Disruption. Τεχνητή νοημοσύνη. Smart. Διασύνδεση. Ηλεκτροκίνηση. Δεν είναι νέοι οι όροι αυτοί. Αλλά πότε, πώς, προς τι και γιατί μεταβάλλουν την κινητικότητά μας; Αυτά όλα ήταν στο μενού ενός συνεδρίου στο Σαλόνι Αυτοκινήτου των Βρυξελλών.

Κάθε χρόνο, η Febiac, που διοργανώνει το Brussels Motor Show, προσκαλεί ειδικούς ομιλητές από την αγορά κινητικότητας για να συζητήσουν για το μέλλον της υπό τον τίτλο “We Are Mobility“. Εφέτος, οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στην διασταυρούμενη κινητικότητα, την ψηφιοποίηση, τις έξυπνες πόλεις και την ενέργεια.

Ιδού μερικά ενδιαφέροντα σημεία που προέκυψαν από αυτές τις συζητήσεις.

Ο Nicolas Paris, Διευθυντής Ανάπτυξης Προϊόντων Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, της Total Lampiris, αναφέρθηκε στη σημασία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων πέρα από τη σφαίρα κινητικότητας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ρυθμιστικής αρχής ηλεκτρικής ενέργειας CREG, ένας στόλος 2 εκατομμυρίων EV στους βελγικούς δρόμους θα αντιπροσώπευε μόνο το 7,5% περίπου της συνολικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, μερίδιο που θα μπορούσε να παράσχει η σημερινή παραγωγική ικανότητα, εκτός από περίπου δύο ώρες το χειμώνα. Επιπλέον, η δυνατότητα χωρητικότητας αποθήκευσης που προσφέρουν τα EV θα είναι πράγματι επωφελής για το ηλεκτρικό δίκτυο, καθώς θα συμβάλει στην εξισορρόπησή του.

Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτηση των EV απαιτεί επανεξέταση της χρήσης και της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Τα κτίρια θα πρέπει να βελτιστοποιήσουν το τοπικό τους δίκτυο και να εγκαταστήσουν περισσότερους ηλιακούς συλλέκτες. Θα πρέπει τα EV να είναι συνδεδεμένα για να επιτρέψουν έξυπνη φόρτιση, ώστε να μην υπερφορτωθεί το δίκτυο, η ταχύτητα φόρτισης πρέπει να είναι ευέλικτη και οι μπαταρίες των EV πρέπει να χρησιμοποιηθούν για αποθήκευση ώστε να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση του δικτύου.

Ο Khurram Gaba, Policy Planning Executive της ExxonMobil, παρουσίασε ένα νέο βιοκαύσιμο, στο οποίο η εταιρεία του εργάζεται πάνω από 10 χρόνια. Βασίζεται σε άλγες, παράγει χαμηλότερες εκπομπές από τα παραδοσιακά καύσιμα, μπορεί να συλλέγεται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και δεν επηρεάζει τα αποθέματα πόσιμου νερού. Είναι σημαντικό ότι δεν απαιτεί καλλιεργήσιμη γη και μπορεί να καλλιεργηθεί σε εδάφη που είναι ακατάλληλα για άλλες χρήσεις.

Το μέλλον του νέου καυσίμου είναι εγγυημένο, είπε ο κ. Gaba. Σήμερα το 98% των οχημάτων εξακολουθούν να χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα και ένα μεγάλο μέρος θα συνεχίσει να το κάνει για πολλές δεκαετίες, καθώς τα υγρά καύσιμα εξακολουθούν να προσφέρουν το σημαντικό πλεονέκτημα της υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, σε συνδυασμό με την οικονομική προσιτότητα και τη διαθεσιμότητα.

Η πρόκληση για την ExxonMobil σήμερα είναι να παράξει αυτό το καύσιμο σε κλίμακα και να το καταστήσει προσιτό, αλλά ο κ. Gaba είναι βέβαιος ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί.

Ο Thierry Geerts, Country Director της Google Belgium, δήλωσε ότι η δημιουργία περισσότερων δρόμων δεν αποτελεί λύση στα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης. Είναι καλύτερο να επανεφεύρουμε την κινητικότητα βήμα προς βήμα. Η αρχική προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η αποφυγή της μετακίνησης. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει να αναζητήσουμε εναλλακτικές λύσεις (στη χρήση αυτοκινήτων). Το sharing πρέπει να είναι η επόμενη προτεραιότητα, ακολουθούμενη από βελτιστοποίηση, αυτοματοποίηση και μείωση του CO2.

Επομένως, η κινητικότητα του μέλλοντος πρέπει να είναι κοινή, έξυπνη και αυτόνομη.

Παρ’ όλα αυτά, οι ψυχολογικοί φραγμοί για κατοχή αυτόνομων αυτοκινήτων παραμένουν ισχυροί. Επιπλέον, τα αυτόνομα αυτοκίνητα πιθανότατα θα διαμοιράζονται (shared), κάτι στο οποίο που πολλοί άνθρωποι αντιδρούν. Ωστόσο, η μετάβαση πέραν της ιδιοκτησίας έχει ήδη γίνει με τη μουσική – δεν διαθέτουμε πλέον δική μας συλλογή CD, πληρώνουμε για την πρόσβαση στο Spotify. Η κινητικότητα θα ακολουθήσει αυτό το μοντέλο.

Ο Jo Caudron, Founding Partner και Co-CEO της συμβουλευτικής Duval Union, παρουσίασε το concept της Meta Storm. Η κοινωνία μας υποβάλλεται σε τρεις τέλειες καταιγίδες ταυτόχρονα: την κινητικότητα, τον τρόπο που ζούμε και τον τρόπο που εργαζόμαστε. Αυτές οι τρείς “τέλειες καταιγίδες” συνδυάζονται και δημιουργούν μια Meta Storm στο μάτι αυτής της οποίας θα βρισκόμαστε για την επόμενη δεκαετία περίπου.

Είναι σημαντικό, είπε ο κ. Caudron, ότι μπορούμε να λύσετε μόνο ένα πρόβλημα αντιμετωπίζοντας και τις τρείς. Στο  μέλλον που έπεται της Meta Storm, όλοι θα μετακινούμαστε λιγότερο και πιο έξυπνα, θα ζούμε και θα δουλεύουμε διαφορετικά και θα δούμε την εμφάνιση νέων επιχειρηματικών μοντέλων και παικτών.

Φωτογραφία: Ο Thierry Geerts, Country Director της Google Belgium

Προηγούμενο άρθροΗ Volkswagen είχε 32,1% αύξηση πωλήσεων στην Ελλάδα
Επόμενο άρθροΕνίσχυση του παγκόσμιου δικτύου παραγωγής της Mercedes-Benz