Η χρήση ζωικών λιπών στις ευρωπαϊκές μεταφορές

Η αυξανόμενη χρήση ζωικών λιπών στις ευρωπαϊκές μεταφορές και συγκεκριμένα ατα αυτοκίνητα και τα αεροπλάνα γίνεται ολοένα και λιγότερο βιώσιμη, όπως δείχνει μια νέα μελέτη για λογαριασμό της Transport & Environment (T&E).

Η αυξανόμενη ζήτηση βιοκαυσίμων από ζωικά λίπη για το ευρωπαϊκό μεταφορικό σύστημα εγείρει ανησυχίες για κλιματικές επιπτώσεις και πιθανές απάτες. Οι εκπομπές CO2 από ζωικά λίπη βιοκαυσίμων θα μπορούσαν να είναι σχεδόν διπλάσιες από του συμβατικού ντίζελ, τονίζει η Transport & Environment.

Τα τετηγμένα ζωικά λίπη είναι υποπροϊόν της βιομηχανικής παραγωγής κρέατος και χρησιμοποιούνται ευρέως. Πιο συγκεκριμένα, σήμερα χρησιμοποιούνται σε τροφές κατοικίδιων ζώων και στις βιομηχανίες ελαιοχημικών (π.χ. σαπουνιών, καλλυντικών). Ωστόσο, λιγότερο γνωστή είναι η χρήση τους ως καυσίμων, κυρίως αυτοκινήτων και φορτηγών. Μεγάλες αεροπορικές εταιρείες συνήψαν πρόσφατα συμφωνίες με προμηθευτές πετρελαίου για «αειφόρα αεροπορικά καύσιμα» (SAF). Οι λεπτομέρειες των πρώτων υλών που περιλαμβάνονται στα SAF είναι ασαφείς, όμως συχνά περιλαμβάνονται ζωικά λίπη.

Όπως δείχνει η μελέτη της Cerulogy για λογαριασμό της T&E, υπάρχει ήδη σημαντική ζήτηση ζωικών λιπών, καθώς η χρήση τους στο βιοντίζελ έχει τετραπλασιαστεί από το 2006.

Ο περιβαλλοντικός οργανισμός ζητά μεγαλύτερη διαφάνεια, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν τι μπαίνει στις δεξαμενές τους και τι τροφοδοτεί τις πτήσεις τους.

Η χρήση βιοντίζελ ζωικού λίπους έχει διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία και είναι 40 φορές μεγαλύτερη από ό,τι το 2006. Οι ευρωπαίοι νομοθέτες προωθούν το υποπροϊόν της βιομηχανικής εκτροφής κρέατος ως τρόπο μείωσης των επιπτώσεων άνθρακα των καυσίμων μεταφορών και αποσκοπούν πλέον στη χρήση του και σε αεροπλάνα – και σε μικρότερο βαθμό πλοία. Ωστόσο, δεν υπάρχει αρκετή ποσότητα για κάτι τέτοιο. Σχεδόν τα μισά από όλα τα ζωικά λίπη στην Ευρώπη χρησιμοποιούνται ήδη στο βιοντίζελ, πέραν της χρήσης τους σε άλλους κλάδους. Με την προοπτική τριπλασιασμού της καύσης βιοκαυσίμων ζωικού λίπους έως το 2030, τίθεται θέμα μη βιώσιμης ανάπτυξής τους, προειδοποιεί η T&E.

Προηγούμενο άρθροOpel: παγκόσμιες πρεμιέρες στην IAA Mobility 2023
Επόμενο άρθροΟ Luca de Meo στο International Transport Forum