
Οι δασμοί των ΗΠΑ στα αυτοκίνητα και τα εξαρτήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα παραμένουν στο 25% — τουλάχιστον προς το παρόν — παρά το γεγονός ότι τα «αμοιβαία» ποσοστά δασμών ύψους 15% τέθηκαν σε ισχύ στις 7 Αυγούστου.
Η ΕΕ, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα κατέληξαν καθεμία σε συμφωνία με τις ΗΠΑ στα τέλη Ιουλίου, που περιλάμβανε δεσμεύσεις από την κυβέρνηση Τραμπ για μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα στο 15%, ώστε να ταιριάζουν με τους αμοιβαίους δασμούς.
Οι «αμοιβαίοι» δασμοί είναι η ονομασία που δίνει η κυβέρνηση Τραμπ στους δασμούς σε επίπεδο χώρας που επέβαλε στους εμπορικούς εταίρους, επικαλούμενη εμπορικά ελλείμματα και αυτό που θεωρεί άδικες εμπορικές πρακτικές. Οι ΗΠΑ επέβαλαν νέους δασμούς σε περισσότερες από 90 χώρες στις 7 Αυγούστου, με ποσοστά που κυμαίνονται από 15% έως 50%.
Ωστόσο, ακόμη και καθώς αυτά τα νέα ποσοστά τέθηκαν σε ισχύ, οι εμπορικοί διαπραγματευτές από την ΕΕ, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα εξακολουθούσαν να περιμένουν εκτελεστικό διάταγμα από τον Πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, το οποίο θα μειώσει τους δασμούς στα αυτοκίνητα που εισάγονται από τις χώρες τους.
Δεν ήταν γνωστό πότε θα μπορούσε να υπογράψει ο Τραμπ ένα τέτοιο διάταγμα.
«Αυτές οι συμφωνίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε διαπραγμάτευση, ειδικά οι λεπτομέρειες, και μπορεί να χρειαστεί χρόνος μέχρι να μάθουμε περισσότερα συγκεκριμένα στοιχεία», δήλωσε η Τζένιφερ Σμιθ-Βελούζ, διεθνολόγος εμπορικού δικαίου στη δικηγορική εταιρεία Butzel Long.
Από τις 7 Αυγούστου, τα εισαγόμενα αυτοκίνητα από τις περισσότερες χώρες υπόκεινται σε δασμό 27,5%, που περιλαμβάνει 25% ειδικό δασμό στα αυτοκίνητα και 2,5% δασμό «μάλλον ευνοούμενου κράτους». Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές εξαιρέσεις.
Τα αυτοκίνητα από τον Καναδά και το Μεξικό που πληρούν τις απαιτήσεις της Συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών–Μεξικού–Καναδά (USMCA) υπόκεινται σε δασμό 25% μόνο για την αξία του μη αμερικανικού περιεχομένου τους.
Παράλληλα, τα πρώτα 100.000 αυτοκίνητα που εισάγονται ετησίως στις ΗΠΑ από το Ηνωμένο Βασίλειο υπόκεινται σε δασμό 10%, σύμφωνα με τους όρους εμπορικής συμφωνίας του Μαΐου.
Ο δασμός στα αυτοκίνητα ισχύει επίσης για μεγάλο κατάλογο εισαγωγών ανταλλακτικών. Υπάρχει εξαίρεση για εξαρτήματα από τον Καναδά και το Μεξικό που πληρούν τις απαιτήσεις της USMCA.
Οι εισαγωγείς ανταλλακτικών που δεν υπόκεινται στον ειδικό δασμό αυτοκινήτων πληρώνουν αντ’ αυτού αμοιβαία ποσοστά δασμών. Τέτοια εξαρτήματα περιλαμβάνουν χερούλια θυρών, ηλεκτρονικούς ελέγχους και ορισμένα συστήματα πέδησης ή προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού.
Αυτοί οι αμοιβαίοι δασμοί ορίστηκαν στο 15% για εισαγωγές από την ΕΕ, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα στις 7 Αυγούστου, ως μέρος συμφωνιών που έκλεισαν οι τρεις χώρες με την κυβέρνηση Τραμπ. Ωστόσο, οι δασμοί στα αυτοκίνητα δεν έχουν ακόμη μειωθεί στο συμφωνημένο ποσοστό του 15%.
Ανώτατος αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε στο Reuters στις 5 Αυγούστου ότι αναμένει ο Τραμπ να υπογράψει σύντομα διάταγμα για τη μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα του 27μελούς μπλοκ. Ωστόσο, προβλέπει «περαιτέρω αναταράξεις» στις εμπορικές συνομιλίες με την κυβέρνηση Τραμπ, καθώς θα διευθετούνται οι λεπτομέρειες.
«Αλλά έχουμε μια σαφή πολιτική ασφάλισης — τον δασμό 15% σε όλα», είπε ο αξιωματούχος. «Αν η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν τηρήσει αυτό, έχουμε τα μέσα να αντιδράσουμε».
Ο επικεφαλής διαπραγματευτής της Ιαπωνίας για τους δασμούς, Ριοσέι Ακαζάβα, ταξίδεψε στην Ουάσιγκτον στις 5 Αυγούστου για να υποστηρίξει ότι ο Τραμπ θα πρέπει να υπογράψει εκτελεστικό διάταγμα για τη μείωση των δασμών στα ιαπωνικά αυτοκίνητα και ανταλλακτικά το συντομότερο δυνατό. Παρουσίασε τα επιχειρήματά του σε συναντήσεις με τον Υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ Χάουαρντ Λάτνικ και τον Υπουργό Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ.
Στις συναντήσεις αυτές, οι Λάτνικ και Μπέσεντ δήλωσαν ότι ο Τραμπ σχεδιάζει να υπογράψει διάταγμα μείωσης των δασμών για την Ιαπωνία στο 15%. Η χρονική στιγμή παρέμενε ασαφής.
«Ειλικρινά, δεν περίμενα να επισκεφθώ ξανά τις ΗΠΑ τόσο σύντομα μετά το τελευταίο μου ταξίδι», είπε ο Ακαζάβα, ο οποίος έχει ταξιδέψει στην Ουάσιγκτον εννέα φορές από τον Απρίλιο.
Η μείωση των δασμών από 27,5% σε 15% θα εξοικονομήσει σημαντικά ποσά για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων αυτών των χωρών. Η Honda, για παράδειγμα, αναμένει να εξοικονομήσει 1,4 δισ. δολάρια σε δασμούς φέτος, σύμφωνα με εκτίμησή της που βασίζεται στην υπόθεση ότι το νέο ποσοστό θα ισχύσει από τον Σεπτέμβριο.
«Για την επιχείρησή μας, η αλλαγή από 25% σε 15% είναι θετική», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της Honda, Εΐτζι Φουτζιμούρα.
Ωστόσο, ο δασμός 15% που αντιμετωπίζουν τώρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την εισαγωγή αυτοκινήτων και ανταλλακτικών είναι έξι φορές υψηλότερος από το ποσοστό 2,5% που ίσχυε πριν την επιβολή των ειδικών δασμών τον Απρίλιο. Η Honda εκτιμά ότι οι δασμοί θα της κοστίσουν περίπου 3 δισ. δολάρια φέτος, ενώ η Toyota αναμένει επιβάρυνση 9,7 δισ. δολαρίων.
Συνεχίζονται οι εμπορικές συνομιλίες με Καναδά, Μεξικό και Κίνα
Οι δασμοί σε καναδικά προϊόντα αυξήθηκαν στο 35% από 25%, αν και το νέο ποσοστό έχει μικρή επίδραση στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς τα προϊόντα που πληρούν τις απαιτήσεις της USMCA εξαιρούνται και οι περισσότερες καναδικές εξαγωγές αυτοκινήτων προς τις ΗΠΑ πληρούν αυτές τις απαιτήσεις.
Μια συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών ενδέχεται να απέχει ακόμη εβδομάδες, δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Καναδά την 1η Αυγούστου.
Παράλληλα, οι ΗΠΑ ανέβαλαν για 90 ημέρες την εφαρμογή του νέου δασμού 30% στα προϊόντα του Μεξικού, διάστημα κατά το οποίο οι εισαγωγές από το Μεξικό θα εξακολουθήσουν να φορολογούνται με 25%.
Οι τελικές συμφωνίες με Καναδά και Μεξικό αναμένεται να δώσουν προτεραιότητα στη συνέχιση της ομαλής ροής αγαθών που πληρούν τις προδιαγραφές της USMCA μεταξύ των τριών χωρών, δήλωσε η Σμιθ-Βελούζ.
«Φαίνεται πως κανείς δεν θέλει να ταράξει την αλυσίδα εφοδιασμού της USMCA, γιατί γνωρίζουν ότι θα ήταν εξαιρετικά διαταρακτικό και για τις τρεις χώρες», είπε.
Σημαντική προθεσμία πλησιάζει στις εμπορικές συνομιλίες με την Κίνα. Μια εμπορική ανακωχή μεταξύ των δύο χωρών λήγει στις 12 Αυγούστου, ημερομηνία κατά την οποία οι δασμοί εκατέρωθεν θα μπορούσαν να επανέλθουν στα πολύ υψηλά επίπεδα που είχαν σημειωθεί νωρίτερα μέσα στη χρονιά.
Οι δασμοί των ΗΠΑ στα περισσότερα κινεζικά προϊόντα ανέρχονται σήμερα σε 30%, μειωμένοι από το ανώτατο ποσοστό 145%. Οι κινεζικοί δασμοί στα περισσότερα αμερικανικά προϊόντα είναι στο 10%, έναντι του μέγιστου 125%.
Οι ΗΠΑ και η Κίνα «εργάζονται πάνω σε ορισμένα τεχνικά ζητήματα» στις συνομιλίες και έχουν συζητήσει θέματα που αφορούν σπάνιους μαγνήτες και μέταλλα κρίσιμα για την αυτοκινητοβιομηχανία και άλλους τομείς, δήλωσε ο Αμερικανός εκπρόσωπος Εμπορίου, Τζέιμιζον Γκριρ, στο CBS News στις 3 Αυγούστου.
«Νομίζω ότι κινούμαστε προς θετική κατεύθυνση», είπε.