H τεχνολογική επέλαση του BMW Group έχει ήδη ξεκινήσει. Ο όμιλος θέτει φιλόδοξους στόχους για το 2021 προετοιμάζοντας το δρόμο για πλήρη επανευθυγράμμιση, ηλεκτρική, ψηφιακή και κυκλική.
Το BMW Group ξεκίνησε το 2021 με φιλόδοξους στόχους ανάπτυξης και κερδοφορίας και ήδη τους επόμενους μήνες αναμένεται να κυκλοφορήσουν οι προάγγελοι αυτής τη μεγαλεπήβολης τεχνολογικής επέλασης. Την ίδια στιγμή, προετοιμάζει το δρόμο για πλήρη επανευθυγράμμιση. Από τα μέσα της δεκαετίας, μία νέα γενιά μοντέλων θα δώσει μία νέα διάσταση στην έννοια της πολυτελούς μετακίνησης σε επίπεδο τεχνολογίας.
“Το BMW Group έχει φιλόδοξα σχέδια για το 2021. Ξεκινήσαμε τη νέα χρονιά με ισχυρό momentum και στοχεύουμε να επανέλθουμε σε επίπεδα προ κρίσης το ταχύτερο δυνατόν – και να προχωρήσουμε ακόμα περισσότερο”, δήλωσε ο Oliver Zipse, Πρόεδρος Δ.Σ. της BMW AG. “Έχουμε ένα σαφή οδικό χάρτη ώστε να καταστήσουμε τον μετασχηματισμό της βιομηχανίας μας σε ένα πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την BMW τα επόμενα χρόνια: ασυμβίβαστα ηλεκτρική, ψηφιακή και κυκλική”.
Μετά από μία χρονιά υψηλών προκλήσεων που όμως είχε επιτυχή κατάληξη, το BMW Group είναι αποφασισμένο να παραμείνει σε πορεία ανάκαμψης το 2021 και έχει θέσει φιλόδοξους στόχους, όπως μία σημαντική άνοδο των προ φόρων κερδών του Group. Ο Αυτοκινητιστικός τομέας αναμένεται να καταγράψει ισχυρή αύξηση στις πωλήσεις, με πρόβλεψη τη βελτίωση του περιθωρίου EBIT από 6% – 8% για όλο το 2021.
“Το 2021 στοχεύουμε καθαρά την ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή, είμαστε προετοιμασμένοι να αντιδρούμε με ευελιξία”, δήλωσε ο Nicolas Peter, Μέλος Δ.Σ. της BMW AG, υπεύθυνος για τα Οικονομικά. “Πάντα σκεφτόμαστε και ενεργούμε μακροπρόθεσμα. Λαμβάνοντας τις κατάλληλες αποφάσεις σήμερα, δημιουργούμε τη βάση για να πετύχουμε τους φιλόδοξους στρατηγικούς στόχους μας για το 2025, το 2030 και ακόμα παραπέρα”.
Ηλεκτρική, ψηφιακή, κυκλική – ένας σαφής οδικός χάρτης για το μετασχηματισμό
Το BMW Group οδηγείται σε μία αμιγώς ηλεκτρική, συνδεδεμένη μετακίνηση σε τρεις φάσεις. Η πρώτη φάση ξεκίνησε ως ένα πρωτοποριακό εγχείρημα ‘e-mobility’ με το Project i, ασπαζόμενο τη νέα τεχνολογία και μεταφέροντας την τεχνογνωσία της ηλεκτροκίνησης στη μαζική παραγωγή. Με το πέρασμα των χρόνων, αυτή η τεχνολογία έχει ενσωματωθεί σε όλη την προϊοντική γκάμα, κυρίως με τη μορφή των plug-in υβριδικών μοντέλων. Εκτός από το ίδιο το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, άλλοι βασικοί παράγοντες του οδηγούν το μετασχηματισμό είναι το λογισμικό και η ψηφιακή αλληλεπίδραση με το αυτοκίνητο.
Ήδη το 2014, το BMW Group προσέφερε τη δυνατότητα κράτησης και πληρωμής υπηρεσιών online, απευθείας από το όχημα μέσω του BMW Connected Drive store. Επιπλέον, από το 2018 οι οδηγοί της BMW μπορούσαν να ενημερώνουν το λογισμικό του αυτοκινήτου τους μέσω αναβαθμίσεων από απόσταση, με τον ίδιο τρόπο που κατεβάζουν τις τελευταίες ενημερώσεις για ένα smartphone.
Η δεύτερη φάση του μετασχηματισμού ξεκίνησε με τη δυνατότητα επιλογής του επιθυμητού τύπου κινητήρα – από θερμικούς κινητήρες μέχρι αμιγώς ηλεκτρικούς – σε ένα αλλά και στο ίδιο μοντέλο. Προ-απαιτούμενα είναι οι έξυπνες αρχιτεκτονικές οχημάτων και ένα εξαιρετικά ευέλικτο δίκτυο παραγωγής που επιτρέπουν μέγιστη εναλλαξιμότητα μεταξύ των διαφόρων μορφών συστημάτων κίνησης όταν είναι άριστα συνδυασμένα.
Ο παγκοσμίως μεγαλύτερος στόλος με δυνατότητα ασύρματων αναβαθμίσεων μέχρι το τέλος του 2021
Σε επίπεδο ψηφιοποίησης, το BMW Operating System 8, που προγραμματίζεται να λανσαριστεί το 2021, είναι το ισχυρότερο σύστημα επεξεργασίας δεδομένων οχημάτων που έχει αναπτύξει ποτέ το BMW Group. Το νέο λειτουργικό σύστημα καθιστά την κάθε BMW μία ψηφιακή πλατφόρμα που μπορεί να πραγματοποιεί ασύρματες αναβαθμίσεις με εκπληκτική ταχύτητα.
Φέτος, το BMW Operating System 8 θα τοποθετηθεί για πρώτη φορά στην αμιγώς ηλεκτρική BMW iX, αποτελώντας τη βάση για την όγδοη γενιά BMW iDrive – την απλούστερη και ασφαλέστερη λειτουργική φιλοσοφία που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε όχημα. Και οι δύο τεχνολογίες θα χρησιμοποιηθούν στη συνέχεια και σε άλλα μοντέλα. Ο αριθμός οχημάτων που μπορούν να ενημερώνονται μέσω remote software upgrades εξακολουθεί να αυξάνεται ραγδαία. Μέχρι το τέλος του 2021, με πάνω από δύο εκατομμύρια μονάδες, το BMW Group θα έχει τον παγκοσμίως μεγαλύτερο στόλο οχημάτων με δυνατότητα εγκατάστασης νέων ή αναβαθμισμένων λειτουργιών ασύρματα.
Στο μέλλον, το BMW Operating System 8 θα προσφέρει στους πελάτες ακόμα περισσότερες υπηρεσίες on demand, που θα μπορούν να τις παραγγέλνουν και να τις λαμβάνουν ασύρματα. Επιπλέον, τα πακέτα υπηρεσιών θα είναι πιο ευέλικτα, ώστε οι πελάτες είτε να τις αγοράζουν ή να τις νοικιάζουν για τρία χρόνια, 12 μήνες ή μόνο ένα μήνα.
Πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα θα καλύπτουν περίπου το 90% των υφιστάμενων κατηγοριών της αγοράς μέχρι το 2023
Ο συνδυασμός έξυπνων αρχιτεκτονικών οχημάτων και ενός εξαιρετικά ευέλικτου δικτύου παραγωγής θα επιτρέψει στο BMW Group να λανσάρει περίπου δώδεκα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2023. Φέτος, τα τρία μοντέλα που είναι ήδη στην αγορά – BMW i3, MINI SE και BMW iX3 – θα πλαισιωθούν από δύο βασικά καινοτόμα μοντέλα, και συγκεκριμένα τις BMW iX και BMW i4, η τελευταία τρεις μήνες νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό. “Το λανσάρισμα της BMW iX και της BMW i4 θα σηματοδοτήσει το ξεκίνημα της τεχνολογικής μας επέλασης το 2021: αυτά τα δύο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα θα αποτελέσουν σημείο αναφοράς για τα οχήματα BEV στο μέλλον”, δήλωσε ο κ. Zipse.
Αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις των πολύ δημοφιλών BMW Σειράς 5 και BMW X1 θα ακολουθήσουν τα προσεχή χρόνια, μαζί με άλλα μοντέλα όπως η BMW Σειρά 7 και ο διάδοχος του MINI Countryman. Σύμφωνα με αυτή τη στρατηγική, το BMW Group θα έχει τουλάχιστον ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο στο δρόμο στο 90% των σημερινών κατηγοριών της αγοράς μέχρι το 2023. “Συνειδητά, κάνουμε άνοιγμα στη ηλεκτροκίνηση με αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα σε όλες τις κατηγορίες και όχι σε περιορισμένα τμήματα της αγοράς”, πρόσθεσε ο κ. Zipse.
Μέσω της στρατηγικής του, το BMW Group θα μπορέσει να διατηρήσει μία βέλτιστη ισορροπία ελκυστικών προϊόντων και αποδοτικής αξιοποίησης της δυναμικότητας όλων των εργοστασίων τους, ακόμα και αν η τάση σε ορισμένες αγορές αλλάξει προς αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα τα προσεχή χρόνια. Αυτό θα προσφέρει στο BMW Group ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στο μέλλον.
Μέχρι την εποχή που η δεύτερη φάση του σημερινού μετασχηματισμού φτάσει στο αποκορύφωμά της το 2025, οι παραδόσεις αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων θα έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο πολύ πάνω από 50% ετησίως και επομένως θα έχουν υπερδεκαπλασιαστεί συγκριτικά με το 2020. Μέχρι το τέλος του 2025, το BMW Group θα έχει παραδώσει περίπου δύο εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα σε όλο τον κόσμο.
Μετασχηματισμός που δημιουργεί ευκαιρίες – το εργοστάσιο της BMW στο Μόναχο είναι ένα καλό παράδειγμα
Το εργοστάσιο του BMW Group στο Μόναχο, όπου πρόκειται να ξεκινήσει η παραγωγή της αμιγώς ηλεκτρικής BMW i4 το 2021, είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο μία πρωτοποριακή φιλοσοφία μετασχηματισμού μπορεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα μακροπρόθεσμα. Η τρέχουσα παραγωγή των κινητήρων καύσης στο Μόναχο θα μεταφερθεί στο Steyr (Αυστρία) και στο Hams Hall (Μ. Βρετανία) με μία βήμα προς βήμα διαδικασία, που υπολογίζεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2024. Μέχρι το 2026, θα ανεγερθούν νέες εγκαταστάσεις συναρμολόγησης οχημάτων στο χώρο του υπάρχοντος εργοστασίου παραγωγής κινητήρων, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νέας αρχιτεκτονικής που προορίζεται ειδικά για ηλεκτρικά συστήματα κίνησης. Το BMW Group επενδύει περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ σε αυτά τα μέτρα.
Εργαζόμενοι στην υπάρχουσα εγκατάσταση είτε θα αξιοποιηθούν σε άλλους τομείς σχεδιασμού και παραγωγής στο εργοστάσιο του Μονάχου ή θα μεταφερθούν σε άλλες τοποθεσίες του Group στη Βαυαρία. Μαζί με μία σειρά περαιτέρω μέτρων, το BMW Group βρίσκεται στη διαδικασία επέκτασης του εξειδικευμένου της Κέντρου Αριστείας (competence centre) Παραγωγής Συστημάτων e-Drive στο Dingolfing από τους 1.200 εργαζόμενους, που απασχολεί σήμερα, στους 2.000. Επιπλέον, προκειμένου να ικανοποιήσει τις μελλοντικές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς από την ηλεκτροκίνηση μέχρι τα δεδομένα και την ανάλυση, το BMW Group ξεκινά τo μεγαλύτερο πρόγραμμα πιστοποίησης στην ιστορία του, με περίπου 75.000 συμμετέχοντες να μετεκπαιδεύονται το 2021 μόνο στη Γερμανία. Αυτό το τεράστιο εγχείρημα συνεχίζει την μακρά παράδοση του Group στο μετασχηματισμό εργοστασίων και εγκαταστάσεων, όταν είναι απαραίτητο, ενώ ταυτόχρονα διασφαλίζει θέσεις εργασίας για το μέλλον.
Η Neue Klasse θα θέσει νέα πρότυπα εξατομίκευσης, εξηλεκτρισμού και βιωσιμότητας
Η τρίτη φάση μετασχηματισμού θα ξεκινήσει το 2025, και στο στάδιο αυτό η προϊοντική γκάμα του BMW Group – που θα έχει αυξηθεί με επιτυχία τις επόμενες δεκαετίες – θα επανευθυγραμμιστεί με βάση την Neue Klasse (νέα τάξη). Αυτή θα χαρακτηρίζεται από τρεις βασικές παραμέτρους: μία πλήρως αναθεωρημένη αρχιτεκτονική ΙΤ και λογισμικού, μία νέα γενιά ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης και μπαταριών υψηλών επιδόσεων και μία ριζικά νέα προσέγγιση της βιωσιμότητας σε όλο τον κύκλο ζωής του οχήματος. Όλοι αυτοί οι παράγοντες ενσωματώνονται στη συνολική αρχιτεκτονική του οχήματος που είναι βελτιστοποιημένη για ηλεκτρικά συστήματα κίνησης, χωρίς συμβιβασμούς, και θα αποτελέσει νέο σημείο αναφοράς σε επίπεδο ψηφιοποίησης και εξηλεκτρισμού, διασφαλίζοντας συγχρόνως ότι η χαρακτηριστική αίσθηση BMW μεταφέρεται σε μελλοντικές γενιές οχημάτων.
“Το BMW Group δεν επαναπαύεται στις δάφνες του με τα μέχρι τώρα επιτεύγματά του – και αυτό είναι το στοιχείο που το κάνει να ξεχωρίζει από το πλήθος. Το ίδιο πνεύμα θα χαρακτηρίζει την Neue Klasse: υψηλή τεχνολογία σε τέσσερις τροχούς για όσους επιθυμούν να βιώσουν πέντε χρόνια νωρίτερα την εμπειρία της μετακίνησης του 2030”, σημείωσε ο κ. Zipse.
Τα μοντέλα Neue Klasse θα προσφέρουν μια εντελώς νέα εμπειρία χρήστη, πρωτοφανή για οχήματα παραγωγής. Μία νέα φιλοσοφία πλατφόρμας που θα αποτελέσει τη βάση των λεγόμενων “regionalisable technology stacks” θα επιτρέπουν την προσαρμογή του λειτουργικού συστήματος κάθε αυτοκινήτου ανάλογα με τις απαιτήσεις κάθε περιοχής και των ψηφιακών οικοσυστημάτων της, προσφέροντας συνεχείς αναβαθμίσεις ώστε το λειτουργικό σύστημα να είναι πάντα ενημερωμένο. Συγχρόνως, ο “digital first” προσανατολισμός της Neue Klasse, θα επιτρέψει την παραγωγή μιας αυξανόμενης αναλογίας εσόδων σε όλη τη διάρκεια ζωής του οχήματος μέσω εξατομικευμένων αναβαθμίσεων και λήψης νέων λειτουργιών σε όλο τον κύκλο ζωής του οχήματος
Ο αεροδυναμικής σχεδιασμός της Neue Klasse θα υιοθετείται σε ηλεκτρικά οχήματα με διαφορετικές αναλογίες από αντίστοιχα μοντέλα του παρελθόντος και θα συμπεριλαμβάνει πιο ευρύχωρο εσωτερικό. Αυτά τα καινοτόμα χαρακτηριστικά θα συνδυάζονται με μία νέα γενιά ηλεκτρικού συστήματος κίνησης, βασισμένου σε μία εντελώς νέα, ενσωματωμένη μπαταρία υψηλής τάσης με βελτιστοποιημένη σχεδίαση κυψελών. Στην Neue Klasse, αυτός ο μοναδικός συνδυασμός θα σημαίνει σημαντικά άλματα σε επίπεδο χαμηλής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, με απόλυτο στόχο να επιτευχθεί αυτονομία και κόστος παραγωγής επιπέδου κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Η νέα γενιά κινητήριων συνόλων θα βασίζεται σε προσαρμοζόμενες αρθρωτές πλατφόρμες ικανές να καλύψουν όλες τις κατηγορίες της αγοράς και τις εκδόσεις Neue Klasse, από οχήματα μεγάλου όγκου παραγωγής μέχρι αποκλειστικά μοντέλα Μ υψηλών επιδόσεων. Ένα ηλεκτρικό σύστημα κίνησης βασισμένο στην κυψέλη καυσίμου υδρογόνου είναι επίσης μία ιδιαίτερη επιλογή για το μέλλον. Η χαρακτηριστική οδηγική εμπειρία BMW θα αναβαθμιστεί με σχεδιαστικά στοιχεία αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, μεταξύ των οποίων προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού και η υψηλού βαθμού αυτοματοποιημένη οδήγηση.
Δευτερογενή υλικά και κυκλική οικονομία, οι στόχοι για μελλοντικές γενιές προϊόντων
Με τα μοντέλα Neue Klasse, το BMW Group στοχεύει να δώσει πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη βιωσιμότητα. Εκτός από τη μετάβαση στη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας σε όλες τις διαδικασίες παραγωγής του και σε αυτές της εφοδιαστικής αλυσίδας, το BMW Group θα επικεντρωθεί επίσης στη σημαντική μείωση χρήσης πόρων γενικότερα. Λόγω της αυξανόμενης εξάντλησης των πεπερασμένων φυσικών πόρων και της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών, αυτό το βήμα είναι απολύτως επιτακτικό για λόγους απόδοσης αλλά και κρίσιμος μοχλός για την προώθηση της βιωσιμότητας από το BMW Group. “Το 2017, για πρώτη φορά, η εξόρυξη πρώτων υλών μέσα σε ένα χρόνο ξεπέρασε τα 100 δισεκατομμύρια τόνους – μία τάση που πρέπει και εμείς να αντισταθμίσουμε στη βιομηχανία αυτοκινήτου”, επισήμανε ο κ. Zipse. “Όσοι επιθυμούν να χρησιμοποιούν σπάνιες γαίες για τη λειτουργία του επιχειρηματικού τους μοντέλου θα χρειαστούν μία καλή δικαιολογία γι’ αυτό στο μέλλον”.
Στο ίδιο πνεύμα, η αναλογία δευτερογενών υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή της Neue Klasse (όπως ανακυκλωμένο ατσάλι, πλαστικό ή αλουμίνιο) θα αυξηθεί σημαντικά εν όψει της ελαχιστοποίησης της εξόρυξης πρωτογενών πρώτων υλών. Σύμφωνα με αυτή την αρχή, το BMW Group εξετάζει μία αλλαγή προτύπου (paradigm shift) με βάση μία φιλοσοφία εξέλιξης ‘secondary first‘ – με άλλα λόγια τη χρήση δευτερογενών υλικών όπου οι παράγοντες ποιότητας και διαθεσιμότητας το επιτρέπουν. “Στόχος μας να διασφαλίσουμε ότι το πιο ‘πράσινο’ ηλεκτρικό αυτοκίνητο της αγοράς θα κατασκευάζεται από την BMW“, τόνισε ο κ. Zipse.
Για το σκοπό αυτό, το BMW Group μπορεί να βασιστεί σε μία εμπειρία άνω των δέκα ετών που απέκτησε κατά τη διάρκεια εξέλιξης του BMW i 3, του πρώτου οχήματος που δημιούργησε σύμφωνα με μία ολιστική προσέγγιση της βιωσιμότητας. Μαζί με άλλες καινοτομίες, περίπου το 25% των υλικών που χρησιμοποιούνται για τα εξωτερικά εξαρτήματα από θερμοπλαστικό υλικό του BMW i3 είναι είτε ανακυκλωμένα, ή παράγονται από ανανεώσιμους πόρους. Για τη δημιουργία του εσωτερικού χρησιμοποιείται επίσης μία υψηλή αναλογία ανανεώσιμων πρώτων υλών και ανακυκλωμένων υλικών.
Στο μέλλον, η ανακύκλωση θα λαμβάνεται υπόψη από το στάδιο σχεδίασης του οχήματος. Αυτή η προσέγγιση είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μία από τις βασικές δυσκολίες κατά στη διαδικασία ανακύκλωσης είναι η λήψη των υλικών σε όσο το δυνατόν πιο αμιγή μορφή. Για παράδειγμα, είναι απαραίτητο τα ηλεκτρικά συστήματα ενός αυτοκινήτου να μπορούν να αφαιρούνται εύκολα πριν από την ανακύκλωση – για να αποφεύγεται η ανάμιξη ατσαλιού και χαλκού που περιέχεται στα καλώδια του οχήματος. Διαφορετικά το δευτερογενές ατσάλι που ανακτάται δεν θα πληροί τα αυστηρά κριτήρια ασφάλειαςτης βιομηχανίας αυτοκινήτου. Η χρήση υλικών που δεν απαιτούν διαχωρισμό πριν την ανακύκλωση (monomaterials), όπως τα καθίσματα, πρέπει να αυξηθεί προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η ποσότητα του υλικού που διατηρείται στον κύκλο ανακύκλωσης. Πριν από το IAA Mobility το 2021, το BMW Group θα δημοσιεύσει μία λεπτομερή έκθεση για την φιλοσοφία κυκλικής οικονομίας. Επίσης διερευνά τις δυνατότητες συνεργασιών με άλλους τομείς της βιομηχανίας προκειμένου να υλοποιηθεί ο στόχος της κυκλικής οικονομίας.
2030: Τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα θα αποτελούν τουλάχιστον το 50% των παγκόσμιων παραδόσεων – όλες οι σειρές θα περιλαμβάνουν μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση
Στην τρίτη φάση θα υπάρξει μία σταδιακή μείωση στον απόλυτο αριθμό των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αντίθετα, ο αριθμός παραδόσεων των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων του BMW Group αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται κατά μέσο όρο πάνω από 20% ετησίως μεταξύ 2025 και 2030. Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις της αγοράς, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να αποτελούν τουλάχιστον το 50% των πωλήσεων του BMW Group μέχρι το 2030. Η πραγματική τιμή είναι πολύ πιθανό να διαφέρει από αγορά σε αγορά και θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στην επέκταση της υποδοχής φόρτισης στην κάθε περιοχή.
Μέχρι αυτό το στάδιο, σε κάθε σειρά μοντέλου, σε όλες τις κατηγορίες της αγοράς που έχει παρουσία το BMW Group θα περιλαμβάνεται τουλάχιστον μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση. Στην πραγματικότητα, κάποιες κατηγορίες θα περιλαμβάνουν αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Αυτό σημαίνει ότι το μερίδιο αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων του BMW Group θα αυξηθεί σημαντικά εφόσον υπάρχει και η ανάλογη ζήτηση. Το BMW Group εκτιμά ότι θα έχει γύρω στα δέκα εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στους δρόμους όλου του κόσμου τα επόμενα δέκα χρόνια.
Η MINI γίνεται αμιγώς ηλεκτρική μάρκα
Η MINI πρόκειται να διαδραματίσει πρωτοποριακό ρόλο στο μέλλον, καθώς η αστική φιλοσοφία της μάρκας είναι ιδανική για ηλεκτροκίνηση. Κατά συνέπεια θα παρουσιάσει το τελευταίο νέο μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2025 και από εκεί και μετά θα λανσάρει μόνον αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Μέχρι το 2027, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελούν το 50% τουλάχιστον όλων των παραδόσεων MINI στους πελάτες. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030, ολόκληρη η γκάμα MINI θα είναι αμιγώς ηλεκτρική, ενώ θα παραμείνει παγκόσμια μάρκα με αποτύπωμα σε όλες τις περιοχές του κόσμου.
Το αμιγώς ηλεκτρικό MINI Cooper SE κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στο εργοστάσιο της Οξφόρδης. Ο διάδοχος του MINI Countryman θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Λειψίας από το 2023. Η παραγωγή του νέου crossover της MINI θα γίνεται σε εκδόσεις με θερμικό κινητήρα και αμιγώς ηλεκτρικές. Βασισμένα σε μία νέα αρχιτεκτονική που αναπτύχθηκε για αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα από την αρχή, τα MINI BEVs θα κατασκευάζονται και στην Κίνα, σε συνεργασία με τον τοπικό κατασκευαστή Great Wall Motor από το 2023 και μετά.
Η βιωσιμότητα αναπόσπαστο στοιχείο σε όλους τους τομείς της εταιρείας
Το BMW Group είναι απόλυτα πεπεισμένο ότι η μάχη για την κλιματική αλλαγή και η συνετή χρήση πόρων θα είναι δύο καθοριστικοί παράγοντες για το μέλλον της κοινωνίας μας. Ως κατασκευαστής πολυτελών οχημάτων, το BMW Group φιλοδοξεί να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στον τομέα της βιωσιμότητας. Το 2020, εφάρμοσε πλήρως αυτή τη στρατηγική προσέγγιση σε όλους τους τομείς της επιχείρησης – από τη διαχείριση μέχρι τις αγορές, την εξέλιξη, την παραγωγή και τις πωλήσεις.
Το BMW Group έχει θέσει σαφείς στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα από τώρα μέχρι το 2030 – για πρώτη φορά σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των προϊόντων του – συμπεριλαμβανομένης της προμηθευτικής αλυσίδας, της διαδικασίας παραγωγής και της φάσης του τέλους κύκλου ζωής. Σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων του Group, οι εκπομπές άνθρακα ανά όχημα πρόκειται να μειωθούν σημαντικά κατά ένα τρίτο τουλάχιστον συγκριτικά με το 2019.
Στα εργοστάσια και τις εγκαταστάσεις του, το BMW Group ήδη αποτελεί παράδειγμα αποδοτικής χρήσης πόρων. Οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα που έθεσε για το 2030 είναι οι πιο πρωτοποριακοί σε όλη τη βιομηχανία αυτοκινήτου και ακόμα πιο φιλόδοξοι από αυτούς που σχετίζονται με την επίτευξη του στόχου του περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου. Το BMW Group στοχεύει να μειώσει αυτές τις εκπομπές κατά 80% μέχρι το 2030. Ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιείται για την παραγωγή της BMW iX* στο Dingolfing και της BMW i4 στο Μόναχο, για παράδειγμα, παράγεται από υδροηλεκτρικούς σταθμούς ενέργειας που βρίσκονται στη Βαυαρία. Εκτός από τη σημαντική μείωση των εκπομπών του άνθρακα σε απόλυτες τιμές, από φέτος και μετά το BMW Group σκοπεύει να εξουδετερώσει πλήρως τις υπόλοιπες εκπομπές άνθρακα (Scope 1 + 2) χρησιμοποιώντας αντίστοιχα πιστοποιητικά.
Μέχρι το 2030, το Group θέτει ως στόχο να μειώσει τις εκπομπές του άνθρακα που παράγονται από τα οχήματά του στη φάση χρήσης κατά 40% ανά χιλιόμετρο ταξιδιού. Κρίσιμος μοχλός για την επίτευξη ενός τέτοιου άθλου είναι η μεγαλεπήβολη προϊοντική στρατηγική του Group που περιλαμβάνει τη μαζική επέκταση της ηλεκτροκίνησης. Λόγω της αυξανόμενης αναλογίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη γκάμα του Group, στο μέλλον, θα δοθεί επίσης πολύ μεγαλύτερη έμφαση στη δημιουργία αξίας στην εφοδιαστική αλυσίδα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές άνθρακα – κυρίως εν όψει της σημαντικής ποσότητας ενέργειας που απαιτείται για την παραγωγή συστημάτων μπαταριών υψηλής τάσης. Χωρίς αντισταθμιστικά μέτρα, η υψηλότερη αναλογία ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα προκαλούσε αύξηση των εκπομπών άνθρακα ανά όχημα στην προμηθευτική αλυσίδα του BMW Group πάνω από 33% μέχρι το 2030.
Στόχος, ωστόσο, δεν είναι απλά η αποφυγή της αύξησης, αλλά η μείωση των εκπομπών του άνθρακα ανά όχημα κατά 20% συγκριτικά με το 2019. Το BMW Group υιοθετεί μία σειρά μέτρων για να πετύχει το στόχο του, ένα από τα οποία είναι να συμπεριλάβει το ανθρακικό αποτύπωμα ως κριτήριο ανάθεσης συμβάσεων στο δίκτυο προμηθευτών. Επομένως, το BMW Group γίνεται πρωτοπόρος ως ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που θέτει συγκεκριμένους στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα στην εφοδιαστική αλυσίδα του.
Βλέποντας την BMW iX , τα πρώτα μέτρα ήδη έχουν θετικές επιπτώσεις: η χρήση ανανεώσιμης πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή κυψελών μπαταριών, σε συνδυασμό με την αυξημένη χρήση δευτερογενών υλικών, μειώνει τις εκπομπές άνθρακα στην εφοδιαστική αλυσίδα της BMW iX κατά 17% συγκριτικά με την παραγωγή του ίδιου αυτοκινήτου χωρίς τη λήψη τέτοιων μέτρων. “Τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο είναι βιώσιμα και γι’ αυτό οι έννοιες ‘πολυτέλεια’ και ‘βιωσιμότητα’ θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες στο μέλλον”, δήλωσε ο κ. Zipse.
Παράλληλα, το BMW Group περιορίζει τη χρήση κρίσιμων πρώτων υλών και έχει μειώσει την ποσότητα κοβαλτίου στο υλικό καθόδου για την 5η γενιά κυψελών μπαταριών σε λιγότερο από 10%, ενώ έχει αυξήσει την ποσότητα του δευτερογενούς νικελίου μέχρι 50%. Το σύστημα ηλεκτροκίνησης e-Drive δεν απαιτεί πλέον τη χρήση σπάνιων γαιών.
Το ισχυρό δεύτερο εξάμηνο του 2020 δημιουργεί θετικό κλίμα
Τα κερδοφόρα αποτελέσματα του BMW Group το 2ο εξάμηνο του οικονομικού έτους 2020 συνετέλεσαν σε ένα καλό ξεκίνημα για το 2021. Παρά την παγκόσμια πανδημία, ο κατασκευαστής πολυτελών αυτοκινήτων κατέγραψε εντυπωσιακά κέρδη προ φόρων για το 2ο εξάμηνο της χρονιάς που ανέρχονται σε 4,72 δισεκ. ευρώ, αύξηση 9,8% έναντι του ήδη ισχυρού αποτελέσματος της προηγούμενης χρονιάς (4,30 δισεκ. ευρώ). Μετά τη μείωση των κερδών το δεύτερο τρίμηνο εξ αιτίας της πανδημίας, το BMW Group γρήγορα επανήλθε σε μία γνώριμη κερδοφόρα πορεία. Το 2ο εξάμηνο της χρονιάς, παρέδωσε περισσότερα από 1,36 εκατομμύρια οχήματα σε πελάτες, πολύ περισσότερα συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πριν από ένα χρόνο.
Με εξαίρεση το δεύτερο τρίμηνο, το Group ανέφερε βελτιωμένα κέρδη προ φόρων για τα υπόλοιπα τρία τρίμηνα του 2020 συγκριτικά με ένα χρόνο πριν. Τα κέρδη προ φόρων για το 4ο τρίμηνο αυξήθηκαν στα 2,26 δισεκ. ευρώ (2019: 2,05 δισεκ. ευρώ, +10,0%). Η απόδοση επί των πωλήσεων προ φόρων (περιθώριο EBT ) βελτιώθηκε στο 7,7% (2019: 7,0%).
Η πανδημία επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα του 2020
Τα αποτελέσματα που κατέγραψε το Group για το οικονομικό έτος 2020 αντανακλούν σαφώς τις επιπτώσεις της πανδημίας. Λόγω των lockdowns διάρκειας αρκετών εβδομάδων σε όλο τον κόσμο, οι παραδόσεις οχημάτων στους πελάτες μειώθηκαν κατά 8,4% στις 2.325.179 μονάδες. Αντίθετα με αυτή την τάση, η αύξηση ήταν και πάλι ισχυρή στην ανώτερη πολυτελή κατηγορία, όπου οι παραδόσεις σημείωσαν αύξηση 12,4% ξεπερνώντας τα 115.000 οχήματα, κυρίως λόγω της δημοτικότητας της Σειράς 7 και της Σειράς 8 και λόγω της πρώτης ολοκληρωμένης χρονιάς της BMW X7 στην αγορά. Οι πωλήσεις αυτών των κερδοφόρων μοντέλων έχουν αυξηθεί πάνω από 70% από το 2018.
Τα έσοδα του Group μειώθηκαν επίσης, υποχωρώντας στα 98,99 δισεκ. ευρώ (2019: 104,21 δισεκ. ευρώ, -5,0%). Τα κέρδη προ φόρων & τόκων επιδεινώθηκαν σημαντικά στα 4,83 δισεκ. ευρώ (2019: 7,41 δισεκ. Ευρώ, -34,8%). Τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 5,22 δισεκ. ευρώ (2019: 7,11 δισεκ. ευρώ, -26,6%) αντανακλώντας εν μέρει τις αρνητικές επιπτώσεις των δυσμενών συναλλαγματικών ισοτιμιών. Το περιθώριο κέρδους προ φόρων του Group ήταν 5,3% (2019: 6,8%).
Το περιθώριο EBIT του Αυτοκινητιστικού τομέα για τη χρονιά έκλεισε στο 2,7% (2019: 4,9%). Κατά συνέπεια, το BMW Group δικαιώθηκε στην πρόβλεψή του ότι θα επιτύχει περιθώριο EBIT περίπου στο άνω 75% του εύρους στόχου 0-3%. Το περιθώριο EBIT του τελευταίου τριμήνου του 2020 παρουσίασε βελτίωση φτάνοντας το 7,7%, όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2019 ήταν 6,8%. Η ρευστότητα που παρήγαγε ο Αυτοκινητιστικός τομέας εξελίχθηκε ακόμα πιο θετικά από το αναμενόμενο κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου της χρονιάς, καταφέρνοντας να αναστρέψει την αρνητική εικόνα λόγω της πανδημίας του 1ου εξαμήνου προς μία θετική ρευστότητα για όλη τη χρονιά, ύψους 3,39 δισεκ. ευρώ (2019: 2,56 δισεκ. ευρώ). Ιδιαίτερη συμβολή σε αυτό είχε η βελτίωση της κερδοφορίας και η αποδοτικότερη διαχείριση των αποθεμάτων. Άλλοι παράγοντες που επηρέασαν τη ρευστότητα ήταν οι μειωμένες αποζημιώσεις υπό καθεστώς εγγύησης, τα υψηλότερα κέρδη από την πώληση μεταχειρισμένων οχημάτων (όπως αναφέρθηκε παραπάνω) και οι υψηλότερες προκαταβολές από τους εμπόρους κατά τη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου.
Παραμένουν σε υψηλά επίπεδα οι επενδύσεις στον τομέα έρευνας & εξέλιξης
Ο μετασχηματισμός του BMW Group που είναι σε πλήρη εξέλιξη κατέστησε αναγκαίες υψηλές επενδύσεις στον τομέα έρευνας & εξέλιξης (R&D) το 2020, κυρίως για μελλοντικές τεχνολογίες μετακίνησης, όπως συνδεσιμότητα οχημάτων, αυτόνομη οδήγηση και ηλεκτροκίνηση καθώς και projects νέων μοντέλων (αναφερόμενα στα παραπάνω). Συνολικά, οι δαπάνες στον τομέα έρευνας & εξέλιξης σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα (IFRS) μειώθηκαν ελαφρώς στα 5,68 δισεκ. ευρώ (2019: 5,95 δισεκ. ευρώ, -4,4%). Ως αποτέλεσμα της εντατικοποιημένης διαχείρισης κόστους, η αναλογία R&D ήταν στο επίπεδο της προηγούμενης χρονιάς του 6,3%, παρά τη μέτρια υποχώρηση των εσόδων του Group (2019: 6,2%).
Τα κόστη παραγωγής μειώθηκαν ελαφρά από της προηγούμενης χρονιάς, αναλογικά με το μικρότερο αριθμό οχημάτων που παραδόθηκαν το πλήρες διάστημα των 12 μηνών. Την ίδια στιγμή όμως, οι αρνητικές επιπτώσεις από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες και μία σημαντική αύξηση των δαπανών διαχείρισης κινδύνου είχαν δυσμενή επίδραση στα κέρδη.
Όπως ήδη ανακοινώθηκε, κεφαλαιακές δαπάνες σε ακίνητα, εργοστάσια και εξοπλισμό, καθώς και λοιπά άυλα περιουσιακά στοιχεία μειώθηκαν σημαντικά το 2020, φτάνοντας τελικά στα 3,92 δισεκ. ευρώ (2019: 5,65 δισεκ. ευρώ, ‑30,6%). Σημαντικό μέρος αυτών των επενδύσεων σχετίζεται με projects νέων οχημάτων πριν την έναρξη της μαζικής παραγωγής.
Με βάση τις ετήσιες οικονομικές εκθέσεις της BMW AG, στην Ετήσια Γενική Συνέλευση στις 12 Μαΐου 2021, το Διοικητικό και το Εποπτικό Συμβούλιο θα προτείνουν πληρωμή μερίσματος 1,90€ ανά κοινή μετοχή και 1,92€ ανά προνομιούχο μετοχή. Αυτό αντιστοιχεί σε διανομή μερισμάτων 32,5% (2019: 32,8%) επί του καθαρού ετήσιου κέρδους των 3,85 δισεκ. ευρώ (2019: 5,02 δισεκ. ευρώ), με συνολικό καταβαλλόμενο ποσό μερισμάτων ύψους 1,25 δισεκ. ευρώ (2019: 1,64 δισεκ. ευρώ).
Δεν υφίσταται premium ποιότητα χωρίς βιωσιμότητα: οι στόχοι απαλλαγής από τον άνθρακα για το 2020 ξεπεράστηκαν
Η ηλεκτροκίνηση ήταν βασικός μοχλός ανάπτυξης το 2020, με τις παγκόσμιες πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων BMW και MINI να ανέρχονται στις 192.662 μονάδες, αύξηση κατά ένα τρίτο έναντι της προηγούμενης χρονιάς (+31,8%). Οι παραδόσεις αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων αυξήθηκαν κατά 13% και σχεδόν 40% αντίστοιχα. Στην Ευρώπη, η αναλογία των συνολικών παραδόσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων ήδη βρίσκεται στο 15%. Μετά το λανσάρισμά της στην Κίνα το φθινόπωρο του 2020, η BMW iX3* διατίθεται στις ευρωπαϊκές αγορές τις τελευταίες εβδομάδες. Μαζί με την BMW i3*, το MINI Cooper SE* και τις προσεχείς BMW i4 και BMW iX*, συνολικά πέντε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα θα προσφέρονται μέχρι το τέλος της χρονιάς. Χάρη στον υψηλότερο αριθμό πωλήσεων εξηλεκτρισμένων μοντέλων BMW και MINI, το BMW Group βελτίωσε τον στόχο εκπομπών ρύπων των 104 g/km που είχε θέσει για τον ευρωπαϊκό στόλο του το 2020, πετυχαίνοντας 99 g/km (προσωρινή τιμή).
Πρόβλεψη για το 2021: Σημαντική άνοδος των κερδών του Group σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά
Παρά το ασταθές περιβάλλον που προκαλείται από την παγκόσμια εξάπλωση της πανδημίας, το BMW Group προσβλέπει σε μία θετική εξέλιξη και εκτιμά ότι η κατάσταση ρίσκου θα παραμείνει σταθερή το οικονομικό έτος 2021.
Ο Αυτοκινητιστικός τομέας προβλέπεται ότι θα καταγράψει ισχυρή αύξηση συγκριτικά με πέρσι στις παραδόσεις οχημάτων σε όλο τον κόσμο. Το περιθώριο EBIT για το τμήμα αυτό υπολογίζεται μεταξύ 6% και 8%.
Ο δείκτης απόδοσης ίδιων κεφαλαίων (RoE) στο τμήμα Οικονομικών Υπηρεσιών προβλέπεται στο 12 – 15%. Το τμήμα Μοτοσικλετών αναμένεται να καταγράψει ισχυρή αύξηση στις παραδόσεις. Το περιθώριο EBIT προβλέπεται να κυμανθεί από 8 – 10%.
Λόγω των διαφόρων παραγόντων που ήδη αναφέρθηκαν, τα κέρδη προ φόρων του Group αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά από το 2020. Το Group θα συνεχίσει να αξιοποιεί τα μέτρα που σχετίζονται με το προσωπικό τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί για τη διαχείριση του μεγέθους του ανθρώπινου δυναμικού. Ο συνολικός αριθμός εργαζομένων αναμένεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερος σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα – κυρίως σε σχέση με την περαιτέρω πορεία της πανδημίας του κορωνοϊού, τις μακροοικονομικές και πολιτικές εξελίξεις καθώς και τις διεθνείς εμπορικές και τελωνειακές πολιτικές – μπορεί σε ορισμένες περιοχές να προκαλέσει οικονομικές συνθήκες πολύ διαφορετικές από τις αναμενόμενες τάσεις και εξελίξεις. Όλοι αυτοί οι παράγοντες ενδεχομένως να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη συνολική επιχειρηματική απόδοση του BMW Group.