Με περισσότερες από 100 μάρκες να κατασκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα, είναι σαφές ότι η χώρα παίρνει στα σοβαρά την ηλεκτροκίνηση. Όμως, η πληθώρα των αυτοκινήτων που παράγονται ξεπερνά κατά πολύ τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς. Και αυτό είναι ένα πρόβλημα που σύντομα θα αντιμετωπίσει ολόκληρος ο κόσμος.

O κινεζικός κολοσσός Geely προειδοποιεί ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει «σοβαρή υπερπαραγωγή», οι αναλυτές αμφισβητούν την πορεία της Tesla στη «νέα εποχή Musk» και το Xiaomi SU7 Ultra έρχεται σαν ένα βιντεοπαιχνίδι κοντά σας.

Η Παγκόσμια Αυτοκινητοβιομηχανία Αντιμετωπίζει «Σοβαρή Υπερπαραγωγή»

Όπως εξηγούν διεθνείς αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου, η Κίνα έχει σήμερα σοβαρό ανταγωνισμό στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Δεν υπάρχει αμφιβολία γι’ αυτό – και μόνο η χρεοκοπία πολλών μικρών εταιρειών εν μέσω ενός σφοδρού πολέμου τιμών είναι ενδεικτική. Ωστόσο, ο Li Shufu — του οποίου η αυτοκρατορία περιλαμβάνει τις Volvo, Geely, Zeekr, Lotus κ.ά. — τονίζει ότι αυτό είναι σύμπτωμα ενός μεγαλύτερου προβλήματος από έναν απλό πόλεμο τιμών.

Σύμφωνα με το Reuters, ο Shufu προειδοποίησε ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο, καθώς πλησιάζει μια κατάσταση «σοβαρής υπερπαραγωγής», για την οποία ειδικοί έχουν προειδοποιήσει εδώ και πάνω από έναν χρόνο.

Ορισμένα βασικά σημεία από το Reuters:

Ο πρόεδρος και ιδρυτής της Geely, Li Shufu, δήλωσε ότι η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει «σοβαρή υπερπαραγωγή» και ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία αποφάσισε να μην κατασκευάσει νέα εργοστάσια ούτε να επεκτείνει τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις παραγωγής.

Ο Li έκανε τις δηλώσεις σε φόρουμ αυτοκινήτου στην πόλη Chongqing, σύμφωνα με την εταιρεία. Ο όμιλος Geely κατέχει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Geely Auto, Zeekr και Volvo.

Αυτό συμβαίνει ενώ η κινεζική βιομηχανία —η μεγαλύτερη στον κόσμο— βρίσκεται σε έναν εξαντλητικό πόλεμο τιμών, που οδηγεί πολλούς κατασκευαστές στην αναζήτηση αγορών στο εξωτερικό, γεγονός που έχει κινητοποιήσει και τις κινεζικές ρυθμιστικές αρχές.

Το γεγονός, ίσως προκαλεί έκπληξη, ειδικά αφού οι κινεζικές εταιρείες για χρόνια διέψευδαν το ενδεχόμενο υπερπαραγωγής, ενώ κατασκεύαζαν τεράστιες μονάδες παραγωγής για «Νέα Ενεργειακά Οχήματα» (BEV, PHEV, FCEV και ήπια υβριδικά), τα οποία ξεπερνούσαν κατά πολύ τη ζήτηση της κινεζικής αγοράς.

Κριτικοί της ραγδαίας ανάπτυξης της Κίνας σήκωσαν «κόκκινη σημαία», κατηγορώντας το Πεκίνο για «αθέμιτες επιδοτήσεις» που οδηγούν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.

Ο Parker Shi, υπεύθυνος διεθνών επιχειρήσεων της Great Wall Motors, χαρακτήρισε την υπερπαραγωγή «ψευδές αφήγημα» σε συνέντευξή του στους Financial Times τον Μάιο του 2024:

«Είναι ένα ψεύτικο αφήγημα», είπε. «Δεν μου αρέσουν τέτοιες κρίσεις από τρίτους – δεν ξέρουν τι συμβαίνει στο “σπίτι” μου».

Σύμφωνα με τη Goldman Sachs, το ποσοστό χρησιμοποίησης δυναμικότητας των εργοστασίων για αυτοκίνητα ICE στην Κίνα θα μειωθεί από 54% φέτος στο 48% το 2030. Για τα EVs, το ποσοστό θα αυξηθεί από 58% στο 80% έως το τέλος της δεκαετίας.

Ο Shi, που προηγουμένως ηγείτο της Great Wall στην Ινδία, σημείωσε ότι οι εταιρείες κατασκευάζουν εργοστάσια με περισσότερη δυναμικότητα από την άμεση ανάγκη, για μελλοντική ανάπτυξη. «Μερικά εργοστάσια έχουν 70%-80% χρησιμοποίηση, άλλα 60%, κάποια φτάνουν το 100%», είπε, προσθέτοντας πως «σε πολλές χώρες, τα επίσημα στατιστικά είναι λάθος».

Το πρόβλημα είναι ότι η Δύση αντιμετωπίζει με ολοένα και μεγαλύτερη επιφύλαξη τα κινεζικά αυτοκίνητα. Όχι επειδή δεν τα θέλει το καταναλωτικό κοινό (τα θέλει), αλλά επειδή η Κίνα μπορεί να τα παράγει σε τόσο χαμηλό κόστος, που απειλεί να καταστρέψει τους κατασκευαστές σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Οι ΗΠΑ έχουν ήδη δασμούς που κρατούν εκτός τις κινεζικές EVs, ενώ και οι Ευρωπαίοι επιδιώκουν περιορισμούς στις τιμές.

Αυτό έχει οδηγήσει τις κινεζικές εταιρείες να στραφούν σε μικρότερες αγορές της Ασίας, της Ανατολικής Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής. Όμως, η διείσδυση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ θεωρείται θέμα χρόνου.

Πάρα πολλές εταιρείες έχουν φτιάξει πάρα πολλά αυτοκίνητα — χωρίς να έχουν πού να τα πουλήσουν.

Οι αναλυτές έχουν κουραστεί ήδη από τη Νέα Εποχή Musk

Για την πρόβλεψη των μετοχών, τα επενδυτικά ταμεία ξοδεύουν εκατομμύρια σε αλγόριθμους και πληροφόρηση. Όμως στην περίπτωση της Tesla, ίσως να ήταν πιο αποδοτικό να διαβάζουν… φύλλα τσαγιού (ή το X του Elon Musk).

Οι αναλυτές έχουν φτάσει στα όριά τους. Ακόμα και κορυφαίοι οίκοι παραδέχονται ότι η μετοχή βασίζεται πλέον σε «μη θεμελιώδη γεγονότα», δηλαδή σε επιρροές που δεν σχετίζονται με την οικονομική υγεία της εταιρείας.

Μια πρόσφατη πολιτική διαμάχη μεταξύ Musk και του πρώην Προέδρου Donald Trump οδήγησε σε πτώση της αποτίμησης της Tesla κατά πάνω από 20% σε λίγες μέρες. Οι αναλυτές φοβούνται ότι αυτή τη φορά οι επιπτώσεις μπορεί να είναι σοβαρότερες.

Όπως γράφει το Bloomberg:

«Ανησυχούμε ότι ο πόλεμος λέξεων μεταξύ Trump και Musk, σε συνδυασμό με την εκπνοή των επιδοτήσεων για EVs, θα μειώσει περαιτέρω τη ζήτηση για Tesla», ανέφεραν οι αναλυτές της Argus Research, που υποβάθμισαν τη μετοχή σε διακράτηση από αγορά.

Η σύγκρουση, προσθέτουν, δείχνει ότι η μετοχή «κινείται βάσει μη θεμελιωδών παραγόντων». Ο αναλυτής Ben Kallo της Baird σημείωσε ότι το περιστατικό «δείχνει τον κίνδυνο προσώπου που σχετίζεται με τις πολιτικές δραστηριότητες του Musk».

Επιπλέον, η αισιοδοξία του Musk για νέα τεχνολογικά πρότζεκτ, όπως το πρόγραμμα ρομποταξί, θεωρείται υπερβολική. Η Baird υπογράμμισε ότι «η αισιοδοξία για το πρόγραμμα έχει ήδη ενσωματωθεί στην τιμή της μετοχής».

Το Xiaomi SU7 γίνεται το πρώτο κινεζικό αυτοκίνητο στο Gran Turismo

Το «κινεζικό Apple Car» τα καταφέρνει περίφημα. Αν δεν σαρώνει στις πωλήσεις ή δεν εντυπωσιάζει τον CEO της Ford, τότε γίνεται αγαπητό στο νεανικό κοινό μέσα από τα βιντεοπαιχνίδια.

Το SU7 Ultra της Xiaomi θα προστεθεί σύντομα στο Gran Turismo 7, το δημοφιλές racing παιχνίδι. Πρόκειται για το πρώτο αυτοκίνητο από την κινεζική αγορά που θα ενταχθεί στο παιχνίδι – και όχι τυχαία, καθώς κατέχει ρεκόρ γύρου στο Nürburgring.

Ο Kazunori Yamauchi, CEO της Polyphony Digital (δημιουργοί του παιχνιδιού), οδήγησε το SU7 Ultra με τους 1.527 ίππους και τρεις κινητήρες σε πίστα και φαίνεται πως εντυπωσιάστηκε αρκετά ώστε να το εντάξει στη σειρά παιχνιδιών.

Προηγούμενο άρθροToyota Motor Corporation: Αλλαγές θέσεων & τίτλων ανωτάτων
Επόμενο άρθροJohn Elkann: Προσιτό ηλεκτρικό για την Ευρώπη – Μήνυμα προς την ΕΕ