Η Ένωση των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων – ASECAP, με την υποστήριξη του φορέα Ελληνικές Υποδομές & Οδοί με Διόδια – HELLASTRON, πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου για την Οδική Ασφάλεια, με αφορμή την Πανευρωπαϊκή Ημέρα χωρίς Θανατηφόρα Τροχαία (Project EDWARD – European Day Without A Road Death), που για φέτος είχε οριστεί η 19η Σεπτεμβρίου 2018.
Η συνέντευξη δόθηκε στην Αθήνα, καθώς φέτος πρόεδρος της ASECAP έχει εκλεγεί o πρόεδρος της HELLASTRON και Διευθύνων Σύμβουλος στις «Αττικές Διαδρομές ΑΕ», Βασίλης Χαλκιάς και τέθηκε υπό την αιγίδα του Προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων, Γεώργιου Ουρσουζίδη.
Αναγνωρίζοντας την συνεισφορά της ελληνικής προεδρίας της ASECAP στην πανευρωπαϊκή προβολή του Project EDWARD, η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κυρία Violeta Bulc, ανέφερε στο μήνυμα της προς την ASECAP και την HELLASTRON: «Με χαροποιεί που βλέπω τέτοια αποφασιστικότητα και δέσμευση στην συμβολή της Ελλάδας στην τρίτη χρονιά της Πανευρωπαϊκής Ημέρας χωρίς Θανατηφόρα Τροχαία (EDWARD), που γίνεται φέτος στις 19 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στην Ελλάδα και σε όλους όσοι συνέβαλαν σ’ αυτό!
Στόχος της ενημερωτικής εκστρατείας, που αποτελεί πρωτοβουλία του Δικτύου Τροχαίας των Ευρωπαϊκών κρατών (TISPOL) και έχει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι να μην υπάρξει νεκρός στους δρόμους της Ευρώπης στις 19 Σεπτεμβρίου. Τις ημέρες πριν από την Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Θανατηφόρα Τροχαία, οι οδηγοί καλούνται να σκεφθούν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν, τον κίνδυνο που οι ίδιοι αποτελούν για άλλους και τρόπους για να μειώσουν τους κινδύνους αυτούς.
Καλωσορίζω αυτή την ευρεία πρωτοβουλία της ASECAP με τη συμμετοχή του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Βουλής των Ελλήνων. Είμαι πεπεισμένη ότι οι κοινές αυτές προσπάθειες θα αυξήσουν αποτελεσματικά την αναγνωρισιμότητα των κινδύνων που αντιμετωπίζουμε σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο, όχι μόνον στους αυτοκινητοδρόμους. Η Ελλάδα έχει επιτύχει σημαντική πρόοδο στην οδική ασφάλεια την τελευταία δεκαετία και τέτοιες πρωτοβουλίες μας φέρνουν πιο κοντά στον τελικό στόχο: μια ημέρα χωρίς ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο – το όραμα για το οποίο πρέπει να αγωνιζόμαστε κάθε μέρα, όχι μόνο στις 19 Σεπτεμβρίου».
Η ASECAP συνεργάζεται στενά με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών, με στόχο τη διαμόρφωση του θεσμικού, οικονομικού και τεχνολογικού πλαισίου που είναι απαραίτητο για το κοινό όραμα, τον κοινό στόχο που είναι η ανάπτυξη ενός σύγχρονου και ασφαλούς πανευρωπαϊκού δικτύου οδικών αξόνων, όπου η πλήρης εξάλειψη των οδικών ατυχημάτων (zero accident) δεν θα είναι ένα απλό σύνθημα, αλλά στρατηγικός στόχος.
Ο Πρόεδρος της ASECAP υπογράμμισε ότι οι αυτοκινητόδρομοι της Ευρώπης προσφέρουν στους χρήστες τους άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις, ενώ παρουσιάζουν συνεχή βελτίωση στον τομέα της ασφάλειας, αφού τα θανατηφόρα ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 64% τα τελευταία 15 χρόνια. Ο σχετικός δείκτης αγγίζει σήμερα τους 2,3 νεκρούς για κάθε 1 δισεκατομμύριο χιλιόμετρα που οδηγούνται στους Ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους, αριθμός αξιοζήλευτος παγκοσμίως.
Επίσης ο κ. Χαλκιάς τόνισε ότι για το 2018 η ASECAP σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέλαβε να μεταφέρει το κεντρικό μήνυμα «Στον Δρόμο δίνουμε την Προσοχή μας, όχι τη Ζωή μας», σε όλη την Ευρώπη. Το μήνυμα αυτό μεταφέρεται μέσω των ηλεκτρονικών πινακίδων που διαθέτουν οι αυτοκινητόδρομοι όλης της Ευρώπης, φυσικά στη γλώσσα κάθε χώρας, ενώ πρόσθεσε ότι η Ελλάδα με την υλοποίηση του νέου, σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου μήκους 2.133 χιλιομέτρων βρίσκεται πλέον στον πυρήνα της Ευρώπης και αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην Ένωση των Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων.
Ο κ. Ουρσουζίδης, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Βούτση σημείωσε, μεταξύ άλλων: «Από το 2000 ως το 2015 η Ελλάδα θρήνησε 22.397 νεκρούς σε 254.404 τροχαία δυστυχήματα, χιλιάδες συμπολίτες μας τραυματίστηκαν βαριά ή έμειναν ανάπηροι, ενώ δαπανήθηκαν πάνω από 81 δις ευρώ! Αν ένα μικρό μέρος του ποσού αυτού είχε διατεθεί στην πρόληψη, θα είχαν σωθεί εκατοντάδες ανθρώπινες ζωές και η πολιτεία θα είχε εξοικονομήσει σημαντικά κόστη», τονίζοντας ακόμη πως η μεγάλη πρόκληση είναι η κατοχύρωση και ακόμη μεγαλύτερη βελτίωση των επιδόσεων οδικής ασφάλειας και έξω από το περιβάλλον της οικονομικής κρίσης που αναπόφευκτα οδηγεί σε αύξηση των μετακινήσεων.
Ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Ιωάννης Καρνέσης, αναφέρθηκε στη σημασία των υποδομών για την οδική ασφάλεια αναφέροντας, μεταξύ άλλων: «Από το 2008 ως το 2017 το ελληνικό δημόσιο, με την αμέριστη συμπαράσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υλοποίησε το εξαιρετικά μεγάλο , για τα δεδομένα της χώρας μας, πρόγραμμα κατασκευής αυτοκινητοδρόμων που περιελάμβανε την ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων στην ηπειρωτική Ελλάδα. Σημείωσε επίσης ότι προτεραιότητα θα δοθεί στο μέλλον στην κατασκευή νέου αναβαθμισμένου αυτοκινητοδρόμου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)».
Ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δημήτρης Παπαγιαννίδης, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Το Ελληνικό Δημόσιο στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια υλοποίησε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο με τροποποιήσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), όπου επιχειρήθηκε κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα της παράβασης, της συχνότητας πρόκλησης ατυχήματος, της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς αλλά και τα οικονομικά δεδομένα των πολιτών.
Επίσης, προγραμματίζει την εισαγωγή της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία ώστε να αποτελέσει την απαρχή μιας νέας προσέγγισης εκ μέρους της Πολιτείας για την εκπαίδευση του μαθητικού πληθυσμού στο θέμα της Oδικής Aσφάλειας».
Στη δική του παρέμβαση ο Ταξίαρχος Ν. Σπανουδάκης, Διευθυντής Τροχαίας Αττικής, παρέθεσε στοιχεία για την μείωση του αριθμού των νεκρών κατά 43,77% στην Αττική κατά την περίοδο 2010-2017. Επεσήμανε όμως ότι παρόλα αυτά ο αριθμός των 167 νεκρών το έτος 2017 στον Ν. Αττικής θα πρέπει με κάθε τρόπο να μειωθεί. Προτεραιότητα, όπως είπε, η Ελληνική Αστυνομία θα δώσει στην προστασία των ευάλωτων ομάδων όπως οι δικυκλιστές και οι πεζοί και στην αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς.
Τέλος ο Φάνης Παπαδημητρίου, Επικεφαλής της Επιτροπής Στατιστικής Τεκμηρίωσης της HELLASTRON και Διευθυντής Κυκλοφορίας & Συντήρησης της «Αττικές Διαδρομές ΑΕ», παράθεσε τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία οδικής ασφάλειας του δικτύου σύγχρονων ελληνικών αυτοκινητοδρόμων και αναφέρθηκε στις ενέργειες που γίνονται καθημερινά και προγραμματισμένα στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους με τις συνεχείς εποχούμενες περιπολίες, τα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας και την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στις δράσεις για την οδική ασφάλεια στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους.