ΕΕ-Ηνωμένο Βασίλειο: Μόλις φάνηκε πως έληξε το Brexit, αρχίζει η πραγματική δουλειά. Διακυβεύονται οι μελλοντικές εμπορικές σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίες θα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Η πτώση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζει ανησυχητικές ενδείξεις ότι η αβεβαιότητα για το Brexit έχει ήδη αρνητικό αντίκτυπο στη αγορά καινούργιων αυτοκινήτων της χώρας.

Το Ηνωμένο Βασίλειο εισάγει λίγο περισσότερο από το 32% των αυτοκινήτων που κατασκευάζονται από τα υπόλοιπα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας περίπου 1,8 εκατομμύρια οχήματα το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA. Οι επίσημες στατιστικές του βρετανικού κοινοβουλίου, που κοινοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο, αποκάλυψαν πως τα οχήματα αποτελούν τη μεγαλύτερη εισαγωγική δραστηριότητα του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας το 17,4% του συνόλου των εισαγωγών αγαθών στο ΗΒ, αξίας 55 δισ. ευρώ.

Από την πλευρά του Ηνωμένου Βασιλείου, περισσότερα από το ήμισυ (51%) του συνόλου των αυτοκινήτων που κατασκεύασε το 2018 πωλήθηκαν σε κράτη μέλη της ΕΕ. Επιπλέον, 1.100 φορτηγά καταφθάνουν καθημερινά από την ηπειρωτική Ευρώπη στο ΗΒ με ανταλλακτικά για βρετανικά εργοστάσια αυτοκινήτων, χωρίς να ελέγχονται στα σύνορα.

Το άγχος των αυτοκινητοβιομηχανιών

Η ανησυχία για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές εξαρτημάτων τους από τις δύο όχθες της Μάγχης είναι μήπως η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν επιτύχουν μια απρόσκοπτη εμπορική συμφωνία, χωρίς δασμούς, πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν το 2019 για τρίτη συνεχή χρονιά, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το 2013. Γεγονός, που έκανε τον Mike Hawes, CEO της SMMT, της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, να δηλώσει: “Η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα και τα συγκεχυμένα μηνύματα για τις ζώνες καθαρού αέρα έχουν επηρεάσει την εμπιστοσύνη των αγοραστών.”

Παρά τη μείωση -2,4% στις 2.311.140 μονάδες, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη μετά τη Γερμανία.

Το Brexit επιταχύνεται

Ενισχυμένος από μια σαφή νίκη στις γενικές εκλογές του Ηνωμένου Βασιλείου, ο πρωθυπουργός Boris Johnson εξασφάλισε μια ικανή πλειοψηφία στο κοινοβούλιο για το Νομοσχέδιο της Συμφωνίας Απόσυρσης που θα οδηγήσει το Ηνωμένο Βασίλειο εκτός ΕΕ στα τέλη Ιανουαρίου.

Από την ψήφιση του νόμου, η υπάρχουσα εμπορική σχέση θα συνεχιστεί για 11 μήνες, ενώ η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο θα εισέλθουν σε μια μεταβατική περίοδο για τον καθορισμό της μελλοντικής τους σχέσης. Εάν οι δύο πλευρές αποφασίσουν πως χρειάζονται παράταση της μεταβατικής περιόδου, πρέπει να συμφωνήσουν έως την 1η Ιουλίου. Μετά από αυτήν την ημερομηνία, η ΕΕ δήλωσε ότι δεν θα υπάρξει παράταση, ενώ ο Πρωθυπουργός B. Johnson σκοπεύει να εγκρίνει νόμο που θα καταστήσει παράνομη κάθε παράταση πέραν ​​του τέλους 2020.

Αυτό αφήνει ένα πολύ σφικτό περιθώριο χρόνου για τη διαπραγμάτευση μιας νέας εμπορικής συμφωνίας. Εάν η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν καταλήξουν σε συμφωνία, τότε οι δασμοί της τάξης του 10% του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου θα ισχύουν για τις εξαγωγές οχημάτων που διακινούνται εκατέρωθεν της Μάγχης και ενδέχεται να απαιτούνται τελωνειακοί έλεγχοι για τη διακίνηση ανταλλακτικών, μεταξύ των μονάδων συναρμολόγησης του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ.

Οι συνέπειες της έλλειψης συμφωνίας

Οι όροι της συμφωνίας θα έχουν σοβαρές συνέπειες για τους κατασκευαστές οχημάτων, ειδικά εκείνων του Ηνωμένου Βασιλείου. Το Groupe PSA, για παράδειγμα, ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2019 πως θα κατασκευάσει το νέο Vauxhall (Opel) Astra στο Ellesmere Port του Ηνωμένου Βασιλείου: “ανάλογα με τους τελικούς όρους της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την αποδοχή της Συμφωνίας Νέων Οχημάτων , η οποία αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης με την Συνδικαλιστική Ένωση.”

Αμέσως μετά τη νίκη του πρωθυπουργού B. Johnson, ο M. Hawes κάλεσε τη νέα κυβέρνηση να “αποκαταστήσει την επιχειρηματική και οικονομική εμπιστοσύνη και τη φήμη του Ηνωμένου Βασιλείου ως εξαιρετικού τόπου επενδύσεων”.

Πρόσθεσε πως η κυβέρνηση πρέπει: “να διατηρήσει την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά μας, δηλαδή να επιτύχει μια συμφωνία με την ΕΕ που να είναι φιλόδοξη, να διατηρεί ελεύθερο και απρόσκοπτο εμπόριο και να προωθεί την ανάπτυξη και την καινοτομία προς επίτευξη κοινών περιβαλλοντικών στόχων”.

Κατά την προεκλογική του εκστρατεία, ο πρωθυπουργός B. Johnson επισκέφθηκε το εργοστάσιο της Nissan στη βορειοανατολική Αγγλία και δήλωσε στους δημοσιογράφους: “Είναι απολύτως απαραίτητο να προστατεύσουμε τις αλυσίδες εφοδιασμού, τη Nissan Motors και να διασφαλίζουμε πως οι αγορές θα συνεχίσουν να θέλουν να επενδύσουν στη χώρα μας”.

Καθ΄όλη τη διάρκεια της συζήτησης για το Brexit, όσοι πρέσβευαν την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ, τόνιζαν πως η γερμανική κυβέρνηση θα υποστήριζε μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου, για να στηρίξει τους εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτων της, που πωλούν 750.000 αυτοκίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο κάθε χρόνο. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι πολιτικοί, από τη Γερμανία και από άλλες χώρες, έχουν καταστήσει σαφές ότι η διατήρηση της ακεραιότητας της ενιαίας αγοράς της ΕΕ είναι πιο σημαντική από κάθε μεμονωμένη βιομηχανία. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι στόλοι και οι ιδιώτες οδηγοί διαθέτουν τώρα 11 μήνες για να ανακαλύψουν κατά πόσον αυτό αληθεύει.

 

Προηγούμενο άρθροCompact μοντέλα BMW X σε plug-in υβριδικές εκδόσεις
Επόμενο άρθροΕπενδύσεις και εθελοντικές αποχωρήσεις από την Opel