Η απειλή της επιδημίας του COVID-19 (κορωνοϊού) κατακρημνίζει τις μετοχές των εταιρειών τεχνολογίας και αεροπορικών μεταφορών και προκαλεί ανησυχίες για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Καθώς η κρίση του COVID-19 μεγεθύνεται, ο οικονομικός αντίκτυπος της επιδημίας αρχίζει να γίνεται αισθητός σε όλο τον κόσμο. Λόγω του ρόλου της Κίνας στην παγκόσμια οικονομία, η παρατεταμένη παύση λειτουργίας πολλών εργοστασίων στη χώρα αυτή έχει τη δυνατότητα να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού για αρκετούς βασικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών, των χημικών και των αυτοκινήτων.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το Wuhan, το επίκεντρο της επιδημίας, αναφέρεται συχνά ως “Motor City της Κίνας”, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μεταξύ των κλάδων που εκτίθενται περισσότερο στις αρνητικές επιπτώσεις του ιού. Όχι μόνο η κινεζική παραγωγή θα υποστεί σημαντική ζημιά λόγω εκτεταμένων διακοπών λειτουργίας, αλλά πολλοί κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο που βασίζονται σε κινεζικά εξαρτήματα αντιμετωπίζουν διακοπές στην παραγωγή τους.
Η Tata προειδοποίησε ότι η βρετανική της παραγωγή (Jaguar Land Rover) κινδυνεύει να πληγεί από τον επόμενο μήνα εξαιτίας των δυσχερειών της αλυσίδας εφοδιασμού λόγω της διακοπής της προμήθειας εξαρτημάτων από τα εργοστάσια της Κίνας.
Την περασμένη εβδομάδα, η Fiat Chrysler Automobiles (FCA) δήλωσε ότι θα σταματήσει προσωρινά την παραγωγή σε εργοστάσιο στο Kragujevac της Σερβίας λόγω έλλειψης εξαρτημάτων από την Κίνα, ενώ η Hyundai και η Renault έχουν κάνει το ίδιο στη Νότια Κορέα.
Η Κίνα είναι από τους μεγαλύτερους προμηθευτές εξαρτημάτων αυτοκινήτων στον κόσμο, εξάγοντας εξαρτήματα και αξεσουάρ αυτοκινήτων αξίας 34,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2018, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Comtrade του ΟΗΕ.
Όπως φαίνεται στο διάγραμμα, η αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ θεωρητικά κινδυνεύει περισσότερο από τις διακοπές της παραγωγής, καθώς στηρίζεται σε εξαρτήματα που προέρχονται από την Κίνα. Παραμένει να δούμε πόσο σημαντικός θα είναι ο αντίκτυπος της επιδημίας στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς εξαρτάται από το πόσο γρήγορα η ροή των εξαρτημάτων από τους κινέζους προμηθευτές μπορεί να επιστρέψει στο απαιτούμενο επίπεδο. Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανοίγουν σταδιακά εργοστάσια σε όλη τη χώρα, τα εργοστάσια που βρίσκονται μέσα και γύρω από το Wuhan παραμένουν κλειστά προς το παρόν, σημειώνει ο αναλυτής Felix Richter, του Statista Infographics Bulletin.
Το υπουργείο οικονομίας της Ιαπωνίας δήλωσε ότι θα δημιουργήσει μια ομάδα, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών και των προμηθευτών της χώρας, για να συζητήσουν μέτρα για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από την επιδημία του COVID-19 στην αυτοκινητοβιομηχανία της.
Το αίσθημα της αγοράς συνολικά είναι κακό και η αυξημένη παγκόσμια αβεβαιότητα λόγω της επιδημίας μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς τις προοπτικές μιας παγκόσμιας ανάκαμψης, έγραψε ο Tomasz Brodzicki, αναλυτής της IHS Markit.
Πρέπει να παρακολουθούμε συνεχώς την εξάπλωση του COVID-19 καθώς μπορεί να προκαλέσει πρόσθετες διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού εξαρτημάτων. Με τις πρόσφατες διακυμάνσεις των τιμών των μετοχών που ήδη αντικατοπτρίζουν το ζήτημα του COVID-19, αναμένεται να περιοριστούν περαιτέρω οι επιπτώσεις. Οι κατασκευαστές εξαρτημάτων που ανταγωνίζονται τις κινεζικές εταιρείες, όπως οι καλωδιώσεις, τα ελαστικά και τα τακάκια των φρένων, μπορεί να επωφεληθούν ελαφρώς.
Ο οικονομικός αντίκτυπος θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια και τη σοβαρότητα της κατάστασης, σημείωνε ο ίδιος αναλυτής. Το αποτέλεσμα για την παγκόσμια οικονομία θα εξαρτηθεί προφανώς από το γεωγραφικό της πεδίο. Με δεδομένο, ωστόσο, ότι το τελευταίο εξαπλώνεται, οι ανησυχίες εντείνονται.
Στις 24 Φεβρουαρίου, η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, η οποία εδρεύει στη Γενεύη, δήλωσε ότι δεν συνιστά ειδικά μέτρα προφύλαξης υγείας για τους ταξιδιώτες.
Η Γενεύη θα φιλοξενήσει την επόμενη εβδομάδα το Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου και οι διοργανωτές εξέδωσαν ανακοίνωση με την οποία ενθαρρύνουν τους εκθέτες από τις περιοχές που βρίσκονται σε κίνδυνο να εξασφαλίσουν ότι το προσωπικό τους θα περάσει τους απαραίτητους ελέγχους και δεν θα παρουσιάσουν συμπτώματα μόλυνσης τις 14 ημέρες πριν από την άφιξή τους στην Ελβετία, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος διάδοσης”.
Να σημειωθεί ότι το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Πεκίνου (Auto China 2020), που είχε προγραμματιστεί για τον Απρίλιο, αναβλήθηκε χωρίς να ανακοινωθεί νέα ημερομηνία διεξαγωγής του.
Στο διάγραμμα αποτυπώνεται η κατάσταση εξάπλωσης του COVID-19 όπως ίσχυε στις 24 Φεβρουαρίου:
Γραφήματα: Statista Infographics Bulletin
Επιμέλεια: Λίνα Τσαγκαράκη