Καθώς οι πωλήσεις νέων ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCVs) αυξάνονται συνεχώς στην Ευρώπη και νέα εμπορικά σήματα εισέρχονται στην αγορά, η ζήτηση για ασφαλέστερες και βιώσιμες επιλογές οχημάτων εντείνεται.

Είναι πλέον πιο σημαντικό από ποτέ για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις κατά την επιλογή του επόμενου επαγγελματικού τους οχήματος, ειδικά όσον αφορά την ασφάλεια.

Για να διευκολύνει αυτή τη διαδικασία, η Euro NCAP καθιερώνει πλέον τη χρήση του απλού και γνώριμου συστήματος αξιολόγησης με αστέρια, αντί για το παλαιότερο σύστημα μεταλλίων, κατά την αξιολόγηση νέων LCVs. Η νέα αυτή βαθμολογία συνεχίζει να δείχνει σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες ποια μοντέλα διαθέτουν τα πιο αποδοτικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Η πεντάστερη αξιολόγηση της Euro NCAP έχει ήδη συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση των προτύπων ασφάλειας για τα επιβατικά οχήματα από την έναρξή της το 1997. Τώρα εφαρμόζεται και στα φορτηγά.

Είτε ο οδηγός μεταφέρει λουλούδια ή δέματα, είτε επισκευάζει συστήματα θέρμανσης ή πηγαίνει σε εργοτάξιο, η ύπαρξη ενός καλού Συστήματος Προηγμένης Υποβοήθησης Οδηγού (ADAS) ισοδυναμεί με την παρουσία ενός συνοδηγού πλήρους απασχόλησης που παρακολουθεί τον δρόμο και εντοπίζει πιθανούς κινδύνους ή αλλαγές στις συνθήκες οδήγησης. Σε περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει εγκαίρως, τα συστήματα ADAS μπορούν να αποτρέψουν ένα ατύχημα ή να μειώσουν τη σοβαρότητά του.

Με περισσότερα από 30 εκατομμύρια επαγγελματικά στους ευρωπαϊκούς δρόμους και τις πωλήσεις νέων μοντέλων να φθάνουν τα 1,59 εκατομμύρια οχήματα το περασμένο έτος (αύξηση 8,3%, μετά από άνοδο 14,6% το 2023, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η ανάγκη για ανεξάρτητη αξιολόγηση της ασφάλειας των φορτηγών είναι μεγαλύτερη από ποτέ, ώστε οι επιχειρήσεις να δίνουν προτεραιότητα στην ασφάλεια του στόλου τους.

Παρότι τα επαγγελματικά φορτηγά δεν εμπλέκονται απαραίτητα σε περισσότερα ατυχήματα απ’ ό,τι άλλα οχήματα, τα ατυχήματα με εμπλοκή φορτηγών τείνουν να είναι πιο σοβαρά για τα άλλα εμπλεκόμενα οχήματα. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα θύματα σε αυτά τα ατυχήματα αντιπροσωπεύουν περίπου το 4% των συνολικών θανάσιμων ή σοβαρών τραυματισμών επιβατών οχημάτων. Ένα μεγάλο ποσοστό αυτών των περιστατικών οφείλεται σε απώλεια ελέγχου σε μετωπικές και οπίσθιες συγκρούσεις.

Για το 2025, η Euro NCAP επαναξιολόγησε και ανέθεσε νέα βαθμολογία σε κάθε φορτηγό που αξιολογήθηκε το 2024. Στη λίστα περιλαμβάνονται ορισμένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα στην Ευρώπη από τις Citroën, FIAT, Ford, Iveco, LEVC, Mercedes-Benz, Nissan, Opel/Vauxhall, Peugeot, Renault και VW, καθώς και κινεζικές μάρκες όπως οι Farizon και Maxus.

Τα φορτηγά που απέσπασαν την ανώτατη βαθμολογία των πέντε αστεριών για την απόδοση ασφάλειας ήταν:
Citroën Jumper (Relay), Farizon SV, FIAT Ducato, Ford Transit, Transit Connect, Transit Courier, Transit Custom, Maxus eDELIVER 5, Mercedes-Benz Citan, Sprinter, Vito, Nissan Interstar, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Boxer, Renault Kangoo Van, Renault Master, VW Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo, και Transporter.

Οι δοκιμές της Euro NCAP για τα ADAS των φορτηγών ξεκίνησαν το 2021. Αναγνωρίζοντας την αλλαγή στο τοπίο των οδών και την αύξηση του αριθμού των φορτηγών, ο οργανισμός εισήγαγε την αξιολόγηση των επαγγελματικών οχημάτων στο πλαίσιο της στρατηγικής Vision 2030 – της δέσμευσης για την προώθηση της εξέλιξης της ασφάλειας των οχημάτων και δοκιμών που αντανακλούν τη διαφορετικότητα των πληθυσμών και των οδηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Η στρατηγική αποδίδει καρπούς. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Euro NCAP: το 2021, κατά τη δοκιμή των ADAS σε 18 φορτηγά, μόνο 4 μοντέλα πέτυχαν βαθμολογία άνω του 40%. Το 2024, από τα 18 φορτηγά που αξιολογήθηκαν, τα 17 έλαβαν πάνω από 60%. Αυτή η βελτίωση σημειώνεται υπό αυστηρότερες ρυθμίσεις, όπως η GSR2, που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Ιούλιο για όλα τα φορτηγά, και με βάση το πιο αυστηρό πρωτόκολλο δοκιμών της Euro NCAP που εφαρμόστηκε το 2023. Οι νέοι κατασκευαστές από την Κίνα, για παράδειγμα, φροντίζουν να συμπεριλαμβάνουν την υψηλή ασφάλεια στην αξιακή τους πρόταση.

Με τον αυξανόμενο αριθμό φορτηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους και τα δυσανάλογα υψηλά χιλιόμετρα που διανύουν σε σύγκριση με τα επιβατικά, είναι ζωτικής σημασίας η Euro NCAP να βοηθά τις επιχειρήσεις να επιλέγουν τα ασφαλέστερα οχήματα για τον στόλο τους και να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να ενσωματώνουν τα ADAS ως βασικό εξοπλισμό και να διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητά τους. Όλο και περισσότεροι φορείς, μεταφορείς και διαχειριστές εμπορευμάτων χρησιμοποιούν τη βαθμολογία πέντε αστέρων της Euro NCAP ως σημείο αναφοράς για τις στρατηγικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (CSR).

Ο Δρ. Aled Williams, Διευθυντής Προγράμματος στη Euro NCAP δήλωσε: «Με την εισαγωγή του γνωστού και αποδεδειγμένα αποτελεσματικού συστήματος αξιολόγησης με αστέρια της Euro NCAP για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, διευκολύνουμε τους διαχειριστές στόλων και τους μικρούς επιχειρηματίες να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αγοραστικές αποφάσεις και να επιλέγουν τα ασφαλέστερα οχήματα για τους ίδιους ή τους συναδέλφους τους, σε μια εποχή που η αγορά προσφέρει όλο και περισσότερες επιλογές.»

Προηγούμενο άρθροΔασμοί Τραμπ: Ευνοούνται τα κινεζικά EV στην Ευρώπη
Επόμενο άρθροNissan: Αναδίπλωση σε επένδυση $1 δις. για μπαταρίες – Περικόπτει κόστη