H ACEA εξέδωσε ανακοίνωση σχετικό με το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας, στην οποία γίνεται σαφές ότι ο κλάδος επείγεται για συνολικές λύσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σε επίπεδο ΕΕ, παρουσιάστηκαν στις 28 Μαΐου οι πρώτες απτές προτάσεις που θα βοηθήσουν την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης να ξεπεράσει τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19, ενώ αντιμετωπίζει την τεράστια πρόκληση της μετάβασης στην κινητικότητα ουδέτερου άνθρακα. Είναι γεγονός πως απέχουμε από μια τελική συμφωνία, καθώς πρέπει να ξεπεραστούν ακόμα πολλά εμπόδια. Τις τελευταίες εβδομάδες ο κλάδος κατέστησε σαφές τι ακριβώς χρειάζεται για μια επιτυχημένη επανεκκίνηση του ευρωπαϊκού τομέα αυτοκινήτου.
Σχετικά με το θέμα αυτό ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema, εκφράζοντας το σύνολο των βιομηχανιών του τομέα, δήλωσε τα εξής:
“Ίσως έχετε ήδη διαβάσει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο επιδιώκει να βοηθήσει την ευρωπαϊκή οικονομία να ανακάμψει από τον αντίκτυπο του κορωνοϊού. Χαίρομαι που βλέπω πως η Επιτροπή αναγνωρίζει τις σοβαρές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη και ορθώς αναγνωρίζει πως ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένας από τους πιο σκληρά πληγέντες από την κρίση του κορωνοϊού”.
“Ωστόσο, είναι απογοητευτικό το γεγονός πως το προτεινόμενο πακέτο ανάκαμψης παραμένει αρκετά συνοπτικό και ασαφές σχετικά με τα εργαλεία και τα χρηματοδοτικά μέσα για την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ως τομέας που αντιπροσωπεύει τις θέσεις εργασίας 13,8 εκατομμυρίων Ευρωπαίων, περιμένουμε με ανυπομονησία να αποσαφηνιστεί το πότε και πώς ακριβώς ορισμένα από τα ανακοινωθέντα μέτρα – όπως τα προγράμματα ανανέωσης στόλου για να καταστούν πιο προσιτά τα καθαρά οχήματα, η ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων και η επίσπευση της ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Μπαταριών (European Battery Alliance) – θα εφαρμοστούν στην πράξη”.
“Πράγματι, αυτές οι συζητήσεις δεν έχουν τελειώσει. Γι ‘αυτό ακριβώς θα ήθελα να παρουσιάσω μια ανακεφαλαίωση όλων των συγκεκριμένων και άμεσων προτάσεων που υπέβαλε η ACEA τις τελευταίες εβδομάδες”.
“Το σημαντικότερο ορόσημο του Μαΐου ήταν η εποικοδομητική συζήτηση που είχαμε με τον Frans Timmermans, τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Επιτροπής για την Πράσινη Συμφωνία, και τον Thierry Breton, Επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς. Συμφωνήσαμε και με τους δύο Επιτρόπους να εργαστούμε από κοινού για μια ισχυρή και πράσινη επανεκκίνηση της αυτοκινητοβιομηχανίας, με στόχο την τόνωση της ευρύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας και παράλληλα την ενίσχυση της μετάβασης σε μια κοινωνία ουδέτερη άνθρακα”.
“Με την ευκαιρία αυτή τόνισα πως βασική προτεραιότητα του κλάδου μας είναι η αναζωογόνηση της αγοράς, επιτρέποντας έτσι την επανέναρξη της παραγωγής στα εργοστάσια σε κανονικά και πάλι επίπεδα σε ολόκληρη την ΕΕ. Δεδομένης της σχεδόν πλήρους κατάρρευσης των πωλήσεων οχημάτων από τότε που ο κορωνοϊός έπληξε την Ευρώπη, έχει ζωτική σημασία η παροχή ισχυρών κινήτρων στην αγορά ώστε να δοθεί η δυνατότητα στους κατασκευαστές οχημάτων να επανεκκινήσουν πλήρως τις εγκαταστάσεις παραγωγής και να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας”.
“Οι 15 CEO και τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη με τους Timmermans και Breton εκ μέρους της ACEA επανέλαβαν το αίτημά τους για συντονισμένη επανεκκίνηση δραστηριοτήτων και επενδύσεων σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας. Εξήγησαν πως, παρόλο που η παραγωγή οχημάτων και εξαρτημάτων αρχίζει να αυξάνεται σταδιακά και πάλι, εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών. Αυτό εμποδίζει σε μεγάλο βαθμό την ανάκαμψη ενός κλάδου που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από πολύπλοκες εφοδιαστικές αλυσίδες που εκτείνονται σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο”.
“Πράγματι, τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η ACEA πρόσφατα καταδεικνύουν σαφώς την πλήρη κλίμακα του κατασκευαστικού αποτυπώματος του κλάδου. Αυτό αποτελεί μια έγκαιρη υπενθύμιση, καθώς ορισμένοι τείνουν να ξεχνούν πως 298 εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων και παραγωγής κινητήρων λειτουργούν στην Ευρώπη, εκ των οποίων τα 196 βρίσκονται εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο νέος διαδραστικός χάρτης μας δείχνει πως 142 από αυτά τα εργοστάσια παράγουν επιβατικά αυτοκίνητα, 38 κατασκευάζουν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, 58 κατασκευάζουν βαρέα οχήματα, 58 παράγουν λεωφορεία και 71 κατασκευάζουν κινητήρες στην Ευρώπη”.
“Από τα μέσα Μαρτίου, ωστόσο, η παραγωγή σε αυτά τα εργοστάσια επηρεάστηκε σοβαρά από την κρίση COVID-19, με εργοστάσια να παραμένουν κλειστά για 30 εργάσιμες ημέρες κατά μέσο όρο μέχρι σήμερα. Οι απώλειες παραγωγής σε όλη την ΕΕ εξαιτίας αυτών των διακοπών λειτουργίας εργοστασίων αντιπροσωπεύουν συνολικά τουλάχιστον 2.435.824 οχήματα μέχρι στιγμής. Και παρόλο που πολλά από αυτά τα εργοστάσια ξανάρχισαν παραγωγή σε κάποιο βαθμό, λειτουργούν ακόμα πολύ κάτω του δυναμικού τους πριν από το κλείσιμο”.
“Το γεγονός ότι ένα εργοστάσιο ξανάνοιξε δεν σημαίνει πως η παραγωγή επανέρχεται σε «υγιή» επίπεδα, όπως λέμε, ούτε πως όλοι οι εργαζόμενοι επιστρέφουν στην εργασία – κάθε άλλο. Μόνο τον περασμένο μήνα, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν ετήσια μείωση 76,3%. Το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης είχε κλείσει για ολόκληρο τον μήνα, είχε ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη πτώση ζήτησης αυτοκινήτων από τότε που κρατούνται αρχεία”.
“Σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, την Ιταλία και την Ισπανία, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 97%. Με τους περισσότερους εκθεσιακούς χώρους σε όλη την ΕΕ κλειστούς ολόκληρο τον Απρίλιο, ο αριθμός των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν μειώθηκε από 1.143.046 μονάδες τον Απρίλιο του 2019 σε μόλις 270.682 μονάδες τον περασμένο μήνα. Και παρόμοιος αντίκτυπος υπήρξε στις ταξινομήσεις επαγγελματικών οχημάτων τον Απρίλιο, με μείωση 67,0% σε σύγκριση με πέρυσι”.
“Αυτοί οι αριθμοί ήταν αδιανόητοι πριν από λίγους μήνες. Σημαίνει επίσης πως ολόκληρος ο τομέας κινδυνεύει από έλλειψη ρευστότητας και η απόδοσή του απειλείται για αρκετό χρονικό διάστημα. Και ίσως είναι περιττό να λεχθεί, αλλά η τρέχουσα κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει σημαντική επίδραση σε άλλους τομείς της οικονομίας”.
“Εάν επιθυμούμε να επιστρέψουμε σε παραγωγή πλήρους κλίμακας, θα πρέπει επίσης να ληφθούν μέτρα για την τόνωση της ζήτησης, δεδομένου ότι οι πωλήσεις έχουν καταρρεύσει σε πρωτοφανή χαμηλά επίπεδα σε πολλές βασικές αγορές”.
“Αυτός είναι και ο λόγος που ενώσαμε πρόσφατα τις δυνάμεις μας με τις CECRA, CLEPA και ETRMA για να ζητήσουμε κίνητρα ανανέωσης οχημάτων. Εκπροσωπώντας από κοινού την πλήρη αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτου, οι τέσσερις σύνδεσμοι πρότειναν ένα σχέδιο που περιλαμβάνει 25 βασικές δράσεις για την επιτυχή έξοδο από την κρίση του κορωνοϊού. Απευθυνόμενο στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο, το σχέδιο δράσης απαιτεί συντονισμένα προγράμματα ανανέωσης οχημάτων όλων των τύπων και κατηγοριών σε ολόκληρη την ΕΕ”.
“Είμαστε πεπεισμένοι πως αυτό θα ενισχύσει την ιδιωτική και την επιχειρηματική ζήτηση, θα υποστηρίξει την οικονομική ανάκαμψη και θα επιταχύνει την «πράσινη» ανανέωση των στόλων οχημάτων που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Τα κίνητρα αγοράς και επένδυσης πρέπει να βασίζονται σε όμοια κριτήρια για ολόκληρη την Ευρώπη, με εθνική και κοινοτική χρηματοδότηση. Τέλος, αυτά τα προγράμματα πρέπει να ενισχυθούν με την κατάργηση των πριμοδοτήσεων, λαμβάνοντας υπόψη και τις φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα”.
“Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι ζωτικής σημασίας να ξαναξεκινήσει ολόκληρη η αλυσίδα αξίας αυτοκινήτου”.
“Επιτρέψτε μου να τονίσω την ευαρέσκειά μας για τη συνεχιζόμενη συνεργασία και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως τους Επιτρόπους Timmermans, Breton και Schmitt για την αναγνώριση της στρατηγικής σημασίας του τομέα αυτοκινήτου”.
“Όπως αντιλαμβάνεστε, ο κλάδος έχει προτείνει ορισμένα πολύ συγκεκριμένα σχέδια και πλέον αναμένουμε, τόσο την ΕΕ, όσο και τα κράτη μέλη, να προβούν σε δράσεις και βραχυπρόθεσμη υλοποίηση! Το πακέτο ανάκαμψης που παρουσίασε η Επιτροπή αποτελεί ένα σταθερό σημείο εκκίνησης, αλλά ελπίζω ειλικρινά πως η Επιτροπή θα επιδείξει φιλόδοξες προθέσεις κατά την επεξεργασία της ουσίας των σχεδίων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε εκ νέου τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας δυνατά και περιβαλλοντικά”.
“Ελπίζω πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξηγήσει τις λεπτομέρειες των προγραμματισμένων πρωτοβουλιών το συντομότερο δυνατόν. Ο χρόνος είναι σημαντικός”.