Η συγχώνευση μεταξύ της Peugeot SA (Groupe PSA) και της Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA), που οδήγησε στη δημιουργία της Stellantis NV (“Stellantis”), ολοκληρώθηκε.
Οι κοινές μετοχές της Stellantis θα αρχίσουν να διαπραγματεύονται στο Euronext στο Παρίσι και στο Mercato Telematico Azionario στο Μιλάνο τη Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021 και στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης την Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021, σε κάθε περίπτωση με την ένδειξη σύμβολο “STLA“.
Ο χρόνος που μεσολάβησε από την έναρξη της συμφωνίας συγχώνευσης τον Οκτώβριο του 2019, μέχρι την ολοκλήρωσή της, στις 16 Ιανουαρίου, ήταν ανατρεπτικός για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, λόγω κυρίως της πανδημίας.
Ο νέος όμιλος Stellantis έχει να αντιμετωπίσει τεράστιες προκλήσεις: πρέπει να είναι κερδοφόρος, διαδραμματίζοντας παγκόσμιο ρόλο και να αναπτύξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης. Σήμερα αποτελείται από δεκατέσσερις μάρκες, αλλά η ύπαρξη ορισμένων από αυτές απειλείται, όπως και μέρος των παραγωγικών εγκαταστάσεων του ομίλου. Για τους μεγάλους στόλους, η Stellantis καθίσταται υπολογίσιμος παγκόσμιος προμηθευτής.
Οι μάρκες
Οι Peugeot, Citroën, DS, Opel – Vauxhall μαζί με τις Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Dodge, Jeep, Chrysler, RAM και Abarth, συνιστούν ένα χαρτοφυλάκιο που καλύπτει πολλές κατηγορίες της αγοράς – αναμφισβήτητα μεγαλύτερο ακόμα και από τις μάρκες του VW Group, της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi, της Toyota Motor Corporation και του ομίλου Hyundai-Kia.
Οι πιο επιτυχημένες μάρκες της Stellantis είναι οι Jeep και Peugeot, οι οποίες θα αναπτυχθούν περαιτέρω ως αιχμές του δόρατος της στρατηγικής της νέας εταιρείας. Η Peugeot θα επωφεληθεί από την ενοποίηση, καθώς αποκτά πρόσβαση στην αγορά της Βόρειας Αμερικής πολύ πιο εύκολα, μέσω του υπάρχοντος δικτύου λιανικής της FCA.
Παρά το γεγονός ότι είναι η τρίτη μάρκα σε όγκο, η Fiat δυσκολεύεται πολύ περισσότερο. Δεν εκπροσωπείται στην Κίνα, ουσιαστικά είναι ανύπαρκτη στις ΗΠΑ και διαθέτει μια περιορισμένη γκάμα προϊόντων. Από όλες τις μάρκες της Stellantis, είναι αναμφίβολα αυτή που θα επωφεληθεί περισσότερο από τη σύγχρονη τεχνολογία και τις νέες πλατφόρμες του PSA Group. Ωστόσο, ο νέος όμιλος θα πρέπει να βρει τρόπο να αποφύγει τον εσωτερικό ανταγωνισμό για τις άλλες μάρκες, όπως η Citroën και ίσως και η Opel.
Η Citroën, εν τω μεταξύ, έχει επανακάμψει και διαθέτει νέα γκάμα. Πηγαίνει καλά κυρίως στην Ευρώπη και δεν απειλείται. Ούτε η Opel θα κινδυνεύσει τώρα που έχει μεταπηδήσει πλήρως σε πλατφόρμες PSA, πέραν του Astra και του Insignia.
Η Dodge, που πωλείται κυρίως στις ΗΠΑ και έχει εξαφανιστεί από τις εκθέσεις σε όλη την Ευρώπη, θα μπορούσε ενδεχομένως να δημιουργήσει πρόβλημα λόγω του ότι οι Αμερικανοί προτιμούν SUV και pick-up, αλλά και λόγω των υψηλών μέσων εκπομπών των μοντέλων της, τα οποία επίσης μειώνονται όλο και περισσότερο στις ΗΠΑ. Η επιβίωσή της είναι αβέβαιη.
Το πρόβλημα των εκπομπών υφίσταται προφανώς και για τα μεγάλα pick-up της RAM, τα οποία, ωστόσο, είναι πολύ επιτυχημένα στις ΗΠΑ και παρέχουν υγιή περιθώρια κέρδους. Η Chrysler χρειάζεται ανανέωση και σήμερα διαθέτει μόνο τρία μοντέλα στη γκάμα της. Το μέλλον της δεν είναι εγγυημένο – και ούτε της Lancia, της κάποτε κορυφαίας ευρωπαϊκής μάρκας που περιορίστηκε από τον Marchionne σε μια ιταλική μάρκα με ένα μόνο μοντέλο: το ξεπερασμένο αυτοκίνητο πόλης Ypsilon.
Το ερώτημα είναι επίσης εάν η DS Automobiles θα μπορέσει να αναδειχθεί σε κάτι περισσότερο από μια μάρκα εξειδικευμένης αγοράς. Διαχωρίστηκε από τη Citroën το 2014 και αποβλέπει να καταστεί πρότυπο γαλλικού σχεδιασμού και πολυτέλειας, όπως η σαμπάνια και η μόδα, με μεγάλη αγορά παγκοσμίως και βεβαίως στην Κίνα. Με το DS 7 Crossback, το DS 3 Crossback, το DS 9 και το μελλοντικό compact DS 4, η μάρκα διαθέτει τη δική της γκάμα, αλλά το ερώτημα είναι πως η DS και η Alfa Romeo θα βρουν τη θέση τους στον κόσμο της Stellantis.
Η Alfa Romeo είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση. Τα Giulia και Stelvio είχαν στόχο να ευθυγραμμίσουν την ένδοξη ιταλική μάρκα με τις γερμανικές μάρκες premium, αλλά δεν τα κατάφεραν. Το ερώτημα είναι αν η Tonale, ένα αμιγώς ηλεκτρικό compact SUV που θα παρουσιάσει η εταιρεία στις αρχές του επόμενου έτους, μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Αν και η Maserati βρίσκεται στο τέλος του καταλόγου όσον αφορά στον όγκο, η επιβίωσή της ως μοναδικής πραγματικής μάρκας πολυτελείας του χαρτοφυλακίου δεν κινδυνεύει. Ωστόσο, είναι πολύ πιθανό οι Ιταλοί να χρειαστεί να συνεργαστούν περισσότερο με τις άλλες μάρκες του ομίλου, να μοιραστούν πλατφόρμες, κινητήρες, τεχνολογία ασφαλείας και συστήματα ψυχαγωγίας.
Προκλήσεις και ευκαιρίες
Ανεξαρτήτως του μέλλοντος των επιμέρους εμπορικών σημάτων, ο πρώτος CEO της Stellantis, Carlos Tavares, ο οποίος επανέφερε επιτυχώς την PSA, θα έχει πολλή δουλειά για να επιτύχει τον στόχο του. Ο όμιλος χρειάζεται τεράστιες επενδύσεις για την περαιτέρω ηλεκτροκίνηση της γκάμας ειδικά της FCA και πρέπει να αυξήσει τον όγκο πωλήσεων στην Κίνα.
Τέλος, υπάρχει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Φήμες αναφέρουν πως η Stellantis μπορεί να κλείσει εργοστάσια παγκοσμίως συνολικής παραγωγικής ικανότητας ισοδύναμης του ετήσιου όγκου πωλήσεων της Ford και με τις υπόλοιπες παραγωγικές εγκαταστάσεις να πωλεί περισσότερα από ό,τι σήμερα. Φαίνεται απίθανο, επομένως, να μη περιοριστούν τα εργοστάσια, παρόλο που ο όμιλος δεν έχει προβεί ακόμα σε καμία ενέργεια.
Ωστόσο, η Stellantis φαντάζει απόλυτα λογική από εμπορικής πλευράς. Καθίσταται ένας ιδιαίτερα ελκυστικός προμηθευτής για μεγάλους στόλους, καθώς το χαρτοφυλάκιό της καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος κάθε κατηγορίας της αγοράς και μεσοπρόθεσμα η PSA θα αποκτήσει πρόσβαση σε αγορές που κάλυπτε μέχρι τώρα μόνον η FCA και αντιστρόφως.
Οι εταιρείες που έχουν συμφωνίες-πλαίσια ή συμβάσεις στόλου με την PSA ή την FCA θα λάβουν μάλλον μια παγκόσμια σύμβαση Stellantis. Αυτό θα σήμαινε μεγαλύτερους συσσωρευμένους όγκους και συνεπώς αυξημένες εκπτώσεις. Αν μη τι άλλο, η Stellantis θα αποτελεί ισχυρότερο συνεργάτη στόλου από ό,τι οι επιμέρους εταιρείες FCA και PSA.