Η Tesla μείωσε πολύ την τιμή των αυτοκινήτων Model 3 και Model Y στις βασικές ευρωπαϊκές αγορές προς ενίσχυση της ζήτησης, κάτι που θα ανησυχήσει τις εταιρείες leasing και τους στόλους που εκτίθενται σε κινδύνους υπολειμματικής αξίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στη Γερμανία, οι μειώσεις τιμών ήταν έως και 17% για το Model 3 και το Model Y, τα δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τις καλύτερες πωλήσεις στη χώρα τον περασμένο μήνα.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Tesla μείωσε την τιμή των δύο μοντέλων έως και κατά 7.900 ευρώ. Στην Ιταλία, η τιμή του Model 3 μειώθηκε από 11% έως 22 %, ενώ τα Model Y είναι πλέον από 6% έως 18% φθηνότερα. Στη Γαλλία, η Tesla μείωσε έως και 8.500 ευρώ την τιμή του Model 3 και 3.000 ευρώ του Model Y. Το Reuters αναφέρει ότι η Tesla μείωσε επίσης τις τιμές στην Αυστρία και την Ελβετία.
Εκκρεμείς παραγγελίες
Η Tesla ανέφερε πως οι μειώσεις τιμών θα ισχύσουν για όλα τα αυτοκίνητα που έχουν παραγγείλει και δεν έχουν ακόμα παραλάβει οι πελάτες.
Πέραν του Ατλαντικού, οι μειώσεις τιμών κυμαίνονται από 6% έως 20% στις ΗΠΑ, με μείωση έως και 21.000 δολάρια.
Κρατικές επιδοτήσεις
Στη Γαλλία και τις ΗΠΑ, οι μειώσεις επιτρέπουν σε κάποια μοντέλα της Tesla να λαμβάνουν κρατικές επιχορηγήσεις, οι οποίες είχαν περιοριστεί σε φθηνότερα EV. Αυτό σημαίνει ότι οι αγοραστές στη Γαλλία μπορούν να λάβουν επιδότηση 5.000 ευρώ για το Model 3 που θα μειώσει το κόστος αγοράς του βασικού μοντέλου κάτω από 40.000 ευρώ. Στις ΗΠΑ, ο συνδυασμός της μειωμένης τιμής και της ομοσπονδιακής επιδότησης των 7.500 δολαρίων θα μειώσει το κόστος ενός Model Y μεγάλης αυτονομίας κατά 31%.
Ανακοίνωση της Tesla ανέφερε τα εξής: «Η εστίασή μας στη συνεχή βελτίωση διαδικασιών μηχανικής και κατασκευής μέσω πρότυπων διαδικασιών βελτιστοποίησαν περαιτέρω την ικανότητά μας παροχής καλύτερων προϊόντων σε εξαιρετικό κόστος. Κλείνοντας μια ταραγμένη χρονιά με διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιτύχαμε μερική εξομάλυνση του πληθωρισμού που μας επιτρέπει να μετακυλήσουμε την ελάφρυνση στους πελάτες μας».
Οι αναλυτές υποστηρίζουν πως οι μειώσεις τιμών σχεδιάστηκαν για να τονώσουν τη ζήτηση και πως η Tesla επιδιώκει υψηλότερες πωλήσεις προς αντιστάθμιση των μικρότερων περιθωρίων κέρδους.
Δεν φαίνεται προς το παρόν οι μειώσεις αυτές να προκαλούν πόλεμο τιμών και να εξαναγκάζουν τους ανταγωνιστές της Tesla σε αντίστοιχες μειώσεις προς διατήρηση των δικών τους πωλήσεων, παρ’ όλο που τα αυτοκίνητα της μάρκας ανταγωνίζονται πλέον ευθέως τα αντίστοιχα premium των κύριων ανταγωνιστών.
Επίπτωση στις υπολειμματικές αξίες
Το μακροπρόθεσμο ερώτημα για τους στόλους είναι πώς θα επηρεάσουν οι μειώσεις τιμών τις υπολειμματικές αξίες της Tesla, ειδικά των ήδη εκμισθωμένων οχημάτων. Οι μειώσεις θα υπονομεύσουν την αξία των σχετικά νέων αυτοκινήτων (κάτω των 12 μηνών) και παρ’ όλα αυτά οι ειδικοί υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ της τιμής ενός νέου οχήματος και της αξίας του σε τρία ή τέσσερα χρόνια. Ωστόσο, οι εταιρείες leasing υπολογίζουν ποσοστά «κόστους νέου» ως βασικό στοιχείο των προβλέψεών τους.
Ο Philip Nothard, Διευθυντής Insight & Strategy της Cox Automotive International, ανέφερε ότι είναι βέβαιο πως η μείωση τιμών θα επηρεάσει τις υπολειμματικές αξίες, αλλά πρόσθεσε ότι οι τιμές μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων πρότερης εκμίσθωσης εξακολουθούν να είναι σημαντικά υψηλότερες από ό,τι είχε προβλεφθεί προ τριετίας, προ πανδημίας.
«Τα ηλεκτρικά οχήματα ωφελήθηκαν από την αύξηση 20% έως 30% των υπολειμματικών αξιών στην Ευρώπη, επομένως οι εταιρείες leasing δεν θα αντιμετωπίσουν αρνητικές υπολειμματικές αξίες», ανέφερε. «Οι τιμές μειώνονται από πολύ υψηλά επίπεδα».
Μείωση υπολειμματικών αξιών EV
Ωστόσο, είναι σαφές ότι η διάθεση μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων από πολλούς κατασκευαστές θα αυξηθεί πολύ την επόμενη διετία, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την ετοιμότητα των αγοραστών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για αγορά αυτοκινήτων plug-in. Η διαφορά υποδομής φόρτισης των ευρωπαϊκών αγορών, σε συνδυασμό με τα εθνικά κίνητρα (όπως επιδοτήσεις μεταχειρισμένων EV στη Γερμανία), δημιουργεί κατακερματισμένη προοπτική υπολειμματικών αξιών, αναλόγως τοπικών συνθηκών, ανέφερε ο Nothard.
Πρόσθεσε πως οι υπολειμματικές αξίες των EV εξελίσσονται και τα αυτοκίνητα βρίσκουν τη θέση τους στην αγορά μεταχειρισμένων, με πιθανό κίνδυνο να αναγκαστούν να εφαρμόσουν οι εταιρείες leasing δεύτερες και τρίτες ανανεώσεις μισθώσεων για να διαχυθούν οι αποσβέσεις σε πολύ μεγαλύτερη περίοδο.
Το Fleet Europe συζήτησε με εταιρεία leasing, η οποία καθυστέρησε το remarketing παρτίδας αυτοκινήτων Model 3 στα τέλη του περασμένου έτους λόγω μειωμένης ζήτησης και της αναφοράς της εταιρείας προσδιορισμού υπολειμματικών αξιών cap hpi για μειωμένη επιθυμία για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά οχήματα εκ μέρους των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω συνδυασμού κρίσης κόστους ζωής και πληθώρας μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων.
«Η αγορά στόλου συνέχισε να είναι πολύ δύσκολη τον Δεκέμβριο», ανέφερε η cap hpi. «Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι σαφώς πιο δύσκολα για μετάβαση, με πολύ μειωμένο εμπορικό ενδιαφέρον σε σύγκριση με την αρχή του δευτέρου εξαμήνου του έτους. Με περίπου πενταπλά ασφάλιστρα από τις αντίστοιχες εκδόσεις ICE και πολύ υψηλότερες μηνιαίες δόσεις, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο πελάτης μεταχειρισμένων δεν φαίνεται έτοιμος να μεταβεί σε EV. Οι αντιπρόσωποι που έχουν αποθηκεύσει μεταχειρισμένα EV αναφέρουν δυσάρεστη αύξηση ημερών αποθεμάτων, η οποία επιφέρει πλέον σημαντική μείωση τιμών και σε κάποιες περιπτώσεις κατακόρυφες μειώσεις».
Τον Δεκέμβριο, η cap hpi ανέφερε πως οι αξίες των Tesla Model 3 τριών ετών μειώθηκαν κατά 9,6% (3.000 £), οι τιμές των Mercedes-Benz EQC κατά 10,6% (4.500 £) και οι τιμές των Polestar 2 ήταν 7,8% (£3.400) χαμηλότερες.
«Με την αύξηση των διατιθέμενων μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων και την συνεχιζόμενη αύξηση του κόστους ζωής που περιορίζει την ζήτηση των καταναλωτών, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα επηρεαστεί η αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων το 2023», δήλωσε η cap hpi.