Οι ευρωβουλευτές ψήφισαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, παρά τις προσπάθειες περί του αντιθέτου.
Το ΕΚ στηρίζει τα αναθεωρημένα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55».
Σε ψηφοφορία στην ολομέλεια στις 8 Ιουνίου, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τις θέσεις τους σχετικά με τους προτεινόμενους κανόνες για την αναθεώρηση των προτύπων επιδόσεων όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα αυτοκίνητα και ημιφορτηγά με 339 ψήφους υπέρ, 249 ψήφους κατά και 24 αποχές.
Ευρωβουλευτές από συντηρητικές ομάδες προσπάθησαν να μετριάσουν την απαγόρευση, τονίζοντας τις ανησυχίες για πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας στον κλάδο. Ακόμα, σύμφωνα με το Automotive News, ενώσεις του κλάδου άσκησαν πίεση στους νομοθέτες να απορρίψουν τον στόχο του 2035, για τον οποίο θεωρούν ότι “τιμωρεί” τα εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα, καθώς και ότι είναι πολύ νωρίς για να δεσμευτούν, δεδομένης της αβέβαιης ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης.
Ωστόσο, με το εγκριθέν κείμενο, το οποίο ορίζει τις θέσεις του ΕΚ για τις διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη της ΕΕ, οι ευρωβουλευτές στηρίζουν την πρόταση της Επιτροπής για επίτευξη μηδενικών εκπομπών στις οδικές μεταφορές έως το 2035. Ο στόχος αφορά το σύνολο του στόλου οχημάτων της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών που θα παράγονται από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κατά 100% σε σύγκριση με το 2021. Οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης των εκπομπών για το 2030 θα καθοριστούν στο 55% για τα αυτοκίνητα και στο 50% για τα ημιφορτηγά.
Διαβάστε εδώ λεπτομέρειες σχετικά με τα προτεινόμενα μέτρα. Οι ευρωβουλευτές είναι πλέον έτοιμοι να αρχίσουν διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη της ΕΕ, σχετικά με τον τελικό νόμο.
Ο εισηγητής Jan Huitema (Renew, Ολλανδία) δήλωσε: «Η φιλόδοξη αναθεώρηση των προτύπων εκπομπών CO2 είναι κρίσιμης σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων. Με τα πρότυπα αυτά, δημιουργούμε ένα σαφές πλαίσιο για την αυτοκινητοβιομηχανία και ενθαρρύνουμε την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επιπλέον, η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών θα είναι φθηνότερη για τους καταναλωτές. Είμαι ευτυχής που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστήριξε μια φιλόδοξη αναθεώρηση των στόχων για το 2030 και τον στόχο του 100% για το 2035, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050».
Υπενθυμίζεται πως στις 14 Ιουλίου 2021, στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων προσαρμογής στον στόχο του 55%, η Επιτροπή υπέβαλε νομοθετική πρόταση για την αναθεώρηση των προτύπων επιδόσεων για τις εκπομπές CO2 για νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα. Η πρόταση αποσκοπεί να συμβάλλει στους κλιματικούς στόχους της ΕΕ για το 2030 και το 2050, να αποφέρει οφέλη στους πολίτες (βελτίωση της ποιότητας του αέρα, εξοικονόμηση ενέργειας και χαμηλότερο κόστος για την ιδιοκτησία ενός οχήματος) μέσω της ευρύτερης ανάπτυξης οχημάτων μηδενικών εκπομπών, καθώς και να τονώσει την καινοτομία στις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
Φωτογραφία: Ε.Κ. – © AdobeStock_toa555