Στο Μουσείο Artipelag της Στοκχόλμης, το βράδυ της 4ης Σεπτεμβρίου, η Mercedes-Benz γιόρτασε την Παγκόσμια Πρεμιέρα της νέας, αμιγώς ηλεκτρικής EQC (μεικτή κατανάλωση: 22.2 kWh/100 km – μεικτές εκπομπές CO2: 0 g/km, προκαταρκτικά στοιχεία)[1]. Την παρουσίαση του πρώτου μοντέλου Mercedes-Benz της μάρκας EQ έκανε ο Πρόεδρος του Ομίλου Daimler και Διευθύνων Σύμβουλος των Mercedes-Benz Cars, Dieter Zetsche, σε περίπου 600 καλεσμένους απ’ όλον τον κόσμο δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Η EQC είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο 100% Mercedes. Συνδυάζει μοναδικά σε ένα πολύ ξεχωριστό σύνολο τον σχεδιασμό, την άνεση, την ποιότητα, τη λειτουργικότητα και τις υπηρεσίες μιας Mercedes προσφέροντας ταυτόχρονα τη δυνατότητα καθημερινής ηλεκτροκίνησης».
Ήταν το 2016, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, όταν η Mercedes-Benz παρουσίασε τη νέα μάρκα προϊόντων και τεχνολογίας EQ. Τρία χρόνια μετά, στα μέσα του 2019, η EQC, το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο της νέας μάρκας EQ θα κάνει την εμφάνισή του στους δρόμους του κόσμου.
Η EQC, ως το πρώτο μέλος της οικογένειας EQ, διαθέτει όλες εκείνες τις σχεδιαστικές και χρωματικές λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν τη μάρκα. Τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της, με τον απλό, ξεκάθαρο σχεδιασμό και τον χαρακτηριστικό συνδυασμό χρωμάτων, η EQC έχει μία πρωτοποριακή avant-garde ηλεκτρική εμφάνιση, ενώ ταυτόχρονα αντιπροσωπεύει τη σχεδιαστική φιλοσοφία που η Mercedes-Benz ονομάζει «Progressive Luxury – Προοδευτική Πολυτέλεια». Η τελευταία προκύπτει από το συνδυασμό μιας άγνωστης, μέχρι σήμερα, ομορφιάς – αυτής που έπεται της μίξης των ψηφιακών με τα αναλογικά στοιχεία, καθώς και της αρμονικής συγχώνευσης του φουτουριστικού με τον λιτό σχεδιασμό. Όσον αφορά στην ποιότητα, στην ασφάλεια και στην άνεση, η EQC στο σύνολο των χαρακτηριστικών της είναι μια γνήσια Mercedes-Benz στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι μυώδεις αναλογίες της την κατατάσσουν στα Crossover SUV. Η πλαϊνή της όμως σχεδίαση με την εκτεταμένη γραμμή της οροφής, τη διάταξη του παραθύρου με τη χαμηλή μεσαία γραμμή και την εσοχή της οροφής τύπου coupé στο πίσω μέρος, την τοποθετούν ανάμεσα στα SUV και στα SUV coupé.
Ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό στο μπροστινό μέρος της είναι η μεγάλη επιφάνεια μαύρου πλαισίου που περικλείει τους προβολείς και τη μάσκα. Για πρώτη φορά στη σχεδιαστική προσέγγιση της Mercedes-Benz μια οπτική ίνα, η οποία λειτουργεί σαν ένας σύνδεσμος μεταξύ των φώτων ημέρας με την εμφάνιση φακού, οριοθετεί το μαύρο πλαίσιο στην κορυφή. Με αυτόν τον τρόπο τη νύχτα δημιουργείται μια σχεδόν αδιάλειπτη, οριζόντια φωτεινή λωρίδα. Τα εσωτερικά περιβλήματα και οι σωλήνες των στάνταρ προβολέων MULTIBEAM LED έχουν γυαλιστερό μαύρο χρώμα, ενώ η αντίθεση των χρωμάτων επιβεβαιώνει διακριτικά την ένταξη του μοντέλου στη νέα οικογένεια EQ: μπλε λωρίδες σε μαύρο φόντο και γράμματα MULTIBEAM επίσης σε μπλε χρώμα.
Παράλληλα, η EQC πρωτοπορεί και στο υψηλής ποιότητας εσωτερικό της με την ίδια avant-garde ηλεκτρική εμφάνιση. Ο πίνακας οργάνων έχει σχεδιαστεί στα πρότυπα ενός πιλοτηρίου με επίκεντρο τον οδηγό. Το δε χαρακτηριστικό πλευρικό προφίλ της Mercedes-Benz είναι ασύμμετρο, με ένα “κόψιμο” στην περιοχή του οδηγού. Εκεί βρίσκεται ένα από τα σχεδιαστικά σημεία αναφοράς του εσωτερικού – μια υψηλής τεχνολογίας θήκη μεγάλης στιλπνότητας που στεγάζει επίπεδους αεραγωγούς με στρογγυλεμένες περσίδες σε σχήμα κλειδιού, βαμμένες σε ροζ χρυσό.
Σύστημα μετάδοσης κίνησης: Οι δυναμικές επιδόσεις συναντούν την αποδοτικότητα
Η EQC, ως το πρώτο μοντέλο της Mercedes-Benz που θα κυκλοφορήσει από τη μάρκα EQ, διαθέτει ένα νέο σύστημα κίνησης με έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα, οι οποίοι και της δίνουν τα χαρακτηριστικά ενός τετρακίνητου μοντέλου. Οι επιδόσεις της είναι ιδιαίτερα δυναμικές – η τελική ανέρχεται στα 180 km/h, τα πρώτα 100 km/h. έρχονται σε 5,1’’ και αποδίδει 300 kW, ενώ με κατάλληλη οδηγική στρατηγική επιτρέπει αυτονομία άνω των 450 χιλιομέτρων σύμφωνα με την οδηγία NEDC (προσωρινό σχήμα).
Για να επιτευχθεί μείωση στην κατανάλωση ενέργειας και ταυτόχρονα αύξηση των δυναμικών χαρακτηριστικών, οι ηλεκτροκινητήρες έχουν ρυθμιστεί διαφορετικά: ο μπροστινός είναι βελτιστοποιημένος για την καλύτερη δυνατή απόδοση στο εύρος των χαμηλών έως μεσαίων φορτίων, ενώ ο οπίσθιος καθορίζει τον δυναμισμό. Μαζί παράγουν 300 kW και μέγιστη ροπή 765 Nm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου που τροφοδοτεί το όχημα με ενέργεια, έχει χωρητικότητα 80 kWh (NEDC).
Οι μηχανικοί της Mercedes-Benz με μια σειρά μέτρων έχουν βελτιστοποιήσει επίσης την άνεση από θορύβους. Οι ηλεκτροκινητήρες απομονώνονται με λαστιχένιες βάσεις σε δύο σημεία: εκεί όπου το μοτέρ συνδέεται με το υποπλαίσιο και εκεί όπου το υποπλαίσιο συνδέεται με το σώμα. Αυτή η αποτελεσματική μόνωση έχει ως αποτέλεσμα, το εσωτερικό της EQC να είναι εξαιρετικά αθόρυβο.
Η EQC υποστηρίζει τον οδηγό με πέντε προγράμματα οδήγησης, καθένα με διαφορετικά χαρακτηριστικά: COMFORT, ECO, MAX RANGE, SPORT και ένα ατομικά προσαρμόσιμο πρόγραμμα. Στους πιο οικονομικούς τρόπους οδήγησης, σημαντικό ρόλο παίζει το απτικό πεντάλ γκαζιού που προτρέπει τον οδηγό να εξοικονομεί ενέργεια. Ο οδηγός μπορεί επίσης να επηρεάσει το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας χρησιμοποιώντας τα χειριστήρια (paddles) πίσω από το τιμόνι.
Παράλληλα, το σύστημα ECO Assist παρέχει στον οδηγό πλήρη υποστήριξη κατά την προβλέψιμη οδήγηση: προτρέποντας τον όταν είναι σκόπιμο να αφήσει το γκάζι, π.χ. επειδή το όχημα προσεγγίζει ένα όριο ταχύτητας, καθώς και σε λειτουργίες όπως το ρολάρισμα ή ο έλεγχος της ανάκτησης ενέργειας. Για το σκοπό αυτό, γίνεται συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων πλοήγησης και αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας, ενώ συνδέονται και αξιολογούνται πληροφορίες από τα συστήματα υποβοήθησης (ραντάρ και στερεοσκοπική κάμερα).
Φόρτιση: ευέλικτη και γρήγορη
Η EQC διαθέτει στον βασικό της εξοπλισμό ένα υδρόψυκτο φορτιστή (OBC) χωρητικότητας 7.4 kW, γεγονός που της επιτρέπει τη φόρτιση AC στο σπίτι ή σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης.
Η φόρτιση σε ένα Wallbox είναι έως τρεις φορές πιο γρήγορη απ’ ότι σε μία οικιακή πρίζα. Γίνεται δε ακόμη πιο γρήγορη σε φόρτιση DC – η οποία είναι στάνταρ για την EQC – για παράδειγμα μέσω CCS (Combined Charging Systems) στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ανάλογα με την κατάσταση της φόρτισης, η EQC μπορεί να φορτιστεί με μέγιστη ισχύ έως 110 kW σε κάποιον κατάλληλο σταθμό φόρτισης. Σε περίπου 40 λεπτά, η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί από 10 – 80% (προσωρινά στοιχεία).
Το σύστημα πολυμέσων MBUX: με πρόσθετες λειτουργίες ειδικά για την EQC
Η EQC διαθέτει το καινοτόμο σύστημα πολυμέσων MBUX – Mercedes-Benz User Experience – εμπλουτισμένο με πλήθος λειτουργιών ειδικά για τη μάρκα EQ, όπως η οθόνη της υπολειπόμενης αυτονομίας, η κατάσταση φόρτισης και η ροή της ενέργειας. Επιπλέον, από το MBUX ελέγχονται και ρυθμίζονται οι λειτουργίες του βελτιωμένου συστήματος πλοήγησης EQ, οι δυνατότητες επιλογής του προγράμματος οδήγησης, το ρεύμα φόρτισης και ο χρόνος αναχώρησης προς τον προορισμό.
Η οθόνη MBUX διαθέτει ένα ειδικό μενού (tile) EQ στο οποίο ομαδοποιούνται πολλές λειτουργίες EQ. Εναλλακτικά, ο χρήστης μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στο μενού αυτό απευθείας χρησιμοποιώντας ένα πλήκτρο στον κάτω αριστερό πίνακα ελέγχου. Χάρη δε στην αναγνώριση της φυσικής γλώσσας, ο ειδικός φωνητικός έλεγχος EQ βοηθά τον οδηγό να χειριστεί εύκολα τις λειτουργίες της EQC.
«Έξυπνες» υπηρεσίες: Χαλαρές διαδρομές από την αρχή ως το τέλος
Η EQ και το Mercedes me παρέχουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες για την ηλεκτροκίνηση του σήμερα και του αύριο. Οι πιο σημαντικές νέες υπηρεσίες και λειτουργίες της EQC που έχουν προβλεφθεί να είναι διαθέσιμες κατά το λανσάρισμά της είναι οι εξής:
Έλεγχος κλιματισμού πριν από την αναχώρηση: Εξασφαλίζει ότι το εσωτερικό του οχήματος βρίσκεται ήδη στην επιθυμητή θερμοκρασία κατά την αναχώρηση. Μπορεί να προγραμματιστεί απευθείας μέσω του MBUX ή μέσω της εφαρμογής Mercedes me App. Ένα εξελιγμένο σύστημα με αντλία θερμότητας και ηλεκτρικούς ενισχυτές θέρμανσης προ-κλιματίζει το εσωτερικό.
Το βελτιωμένο για την EQ σύστημα πλοήγησης βασίζει πάντα τους υπολογισμούς του στην πιο γρήγορη διαδρομή, λαμβάνοντας υπόψη τον συντομότερο χρόνο φόρτισης. Επιπλέον, ο προγραμματισμός της διαδρομής ανταποκρίνεται δυναμικά στις αλλαγές και μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο εκτός όσο και εντός του αυτοκινήτου, δηλαδή εξωτερικά (μέσω της εφαρμογής Mercedes me) αλλά και μέσα στο όχημα. Χάρη στο βελτιστοποιημένο σύστημα πλοήγησης EQ, οι πελάτες της Mercedes-Benz θα μπορούν εύκολα να βρουν σταθμούς φόρτισης, ενώ το Mercedes me Charge θα τους παρέχει εύκολη πρόσβαση στους σταθμούς φόρτισης πολλών παρόχων, πέρα από τα εθνικά σύνορα.
Εγγραφή EQC: H EQC έρχεται! Μάθετε περισσότερα για το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Mercedes-Benz
Μία νέα ενότητα είναι ήδη διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Mercedes-Benz Ελλάς, όπου οι ενδιαφερόμενοι έχουν την ευκαιρία αφού κάνουν εγγραφή, να γίνουν μέλη μίας κοινότητας και να λαμβάνουν αποκλειστικές ενημερώσεις και πληροφορίες για την EQC πριν την κυκλοφορία της! Λειτουργεί κατά συνέπεια ως προπομπός για την έλευση της πρώτης ηλεκτρικής Mercedes και προετοιμάζει το κοινό για την εποχή της ηλεκτροκίνησης στη Mercedes-Benz. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εγγραφή αποτελεί η δημιουργία ή η ύπαρξη λογαριασμού Mercedes me.
(https://www.mercedes-benz.gr/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/registration.html)
Ενεργητική και παθητική ασφάλεια: η έννοια της ασφάλειας ειδικά για την EQC
Η EQC εφοδιάζεται με την τελευταία γενιά συστημάτων υποβοήθησης της Mercedes-Benz. Στο πακέτο Driving Assistance – Υποβοήθησης Οδήγησης, περιλαμβάνονται νέες λειτουργίες όπως η προβλέψιμη ρύθμιση ταχύτητας όταν πλησιάζετε στο τέλος μιας σειράς αυτοκινήτων: όταν το σύστημα ανιχνεύσει κίνηση, το Active Distance Assist DISTRONIC μειώνει την ταχύτητα σε περίπου 100 km / h ως προφύλαξη. Σε περίπτωση κίνησης σε αυτοκινητόδρομο, το σύστημα καθοδήγησης λωρίδων – lane guidance – κρατά το όχημα εκτός κέντρου για να αφήνει χώρο για τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.
Η EQC πληροί επίσης τα υψηλότερα στάνταρ όσον αφορά στην παθητική ασφάλεια: εκτός από το συνηθισμένο, ευρύ πρόγραμμα δοκιμών σύγκρουσης, η Mercedes-Benz εφαρμόζει ακόμη περισσότερα, ιδιαίτερα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας στη μπαταρία και σε όλα τα εξαρτήματα που φέρουν ηλεκτρική τάση. Αυτά τα πρότυπα υπερβαίνουν τις νομικές απαιτήσεις. Η δομή κατασκευής της EQC έχει προσαρμοστεί ώστε να ανταποκρίνεται στις ειδικές απαιτήσεις των ηλεκτρικών εξαρτημάτων και της μπαταρίας που φέρει και είναι έτσι διαμορφωμένη ώστε να επιτυγχάνει το γνωστό σε όλους υψηλό επίπεδο ασφάλειας των οχημάτων Mercedes-Benz. Για παράδειγμα, ένα νέο υποπλαίσιο περιβάλλει τα εξαρτήματα κίνησης που βρίσκονται στο εμπρόσθιο τμήμα και αυτή η μονάδα υποστηρίζεται από τα συνήθη σημεία στήριξης.
Μηχανική προστασία της μπαταρίας: ο σχεδιασμός υψηλής ασφάλειας ξεκινά με τη θέση τοποθέτησης της μπαταρίας υψηλής τάσης κάτω από το δάπεδο του οχήματος. Η μονάδα αποθήκευσης ενέργειας περιβάλλεται από ένα σταθερό πλαίσιο που μπορεί να απορροφήσει ενέργεια. Μεταξύ του πλαισίου και της μπαταρίας τοποθετούνται στοιχεία παραμόρφωσης τα οποία είναι ικανά να απορροφούν πρόσθετες δυνάμεις σε περίπτωση σοβαρής πλευρικής σύγκρουσης. Στην μπροστινή περιοχή της μπαταρίας, ένα προστατευτικό είναι σε θέση να αποτρέψει τη διείσδυση ξένων αντικειμένων στη μονάδα αποθήκευσης ενέργειας.
Ηλεκτρική προστασία του συστήματος υψηλής τάσης: η εκτεταμένη εμπειρία της Mercedes-Benz με συστήματα κίνησης υψηλής τάσης έχει οδηγήσει σε μια φιλοσοφία ασφάλειας πολλαπλών σταδίων που αναπτύσσεται σε περίπτωση ατυχήματος. Το σύστημα υψηλής τάσης απενεργοποιείται αυτόματα, αναστρέψιμα ή μη αναστρέψιμα, ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος. Υπάρχουν επίσης σημεία απενεργοποίησης, στα οποία οι ομάδες έκτακτης ανάγκης μπορούν να κλείσουν χειροκίνητα το σύστημα υψηλής τάσης.
Πρόγραμμα δοκιμών: Τεστ αντοχής σε όλον τον κόσμο
Έως το λανσάρισμα στην αγορά, 200 πρωτότυπα και οχήματα προπαραγωγής της EQC θα έχουν δοκιμαστεί σε περισσότερα από 500 μεμονωμένα τεστ, για πολλά εκατομμύρια χιλιόμετρα σε τέσσερις ηπείρους (Ευρώπη, Βόρεια Αμερική, Ασία και Αφρική). Όπως όλα τα οχήματα της Mercedes-Benz, η EQC πρέπει να ολοκληρώσει επιτυχώς το απαιτητικό πρόγραμμα δοκιμών.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διενέργειας των ελέγχων, οι εμπειρογνώμονες θα εξελίξουν στην πράξη τα εκτεταμένα ευρήματα από τις ψηφιακές τους δοκιμές, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την διασφάλιση τόσο της αρχιτεκτονικής του οχήματος όσο και για την προσομοίωση δηλ. τη συμπεριφορά του σε περίπτωση σύγκρουσης, την αεροδυναμική και το NVH (θόρυβος, δονήσεις, σκληρότητα). Επιπλέον, διενεργούνται εντατικές δοκιμές σε πολυάριθμες εγκαταστάσεις δοκιμών στο Τεχνολογικό Κέντρο της Mercedes-Benz στο Sindelfingen. Η αναλογία μεταξύ ψηφιακών και πραγματικών δοκιμών είναι περίπου 35 προς 65 τοις εκατό.
Παραγωγή: Προετοιμασίες σε πλήρη εξέλιξη στο εργοστάσιο της Βρέμης
Η παραγωγή της EQC θα ξεκινήσει το 2019 στο εργοστάσιο της Mercedes-Benz στη Βρέμη και οι προετοιμασίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Η νέα EQC θα ενσωματωθεί στην τρέχουσα σειρά παραγωγής ως ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα και θα χρησιμοποιηθούν οι τελευταίες τεχνολογίες παραγωγής.
Παράλληλα με τα παραπάνω, ξεκινά η παραγωγή των δικών μας μπαταριών για την EQC στο εργοστάσιο του Kamenz (κοντά στη Δρέσδη).
Επιπλέον, η Κινεζο-Γερμανική κοινοπραξία Beijing Benz Automotive Co. Ltd (BBAC) προετοιμάζεται επίσης για την έναρξη παραγωγής της EQC για την τοπική αγορά.
Τεχνικά στοιχεία[2]
Εκπομπή CO2 | 0 g/km |
Κατανάλωση ενέργειας (NEDC) | 22.2* kWh/100 km |
Αυτονομία (NEDC) | Περισσότερα από 450* km |
Σύστημα οδήγησης | 2 ασύγχρονοι κινητήρες, τετρακίνηση |
Απόδοση | 300 kW (408 hp) |
Μέγιστη ροπή | 765 Nm |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 km/h (governed) |
Επιτάχυνση 0-100 km/h | 5.1 s |
Μπαταρία | Ιόντων λιθίου |
Χωρητικότητα μπαταρίας (NEDC) | 80 kWh |
Βάρος μπαταρίας | 650 kg |
Μήκος/πλάτος (με καθρέπτες)/ύψος | 4,761/1,884 (2,096)/1,624 mm |
Εύρος ίχνους (FA/RA) | 1,625/1,615 mm |
Μεταξόνιο | 2,873 mm |
Χωρητικότητα πορτ-μπαγκάζ (ανάλογα με τον εξοπλισμό) | Περ. 500 l |
Μεικτό βάρος/επιτρ. GVW/φορτίο (DIN) | 2,425*/2,930/505 kg |
Μέγιστο συρόμενο φορτίο (12 %) | 1,800 kg |
* προκαταρκτικά στοιχεία
[1] Οι τιμές για την ηλεκτρική κατανάλωση και τις εκπομπές CO2 είναι προκαταρκτικές και καθορίστηκαν από τις Γερμανικές Τεχνικές Υπηρεσίες. Οι τιμές της αυτονομίας είναι επίσης προκαταρκτικές. Η Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης με τις επίσημες τιμές δεν είναι ακόμα διαθέσιμα. Ενδέχεται να υπάρξουν αποκλίσεις από τις τιμές που αναγράφονται στο παρόν Δελτίο Τύπου και τις επίσημες τιμές.
[2] Οι τιμές για την ηλεκτρική κατανάλωση και τις εκπομπές CO2 είναι προσωρινές και καθορίστηκαν από τις Γερμανικές Τεχνικές Υπηρεσίες. Οι τιμές της αυτονομίας είναι επίσης προσωρινές. Η Ευρωπαϊκή έγκριση τύπου και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης με τις επίσημες τιμές δεν είναι ακόμα διαθέσιμα. Ενδέχεται να υπάρξουν αποκλίσεις από τις τιμές που αναγράφονται στο παρόν Δελτίο Τύπου και τις επίσημες τιμές.