Την ώρα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να παρουσιάσει την πρωτοβουλία Greening Corporate Fleets το τρίτο τρίμηνο του 2023, η Transport & Environment παρουσιάζει την θετική πράσινη επίδραση ενός δεσμευτικού στόχου ηλεκτροκίνησης μπαταρίας όλων των νέων εταιρικών αυτοκινήτων έως το 2030.
Δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για τα σχέδια της Επιτροπής, πέραν των προθέσεων που εξέφρασε το 2020 για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα και για ενέργειες που θα ενίσχυαν την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών από εταιρικούς στόλους.
Ωστόσο, η Επιτροπή προχώρησε περαιτέρω στη στρατηγική της RePowerEU, στον απόηχο της ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, δηλώνοντας πως θα «εξέταζε την πιθανότητα νομοθετικής πρωτοβουλίας για αύξηση του μεριδίου οχημάτων μηδενικών εκπομπών σε δημόσια και εταιρικά αυτοκίνητα στόλων άνω ενός συγκεκριμένου μεγέθους».
Υποστήριξη στόλων
Οι μεγάλοι στόλοι, συμπεριλαμβανομένων των An Post, AstraZeneca, Coca-Cola, Grundfos, IKEA, LeasePlan, SAP, Tesco, Unilever και Uber, ζήτησαν από την Επιτροπή να ορίσει όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα και βαν να είναι ηλεκτρικά από το 2030.
Η T&E υπολογίζει πως οι εταιρικοί στόλοι αντιπροσωπεύουν το 58% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και το 74% των εκπομπών άνθρακα λόγω περισσότερων ετήσιων μετακινήσεων των οδηγών εταιρικών αυτοκινήτων. Ως εκ τούτου, η ηλεκτροκίνηση των εταιρικών αυτοκινήτων θα επιτάχυνε το αντίστοιχο ευρωπαϊκό πρόγραμμα και θα μείωνε τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Οι στόλοι αργούν να εξηλεκτριστούν
Η αγορά στόλου υστερεί έναντι της ιδιωτικής όσον αφορά στην υιοθέτηση αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με την T&E. Αναφέρει στοιχεία της Dataforce που δείχνουν πως μόνο το 10,8% των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ήταν αμιγώς ηλεκτρικά μπαταρίας πέρυσι, σε σύγκριση με το 14,5% της αγοράς λιανικής.
Στα στοιχεία των μεγάλων εταιρειών leasing, που αναφέρουν πως περίπου το 30% των νέων παραγγελιών και παραδόσεων είναι ηλεκτρικά, περιλαμβάνονται αμιγώς ηλεκτρικά μπαταρίας, καθώς και plug-in υβριδικά οχήματα, τα οποία η T&E ισχυρίζεται ότι παράγουν πενταπλάσιες εκπομπές από τις επίσημες αξιολογήσεις WLTP, λόγω μικρής αυτονομίας και απειθαρχίας των οδηγών να επαναφορτίζουν τις μπαταρίες για μετακινήσεις μηδενικών εκπομπών. Σύμφωνα με την T&E, το 71% των νέων PHEV πωλούνται σε εταιρείες, καθώς επιχειρήσεις και οδηγοί επιλέγουν αυτοκίνητα με φιλικότερη φορολογία και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.
Πλεονεκτήματα της απόφασης για το 2030
Η απόφαση όλα τα νέα εταιρικά αυτοκίνητα να είναι 100% μηδενικών εκπομπών έως το 2030 θα προσθέσει 11 εκατομμύρια επιπλέον EV στους ευρωπαϊκούς δρόμους και θα εξοικονομήσει 30 εκατομμύρια τόνους CO2 το 2030.
Επιπλέον, ένας δεσμευτικός στόχος θα εγγυηθεί τη μελλοντική ζήτηση στους κατασκευαστές που επενδύουν σε εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και θα αύξανε την προσφορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά, προσφέροντας ευρύτερη επιλογή σε προσιτές τιμές.
Ο Stef Cornelis, διευθυντής του προγράμματος ηλεκτρικών στόλων της T&E, δήλωσε: “Το γεγονός της υστέρησης των εταιρικών αυτοκινήτων στη μετάβαση σε ηλεκτρικά μπαταρίας είναι απαράδεκτο. Οι εταιρείες έπρεπε να ηγούνται της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Έχουν όφελος από τις γενναίες εκπτώσεις φόρων αυτοκινήτου και διαθέτουν την οικονομική δυνατότητα για μετάβαση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την ευκαιρία να αναστρέψει την τάση, θέτοντας δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης εταιρικών αυτοκινήτων. Αυτό θα ενέτεινε την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη και θα έφερνε έως και 12 εκατομμύρια περισσότερα καθαρά οχήματα στην αγορά μεταχειρισμένων, καθιστώντας την καθαρή και οικονομική κινητικότητα προσιτή σε πολύ περισσότερους πολίτες της ΕΕ».
Η T&E θέλει επίσης να θέσει η Επιτροπή ως ενδιάμεσο στόχο το 50% όλων των νέων εταιρικών αυτοκινήτων να είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2027 και λέει ότι όλοι οι στόχοι πρέπει να τεθούν νομικά και όχι σε εθελοντική βάση.
Κατά του στόχου για το 2030
Ωστόσο, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) που εκπροσωπεί τον κλάδο οδικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ με επίκεντρο τα επαγγελματικά οχήματα, υποστηρίζει ότι η επιβολή εντολής σε ιδιωτικές εταιρείες για αγορά οχημάτων μηδενικών εκπομπών θα ήταν ασύμμετρη και ακατάλληλη και θα παραβίαζε τη νομοθεσία της ΕΕ. Η επιλογή χρήσης ιδιωτικών κεφαλαίων προς εκπλήρωση στόχων πρέπει πάντα να γίνεται από την ιδιωτική εταιρεία και τις θυγατρικές της, ανέφερε.
Οποιαδήποτε εντολή προμήθειας θα οδηγούσε σε μεγαλύτερη ανισότητα μεταξύ των εταιρειών που έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ακριβότερα οχήματα και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για τις οποίες κάτι τέτοιο θα αποτελέσει εμπόδιο στην επιχειρηματικότητά τους.
Αντιθέτως, η IRU προτρέπει την να προτείνει στα κράτη μέλη της ΕΕ την ανάπτυξη κυβερνητικών κινήτρων, προς διευκόλυνση της υιοθέτησης τεχνολογίας ουδέτερων εκπομπών άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών κινήτρων υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV). Επίσης προτείνει την υποστήριξη και παροχή κινήτρων για την μακροπρόθεσμη χρήση κυψελών καυσίμου υδρογόνου, ηλεκτρικών μπαταρίας και καυσίμων ουδέτερου άνθρακα για βαρέα οχήματα.
«Οι επαγγελματικές οδικές μεταφορές πρέπει να μπορούν να αγοράζουν τα οχήματα που ταιριάζουν καλύτερα στα επιχειρηματικά τους πρότυπα και εναπόκειται στους κατασκευαστές να προσφέρουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά οχήματα», δήλωσε η IRU.