H συνεργασία Nissan-Renault δεν ήταν εύκολη τον τελευταίο χρόνο, πέραν του θέματος με τον Carlos Ghosn. Το καταστατικό αναφέρει πως η Renault κατέχει ένα μερίδιο 43,4% της αυτοκινητοβιομηχανίας της Yokohama, ενώ οι Ιάπωνες κατέχουν μόλις το 15% άνευ δικαιώματος ψήφου στην γαλική εταίρο τοτς. Εάν (ή όταν) πραγματοποιηθεί η συγχώνευση μεταξύ της Renault και της FCA, η Nissan θα συμμετάσχει με κίνδυνο να χάσει τον έλεγχο της δικής της εταιρείας.
Η ηγεσία
Ο Carlos Ghosn, ο οποίος ακολούθησε ένα προοδευτικό γαλλικό πρόγραμμα (αυτονομία, εστίαση στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ηλεκτροκίνηση, …) αντικαταστάθηκε από τον πρώην προστατευόμενό του Hiroto Saikawa, ο οποίος τον κατηγόρησε για οικονομικά παραπτώματα. Τώρα ο κ. Saikawa στέκεται στο περιθώριο, προσπαθώντας να υπολογίσει το αντίκτυπο που μπορεί να έχει η συμφωνία FCA για τη Nissan.
Αυτό έρχεται να προστεθεί στις εντάσεις που δημιουργούνται από τις φιλοδοξίες του προέδρου της Renault, Jean-Dominique Senard, να συγχωνεύσει τη Renault με τη Nissan, μια κίνηση που περιγράφεται από τον Saikawa ως “μη απαραίτητη” και με κίνδυνο να πληγεί η “δύναμη της Nissan για δημιουργία αξίας”.
Η FCA
Εν τω μεταξύ, η νέα σχέση της Renault με τη Fiat Chrysler Automobiles βρίσκεται σε καλό δρόμο. Η FCA πρότεινε στους Γάλλους συγχώνευση. Στα χαρτιά, η απόδοση αυτού του ισχυρού ζεύγους είναι εντυπωσιακή: ένας μελλοντικός όμιλος Renault-Nissan-Mitsubishi-FCA θα οδηγούσε σε συνολικές πωλήσεις 15,59 εκατομμυρίων μονάδων, υπερβαίνοντας τις επιδόσεις της Volkswagen παγκοσμίως. Αλλά και στις ΗΠΑ, ο νέος όμιλος θα ξεπερνούσε τον ηγέτη της αγοράς GM.
Εκτός από τους καθαρούς όγκους πωλήσεων, οι συνέργειες μεταξύ των εταίρων θα απέφεραν όφελος 1 δισ. ευρώ.
Όλα για τον έλεγχο
Μετά την ανακοίνωση, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη υπολογίζουν προσεκτικά τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει μια πιθανή συγχώνευση. Η Nissan θα χάσει τον έλεγχο της δικής της εταιρείας και μελετά προσεκτικά τα ψιλά γράμματα της συμφωνίας της με τη Renault: οι όροι της συμμαχίας αναφέρουν πως, σε περίπτωση αδικαιολόγητης παρέμβασης από το Παρίσι, η Nissan μπορεί να αυξήσει το μερίδιό της στη Renault. Εάν το ποσοστό αυτό πάει στο 25%, η Renault θα χάσει τα δικαιώματα ψήφου της στη Nissan.
Η γαλλική κυβέρνηση, η οποία κατέχει το 15% της Renault, δεν είναι ιδιαιτέρως ευτυχής ούτε με την υπόθεση της ιταλο-αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας… Μια συγχώνευση θα άμβλυνε την επιρροή της στη στρατηγική της Συμμαχίας. Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι η γαλλική οικονομία και ο υπουργός οικονομικών Bruno LeMaire είναι εκείνοι που πιέζουν για συγχώνευση μεταξύ της Renault και της Nissan.
Το αποτέλεσμα
Ό, τι και να συμβεί, ούτε η Nissan, ούτε η γαλλική κυβέρνηση φαίνονται πολύ ενθουσιώδεις να παίξουν το ρόλο των απλών θεατών. Η συγχώνευση – που επιμένει ο B. LeMaire ότι πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός του πλαισίου της Συμμαχίας – θα οδηγήσει σε μια νέα δυναμική, αφήνοντας ίσως την Nissan ακόμα πιο απογοητευμένη από ό, τι είναι σήμερα.