από τη μείωση των πωλήσεων βενζίνης και ντίζελ, καθώς οι οδηγοί μεταβαίνουν στην ηλεκτρική ενέργεια, οδήγησε τους βρετανούς βουλευτές να ξεκινήσουν μια συζήτηση για την τιμολόγηση των οδών.

Η Επιτροπή Μεταφορών του Βρετανικού Κοινοβουλίου θέλει να θέσει προς συζήτηση τον τρόπο με τον οποίο η βρετανική κυβέρνηση μπορεί να αντικαταστήσει περίπου 40 δισ. λίρες (46 δισ. ευρώ) ετησίως από το φόρο και τον φόρο επί των καυσίμων.

Ο συντελεστής ΦΠΑ για την εγχώρια ηλεκτρική ενέργεια είναι μόνο 5%, σε σύγκριση με το 20% για τα καύσιμα κίνησης, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν καταβάλλουν επίσης ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αποφεύγουν ακόμα τον φόρο για βενζίνη και πετρέλαιο, που αντιστοιχεί σε 57,95 (67 σεντ) ανά λίτρο.

Αυτό το τεράστιο ποσό φορολογικού εισοδήματος θα πρέπει να αντικατασταθεί, όπως δήλωσε η Επιτροπή, εάν η κυβέρνηση πρόκειται να συνεχίσει να επενδύει σε υποδομές μεταφορών και να προετοιμάσει το οδικό δίκτυο για ένα πιο πράσινο μέλλον.

Η τιμολόγηση των οδών στην ΕΕ, νέοι κανόνες

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιούργησε ήδη ένα πλαίσιο για να ενθαρρύνει τα κράτη μέλη της να χρησιμοποιούν τη φορολογία και τη χρέωση της υποδομής για την προώθηση των αρχών “ο χρήστης πληρώνει” και “ο ρυπαίνων πληρώνει“. Το 2027 θα τεθούν σε ισχύ νέοι κανόνες τιμολόγησης στα 136.706 χιλιόμετρα των οδών του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών της ΕΕ, που θα απαιτήσουν από τα μέλη να αλλάξουν τα συστήματα χρέωσης για βαν και μικρά λεωφορεία με χρεώσεις βάσει της απόστασης και όχι του χρόνου χρήσης (διόδια). Οι χώρες θα εξακολουθήσουν να έχουν τη δυνατότητα να μην επιβάλλουν διόδια.

Στη Βρετανία που βρίσκεται σε καθεστώς Brexit, η Επιτροπή Μεταφορών θέλει να ξαναρχίσει μια εθνική συζήτηση σχετικά με τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις της τιμολόγησης του οδικού δικτύου. Αυτό θα οδηγούσε από τη φορολογία των καυσίμων κίνησης, σε ένα συνδυασμό φορολογικών εσόδων που θα περιλαμβάνει τα διόδια, τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης, την εισφορά στάθμευσης στο χώρο εργασίας, τις ζώνες χαμηλών εκπομπών και μια εισφορά στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα.

Φορολογική μαύρη τρύπα

Η βουλευτής Lilian Greenwood, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, δήλωσε: “Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την επικείμενη δημοσιονομική μαύρη τρύπα. Πρέπει να αναρωτηθούμε πώς θα πληρώνουμε για τους δρόμους στο μέλλον και απαντώντας σε αυτό το ερώτημα έχουμε την ευκαιρία για μια πολύ ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τη χρήση του οδικού χώρου, τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τον μετασχηματισμό των τρόπων μεταφοράς και ταξιδίων”.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι πολιτικοί έχουν δείξει ενδιαφέρον για την τιμολόγηση του οδικού δικτύου στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά τα τελευταία σχέδια για την εισαγωγή του εγκαταλείφθηκαν πριν από μια δεκαετία και περισσότερο.

 

Προηγούμενο άρθροRenault – Waymo ιδρύουν υπηρεσία αυτόνομης κινητικότητας
Επόμενο άρθροΣυγκροτήθηκε η Διυπουργική Επιτροπή για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης