Πιλοτική μονάδα ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volkswagen
Disassembly | The battery systems are disconnected from all add-on parts and disassembled into their individual modules.

Η αύξηση του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθιστά την ανακύκλωση των μπαταριών τους ζήτημα που αναζητά επειγόντως επίλυση.

Είναι φανερό ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να υπάρξει αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων κατά 36% ετησίως, έτσι ώστε να φθάσουν να κυκλοφορούν πάνω από 245 εκατομμύρια οχήματα το 2030.

Έτσι, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα δεν εκπέμπουν CO2, οι μπαταρίες ιόντων λιθίου που κατασκευάζονται από πρώτες ύλες όπως κοβάλτιο, λίθιο και νικέλιο, προκαλούν ηθικές και περιβαλλοντολογικές ανησυχίες ως προς τον τρόπο εξόρυξής τους. Από την άλλη η έλλειψη πολλών τέτοιων μετάλλων θα μπορούσε να περιορίσει την κατασκευή συσσωρευτών, με όλα τα επακόλουθα στις γραμμές παραγωγής πολλών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Ενώ οι απλές μπαταρίες των αυτοκινήτων ανακυκλώνονται σε ποσοστό 99%, το αντίστοιχο ποσοστό των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιορίζεται σήμερα μόλις στο 5%. Αυτό συμβαίνει γιατί αρχικά οι μπαταρίες δεν έχουν σχεδιαστεί για ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση. Αν τα επόμενα χρόνια δεν υπάρξουν εταιρείες που να δραστηριοποιούνται στην ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων, αυτές αναμένεται να βρεθούν σε χώρους υγειονομικής ταφής με επιβλαβή αποτελέσματα για το υπέδαφος.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά ότι η χωρητικότητα των μπαταριών θα αυξηθεί πολύ σύντομα, δίνοντας τελικά τη λύση στο σημαντικότερο πρόβλημα που υπάρχει σήμερα στην ηλεκτροκίνηση. Αν αυξηθεί η αυτονομία των μπαταριών αυτό θα σημάνει παράλληλα και την αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, άρα και αύξηση των παλιών συσσωρευτών τα αμέσως επόμενα χρόνια που θα κληθούν να ανακυκλωθούν.

Το καλό είναι ότι τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε άλλες περιοχές του πλανήτη ξεκίνησαν να δραστηριοποιούνται εταιρείες ανακύκλωσης μπαταριών αυτοκινήτου, που θα δώσουν λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα. Μπορεί σήμερα να μην είναι κερδοφόρες , όμως με επιδοτήσεις και τον ανάλογο τεχνολογικό εξοπλισμό θα μπορέσουν να γίνουν βιώσιμες.

Το κλειδί για την ανακύκλωση στην περίπτωση των αυτοκινήτων είναι ο συνδυασμός μηχανικών και υδρομεταλλουργικών τεχνολογιών ανακύκλωσης που καθιστά δυνατή την ανακύκλωση του 80% των υλικών της μπαταρίας που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η υδρομεταλλουργική διαδικασία μπορεί να ανακτήσει έως και το 95% των σπάνιων μετάλλων, ενώ παράλληλα δοκιμάζονται και διάφορες λύσεις «δεύτερης ζωής», όπως η επαναχρησιμοποίηση μπαταριών για αποθήκευση ενέργειας σε σταθμούς παραγωγής ενέργειας. Ήδη πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εφαρμόσει πλάνο που προβλέπει την επαναχρησιμοποίηση των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τις δεσμεύσεις των εταιρειών για αξιοποίηση και ανακύκλωση μέρους αυτών των μπαταριών.

  • To Volkswagen Group εγκαινίασε ήδη το πρώτο του εργοστάσιο για την ανακύκλωση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις αρχές του τρέχοντος έτους. Το εργοστάσιο βρίσκεται στο Salzgitter, κοντά στο Ανόβερο και αποτελεί ένα βήμα του Volkswagen Group στη δέσμευση αειφορίας που έχει εξαγγείλει για ολόκληρο τον κύκλο ζωής των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων – από την παραγωγή έως την ανακύκλωση. Στόχος είναι η βιομηχανοποιημένη ανάκτηση πολύτιμων πρώτων υλών – όπως είναι το λίθιο, το νικέλιο, το μαγγάνιο και το κοβάλτιο – σε μία διαδικασία κλειστού βρόχου μαζί με το αλουμίνιο, τον χαλκό και τα πλαστικά, επιτυγχάνοντας μακροπρόθεσμα ποσοστό ανακύκλωσης πάνω από 90%.
  • Το BMW Group εστιάζει, επίσης, τη στρατηγική του στην ανακύκλωση και ανακυκλωσιμότητα των υλικών των μπαταριών, επιδιώκοντας μία πλήρως ανακυκλώσιμη μπαταρία.
  • Το Re-FACTORY, του Groupe Renault, που θα δημιουργηθεί μεταξύ 2021 και 2024, το εργοστάσιο κινητικότητας κυκλικής οικονομίας στη Γαλλία, θα εστιάζει μεταξύ άλλων τόσο στην ανακύκλωση όσο και στην επανάχρηση των μπαταριών των EV.
  • Η δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης μεγάλου αριθμού ηλεκτρικών μπαταριών ιόντων λιθίου, για οικιακή και βιομηχανική χρήση, έγινε πραγματικότητα για τη Nissan, χάρη σε ένα νέο σύστημα ταξινόμησης  που αναπτύχθηκε από τους ερευνητές της  κατασκευαστικής ομάδας WMG, στο Πανεπιστήμιο του Warwick.
  • Η Batteryloop, θυγατρική της Stena Recycling, προσφέρει μια δεύτερη ζωή στις μπαταρίες λεωφορείων Volvo

Με τη βοήθεια δανείου ύψους έως και 25 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, η Πολωνία θα γίνει η πρώτη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα κατασκευάσει εργοστάσιο για την ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων και άλλων απορριμμάτων που περιέχουν μέταλλα, ως απάντηση στην ταχεία άνοδο των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων. Φυσικά τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν και άλλα εργοστάσια, καθώς είναι ένας τομέας της αυτοκίνησης που σίγουρα έχει με σωστές κινήσεις, μεγάλο περιθώριο κέρδους και προοπτικές μεγάλης ανάπτυξης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ και Σύνταξη FN

Φωτογραφία: Πιλοτική μονάδα ανακύκλωσης μπαταριών της Volkswagen

Προηγούμενο άρθροJATO Dynamics: Η ευρωπαϊκή αγορά τον Απρίλιο
Επόμενο άρθροΠρώτες εικόνες του μελλοντικού Opel Astra