Η πρωτοβουλία Data for Road Safety που υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανακοίνωσε ότι στοχεύει στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος Πληροφοριών Ασφαλούς Κυκλοφορίας (SafetyRelated Traffic Information – SRTI), το οποίο θα προειδοποιεί τους οδηγούς για επικίνδυνες συνθήκες οδήγησης.

Η ανακοίνωση συνοδεύτηκε από την υπογραφή μιας πολυμερούς συμφωνίας (MPA) στην οποία κατασκευαστές αυτοκινήτων, προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης, αρχές οδικής κυκλοφορίας, κράτη μέλη της ΕΕ και πάροχοι τεχνολογίας εντοπισμού, δεσμεύονται για μακροπρόθεσμη ανταλλαγή δεδομένων ασφαλείας προκειμένου να γίνουν ασφαλέστεροι οι δρόμοι.

Η συμφωνία, η οποία έχει διάρκεια πέντε ετών, καθορίζει το τεχνικό και οργανωτικό πλαίσιο του τρόπου με τον οποίο τα δεδομένα ασφαλείας από πολλές μάρκες και πολλές χώρες θα καταστούν προσβάσιμα και θα χρησιμοποιηθούν εντός του οικοσυστήματος SRTI με δίκαιο και αξιόπιστο τρόπο. Καθορίζει επίσης τους ρόλους και τις ευθύνες σε όλη την αλυσίδα αξίας SRTI. Το οικοσύστημα SRTI βασίζεται σε ένα μοντέλο αμοιβαιότητας – με δεδομένα ασφαλείας που προσφέρονται σε αντάλλαγμα υπηρεσιών ασφαλείας.

Ήδη σήμερα πολλά οχήματα είναι εξοπλισμένα με τις τελευταίες τεχνολογίες ανίχνευσης επικίνδυνων οδικών συνθηκών και προειδοποιούν τους οδηγούς – π.χ. όταν οι δρόμοι είναι ολισθηροί. Οι διαχειριστές οδικών αρτηριών μπορούν να εντοπίσουν περιοχές πιθανού κινδύνου με την ολοκληρωμένη υποδομή τους. Ωστόσο, αυτές οι προειδοποιήσεις είναι χρήσιμες για άλλους οδηγούς και διαχειριστές οδικών αρτηριών – και τα μέλη της Data for Road Safety πιστεύουν ότι, ανεξαρτήτως της μάρκας αυτοκινήτου ή της εφαρμογής πλοήγησης, όλοι οι ευρωπαίοι οδηγοί πρέπει να έχουν πρόσβαση σε ένα συγκεκριμένο σύνολο πληροφοριών ασφαλείας που θα τους βοηθάει να λαμβάνουν σωστότερες αποφάσεις, σώζοντας έτσι πολλές ζωές.

Από τον Ιούνιο του 2019 έως τον Οκτώβριο του 2020, τα μέλη της Data for Road Safety έκαναν το πρώτο βήμα για μια εναρμονισμένη ανταλλαγή δεδομένων ασφαλείας, με μια δοκιμή proof of concept (PoC), μιας αποκεντρωμένης αρχιτεκτονικής συνεργασίας δεδομένων. Κατά τη διάρκεια της PoC, δόθηκαν δεκάδες εκατομμύρια μηνύματα στο οικοσύστημα. Τα οχήματα απέδειξαν ότι είναι σε θέση να παράγουν δεδομένα για πέντε από τις οκτώ κατηγορίες SRTI του κανονισμού της ΕΕ 886/2013 (μη προστατευόμενη περιοχή ατυχήματος, ακινητοποιημένο όχημα, προσωρινά ολισθηρός δρόμος, μειωμένη ορατότητα και ακραίες καιρικές συνθήκες).

Η διάθεση αυτού του SRTI είχε ήδη θετικό αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια στην Ευρώπη. Για παράδειγμα, βοήθησε στην επιτάχυνση ανάπτυξης υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και εταιρειών ανάκτησης οχημάτων των δημοσίων αρχών. Πράγματι, ο ακριβής εντοπισμός τροχαίων ατυχημάτων και ακινητοποιημένων οχημάτων διαμοιράσθηκε σε παρόχους υπηρεσιών άμεσα, οι οποίοι μπόρεσαν να στείλουν προειδοποιήσεις σε άλλους χρήστες του οδικού δικτύου.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) διαδέχεται το Ολλανδικό Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων στην προεδρία της πρωτοβουλίας.

«Το οικοσύστημα Data for Road Safety αποτελεί σύμπραξη ιδιωτικού-δημοσίου τομέα και παρέχει εμπλουτισμένα δεδομένα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας με πολύ απτό τρόπο, οπότε είναι αμοιβαία ωφέλιμο για την κοινωνία στο σύνολό της», δήλωσε ο Joost Vantomme, Διευθυντής Έξυπνης Κινητικότητας της ACEA και πρώτος Πρόεδρος του νέου οικοσυστήματος SRTI. «Οι κατασκευαστές οχημάτων που συμμετέχουν στο έργο είναι πρόθυμοι να μοιράζονται δεδομένα σε καθημερινή βάση και θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους να συμβάλουν στο οικοσύστημα δεδομένων SRTI, μαζί με όλους τους εταίρους».

Εάν η Ευρώπη επιθυμεί να βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια για όλους τους χρήστες των δρόμων, θα πρέπει να συμμετάσχουν όλοι οι παίκτες της αλυσίδας αξίας SRTI. Η ευρεία συμμετοχή είναι απολύτως απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι υπάρχει η κρίσιμη μάζα δεδομένων ασφαλείας που απαιτείται για την πραγματοποίηση ολοκληρωμένων υπηρεσιών SRTI. Ως εκ τούτου, η Data for Road Safety καλεί περισσότερα ενδιαφερόμενα μέρη να ενταχθούν στο οικοσύστημα SRTI και να συμβάλουν στην περαιτέρω βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Ευρώπη.

Η ιδιότητα μέλους είναι ανοιχτή σε όσους επιθυμούν και στους σχετικούς φορείς του τομέα SRTI και υπόκεινται στην έγκριση του Προέδρου της Γενικής Συνέλευσης. Τα υποψήφια μέλη μπορούν να επισκεφθούν το www.dataforroadsafety.eu για περισσότερες λεπτομέρειες.

Το οικοσύστημα της πρωτοβουλίας Data for Road Safety περιλαμβάνει τους ακόλουθους οργανισμούς:

  • Κράτη μέλη της ΕΕ και οδικές αρχές: Αυστρία, ASFINAG Βέλγιο, Flanders AWV; Αγγλία – Αυτοκινητόδρομοι Αγγλίας; Traffic Management Finland Ltd & Intelligent Traffic Management Finland Ltd; Γερμανία, Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών, Λουξεμβούργο, Υπουργείο Οικονομίας, Ισπανία (Υπουργείο Εσωτερικών, Γενική Διεύθυνση Κυκλοφορίας – DGT) και Ολλανδία, Υπουργείο Υποδομών και Διαχείρισης Υδάτων
  • Πάροχοι τεχνολογίας εντοπισμού: HERE Europe BV και TomTom Traffic BV
  • Προμηθευτές συστημάτων αυτοκινήτων: NIRA Dynamics
  • Κατασκευαστές αυτοκινήτων: Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). BMW AG, Ford Motor Company, Mercedes Benz AG και Volvo Cars.

 

Προηγούμενο άρθροSmart Mobility Institute: παροχές και εργασία από το σπίτι
Επόμενο άρθροΕπιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας–Σουηδίας: Βιώσιμες Δημόσιες Μεταφορές