Η πλειονότητα των πολιτών υποστηρίζει αυστηρότερους κανόνες στην ΕΕ για την ατμοσφαιρική ρύπανση των αυτοκινητοβιομηχανιών για κατασκευή όσο το δυνατόν καθαρότερων οχημάτων, όπως δείχνει νέα έρευνα του YouGov.

Περισσότεροι από τα τρία τέταρτα (76%) όσων ερωτήθηκαν ανέφεραν πως οι κατασκευαστές πρέπει να υποχρεούνται με νόμο να μειώσουν τις εκπομπές των νέων αυτοκινήτων, όσο είναι τεχνικά δυνατόν. Το YouGov διεξήγαγε έρευνα, για λογαριασμό της Transport & Environment (T&E), με συμμετοχή άνω των 8.000 πολιτών σε επτά χώρες της ΕΕ: Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πολωνία, Ρουμανία και Τσεχία.

Σχεδόν τα δύο τρίτα (65%) των ερωτηθέντων που επιθυμούν να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο είναι πρόθυμοι να πληρώσουν έως και 500 ευρώ επιπλέον – το μέγιστο κόστος για να μειώσουν σημαντικά την ρύπανση των αυτοκινήτων οι κατασκευαστές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει προτάσεις για νέους κανόνες σχετικά με τις εκπομπές των αυτοκινήτων, που θα συμβάλουν στη βελτίωση της κακής ποιότητας αέρα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων, η οποία προκαλεί δεκάδες χιλιάδες πρόωρους θανάτους ετησίως. Η Επιτροπή εκτιμά ότι το κόστος θα κυμαίνεται από 100-500 ευρώ ανά αυτοκίνητο, αλλά η αυτοκινητοβιομηχανία φοβάται πως τα καθαρότερα οχήματα θα επηρεάσουν τα περιθώρια κέρδους και ασκεί πιέσεις για μετριασμό των νέων κανόνων.[i]

Ο Fabian Sperka, διευθυντής πολιτικής οχημάτων της T&E, δήλωσε: «Η αυτοκινητοβιομηχανία ισχυρίζεται πως η μείωση των εκπομπών ενός οχήματος κοστίζει πολύ, ενώ στην πραγματικότητα θα κοστίσει λιγότερο από την βαφή. Ο κόσμος όμως επιθυμεί καθαρότερα αυτοκίνητα και τώρα λένε πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπλοφάρουν, αναφέροντας πως προτίθενται να πληρώσουν».

Ακόμη και αν αγοράσουν μεταχειρισμένο αυτοκίνητο, οι μισοί (50%) από τους ερωτηθέντες δήλωσαν πως θα περίμεναν το όχημα να πληροί το ελάχιστο νόμιμο όριο ρύπανσης. Μόνον μια μικρή μειονότητα (12%) δεν θα επιθυμούσε κάτι τέτοιο από ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Η παρακολούθηση των υπό πραγματικές συνθήκες εκπομπών αυτοκινήτων καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους εξετάζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Επί του παρόντος, τα νέα αυτοκίνητα ελέγχονται μόνο κατά τη διάρκεια της πρώτης πενταετίας ή των 100.000 χλμ. Πολλά αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης πολύ περισσότερο, ειδικά στη Νότια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, εκθέτοντας εκατομμύρια πολίτες σε υψηλότερες εκπομπές.

Υπάρχει επίσης ευρεία υποστήριξη για γενική μείωση των εκπομπών οχημάτων και όχι μόνον υπό ιδανικές συνθήκες οδήγησης. Πάνω από τα τρία τέταρτα (77%) των ερωτηθέντων συμφωνούν πως τα αυτοκίνητα πρέπει να πληρούν τα ελάχιστα εκ του νόμου όρια ρύπανσης ανεξαρτήτως τρόπου, χρόνου και τόπου κυκλοφορίας.[ii] Τα όρια ρύπανσης δεν τηρούνται στις μικρές αστικές διαδρομές – όταν τα αυτοκίνητα σταματούν και ξεκινούν συχνότερα – ή όταν επιταχύνουν απότομα, παρά το γεγονός ότι οι κινητήρες εκπέμπουν περισσότερο.

Ο Fabian Sperka δήλωσε: «Η διατήρηση της ρύπανσης σε χαμηλά επίπεδα για μόλις μια πενταετία, όταν τα περισσότερα αυτοκίνητα κυκλοφορούν πολύ περισσότερο, αποτελεί απειλή για τη δημόσια υγεία. Ο κόσμος θέλει να ξέρει πως οι εκπομπές θα κυμαίνονται εντός νομικών ορίων, είτε αγοράζουν καινούργιο, είτε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Οι κατασκευαστές πρέπει να υποχρεωθούν να το διασφαλίσουν».

Τον Απρίλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να προτείνει νέους κανόνες «Euro 7», οι οποίοι θα θέτουν νομικά όρια για σχεδόν 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ που θα πωλούνται στην Ευρώπη μετά το 2025. Η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ και η Επιτροπή εξετάζει συστάσεις για τα πρότυπα, αφού συγκαλέσει ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες που θα εξετάσουν την καλύτερη διαθέσιμη τεχνολογία.

Οι εκπομπές των οδικών μεταφορών αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης, προκαλώντας ευρύ φάσμα σοβαρών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιοπαθειών, των πνευμονοπαθειών και του καρκίνου. Κάθε χρόνο στην ΕΕ η ρύπανση των οδικών μεταφορών ευθύνεται για δεκάδες χιλιάδες πρόωρους θανάτους, κοστίζοντας στην κοινωνία δεκάδες δισεκατομμύρια σε υγειονομικό κόστος. Ο κακός αέρας επηρεάζει δυσανάλογα τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος και τις μειονότητες.


[i] Προφορικά στοιχεία από την Kerstin Jorna, Γενική Διευθύντρια, υπεύθυνη εσωτερικής αγοράς, βιομηχανίας, επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ, στην Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το Περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και την ασφάλεια των τροφίμων (15 Ιουνίου 2021).

[ii] Σε απάντηση στην ακόλουθη ερώτηση, το 48% των ερωτηθέντων «συμφωνεί απόλυτα» και το 29% «τείνει να συμφωνήσει»: «Σε ποιο βαθμό συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την ακόλουθη δήλωση; «Τα αυτοκίνητα πρέπει να πληρούν τα ελάχιστα κατά νόμον όρια ρύπανσης ανεξαρτήτως τρόπου, χρόνου και τόπου κυκλοφορίας».

Φωτογραφία: Transport & Environment

Προηγούμενο άρθροHERE – Volta Trucks: εξατομικευμένο σύστημα πλοήγησης
Επόμενο άρθροΈξυπνο και πρακτικό το νέο Ford Ranger