Αξιολόγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη λειτουργία των κανόνων που ισχύουν για κάθετες συμφωνίες * στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, προκειμένου να αποφασιστεί εάν πρέπει να λήξουν, να ανανεωθούν στην τρέχουσα μορφή του ή να αναθεωρηθούν.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σήμερα (28 Μαΐου) την έκθεση αξιολόγησης και το έγγραφο εργασίας που συνοψίζει τα πορίσματα της αξιολόγησής της σχετικά με τον κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία για τα οχήματα με κινητήρα.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος, Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε: «Η αξιολόγησή μας έδειξε ότι ο κανονισμός απαλλαγής κατά κατηγορία οχημάτων με κινητήρα διευκόλυνε τις επιχειρήσεις στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας να εκτιμήσουν εάν οι συμφωνίες τους συνάδουν με τους κανόνες της ΕΕ για τον ανταγωνισμό. Ταυτόχρονα, έδειξε ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη την εμφάνιση νέων τεχνολογιών και τον αυξανόμενο ρόλο των δεδομένων στην ανταγωνιστική δυναμική σε αυτόν τον κλάδο. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θα μελετήσει τον τρόπο αντιμετώπισης αυτών των ζητημάτων προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι κανόνες παραμένουν κατάλληλοι για μια ταχέως μεταβαλλόμενη αυτοκινητοβιομηχανία”.

Τον Δεκέμβριο του 2018, η Επιτροπή ξεκίνησε την επανεξέταση του κανονισμού, ο οποίος θα λήξει στις 31 Μαΐου 2023. Κατά τη φάση αξιολόγησης της επανεξέτασης, η Επιτροπή διεξήγαγε διεξοδική έρευνα και συγκέντρωσε αποδεικτικά στοιχεία για να κατανοήσει πως λειτουργούν οι κανόνες από την έγκρισή τους το 2010. Αυτά τα στοιχεία περιλαμβάνουν, ιδίως, πληροφορίες από τους ενδιαφερόμενους, κατασκευαστές οχημάτων, επισκευαστές, έμπορους, καταναλωτές και άλλους, που συγκεντρώθηκαν στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ Οκτωβρίου 2020 και Ιανουαρίου 2021.

Τα ευρήματα της αξιολόγησης

Η Επιτροπή ανέλυσε το ανταγωνιστικό τοπίο σε τρεις αγορές: (i) διανομή οχημάτων, (ii) επισκευή και συντήρηση οχημάτων και (iii) πώληση ανταλλακτικών.

  • (i) Αγορά διανομής μηχανοκίνητων οχημάτων: η Επιτροπή διαπίστωσε ότι ο ανταγωνισμός στα επιβατικά αυτοκίνητα παραμένει έντονος, αλλά είναι λιγότερο έντονος για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά και λεωφορεία. Συνολικά, η αξιολόγηση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η απόφαση που ελήφθη το 2010 για την εφαρμογή του γενικού κάθετου πλαισίου της Επιτροπής σε αυτές τις αγορές ήταν κατάλληλη.
  • (ii) Αγορά επισκευής μηχανοκίνητων οχημάτων: η αξιολόγηση έδειξε ότι πολλοί εξουσιοδοτημένοι επισκευαστές απολαμβάνουν σημαντική ισχύ στην τοπική αγορά και ότι ο ανταγωνισμός των μαρκών εντός των εξουσιοδοτημένων δικτύων φαίνεται να περιορίζεται από αυστηρά και λεπτομερή κριτήρια ποιότητας. Ωστόσο, η αξιολόγηση έδειξε ότι οι ανεξάρτητοι επισκευαστές θα μπορούν να συνεχίσουν να ασκούν ζωτική ανταγωνιστική πίεση μόνο εάν έχουν πρόσβαση σε βασικά σημεία, όπως ανταλλακτικά, εργαλεία, εκπαίδευση, τεχνικές πληροφορίες και δεδομένα που παράγονται από οχήματα. Η αξιολόγηση έδειξε ότι το ισχύον καθεστώς είναι κατάλληλο για αυτές τις αγορές, αλλά μπορεί να απαιτήσει επικαιροποίηση για να ληφθεί υπόψη η αυξανόμενη σημασία των δεδομένων.
  • (iii) Αγορά ανταλλακτικών αυτοκινήτων: η αξιολόγηση έδειξε ότι αυτές οι αγορές είναι λιγότερο ευέλικτες λόγω ορισμένων συμβατικών ρυθμίσεων μεταξύ προμηθευτών αρχικού εξοπλισμού και κατασκευαστών οχημάτων, οι οποίες τελικά μειώνουν την επιλογή που διατίθεται στους τελικούς καταναλωτές. Σε αυτό το στάδιο, η αξιολόγηση διαπιστώνει ότι η απόφαση το 2010 να υπάρχει ειδική μεταχείριση σε αυτές τις αγορές ήταν σωστή.

Η έκθεση αξιολόγησης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ισχύον καθεστώς έχει αποδειχθεί κατάλληλο και προσαρμοσμένο σε διαφορετικές καταστάσεις. Ωστόσο, ορισμένες διατάξεις και στόχοι πολιτικής ενδέχεται να χρειαστούν επικαιροποίηση υπό το φως της έκθεσης. Η Επιτροπή θα εξετάσει τα διάφορα πορίσματα κατά το επόμενο έτος, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τα πορίσματα της συνεχιζόμενης αναθεώρησης του κανονισμού απαλλαγής κατά κάθετο αποκλεισμό. Κατά τη διάρκεια αυτής της μελλοντικής φάσης, όλοι οι ενδιαφερόμενοι για τις κάθετες συμφωνίες στην αυτοκινητοβιομηχανία θα έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν τις απόψεις τους για ζητήματα που σχετίζονται με το μελλοντικό καθεστώς.

* Κάθετες συμφωνίες: συμφωνίες ή εναρμονισμένες πρακτικές μεταξύ επιχειρήσεων, καθεμία εκ των οποίων δραστηριοποιείται σε διαφορετικό επίπεδο της αλυσίδας παραγωγής ή διανομής, και που αφορά τους όρους υπό τους οποίους τα μέρη δύνανται να αγοράζουν, να πωλούν ή να μεταπωλούν ορισμένα αγαθά ή υπηρεσίες.

Προηγούμενο άρθροQashqai: τεχνολογία αλουμινίου χαμηλού βάρους
Επόμενο άρθροBentayga S, η πιο σπορ έκδοση του μοντέλου