
Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα εφαρμόσουν αμοιβαίους δασμούς στους εμπορικούς τους εταίρους, με τα ποσοστά να ποικίλλουν ανάλογα με τους δασμούς, τους φόρους και τα εμπορικά εμπόδια που επιβάλλουν άλλες χώρες στις ΗΠΑ.
Σημειώνεται ότι οι ΗΠΑ θα επιβάλουν δασμό 20% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ τα προϊόντα από την Ιαπωνία θα υπόκεινται σε δασμό 24%. Οι κινεζικές εισαγωγές θα υπόκεινται σε νέο δασμό 34%, επιπλέον του ήδη ισχύοντος δασμού 20%. Παρόλο που ο Τραμπ ανέφερε συχνά τη βιομηχανία αυτοκινήτων κατά τις ανακοινώσεις του στις 2 Απριλίου, λέγοντας ότι η Toyota στέλνει 1 εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ ενώ η General Motors και η Ford πωλούν ελάχιστα στην Ιαπωνία, τα αυτοκίνητα δεν περιλαμβάνονται στο σχέδιό του για αμοιβαίους δασμούς.
Οι δασμοί αυτοί δεν θα προστεθούν στους ήδη ανακοινωμένους δασμούς 25% στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ. Ο ίδιος συντελεστής δασμού για βασικά εξαρτήματα, όπως κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων, αναμένεται να εφαρμοστεί έως τις 3 Μαΐου. «Ενώ ο κλάδος μπορεί να αισθάνεται ότι απέφυγε ένα μεγάλο χτύπημα, παραμένουμε ανήσυχοι ότι οι δασμοί στα οχήματα και τα εξαρτήματα ήρθαν για να μείνουν και θα επιφέρουν σημαντική οικονομική επιβάρυνση», έγραψαν αναλυτές της Bernstein Research σε σημείωμα προς τους επενδυτές.
Ο Καναδάς και το Μεξικό αποτελούν ειδικές περιπτώσεις όσον αφορά τους αμοιβαίους δασμούς. Οι εισαγωγές από αυτές τις χώρες δεν θα υπόκεινται σε νέους αμοιβαίους δασμούς, αλλά οι υφιστάμενοι δασμοί 25% παραμένουν σε ισχύ.
Αυξήσεις τιμών στα αυτοκίνητα
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι δασμοί θα αυξήσουν τις τιμές των οχημάτων κατά χιλιάδες δολάρια. Τα μικρότερα αυτοκίνητα που παράγονται στις ΗΠΑ, όπως το Honda Civic και το Ford Explorer, θα αυξηθούν κατά 2.500 έως 4.500 δολάρια. Τα μεσαίου μεγέθους οχήματα και τα pickups θα γίνουν ακριβότερα κατά 5.000 έως 8.500 δολάρια. Τα πολυτελή SUV και τα ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στη Βόρεια Αμερική μπορεί να αυξηθούν κατά 10.000 έως 15.000 δολάρια, ενώ ορισμένα ευρωπαϊκά πολυτελή αυτοκίνητα θα κοστίζουν έως και 20.000 δολάρια περισσότερα. Οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να μεταφέρουν την παραγωγή τους στις ΗΠΑ για να αποφύγουν τους δασμούς, καθώς τα εργοστάσια συναρμολόγησης στις ΗΠΑ λειτουργούσαν μόλις στο 70% της δυναμικότητάς τους το 2024. Ωστόσο, οι προμηθευτές αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δυσκολίες μεταφοράς της παραγωγής τους, λόγω υψηλότερου κόστους εργασίας στις ΗΠΑ και έλλειψης εργατικού δυναμικού.
Διεθνείς Αντιδράσεις
Άμεσα αποτελέσματα των αποφάσεων Τραμπ φάνηκαν στις αγορές, καθώς οι μετοχές αυτοκινητοβιομηχανιών όπως η Toyota και η Mazda σημείωσαν πτώση στις ασιατικές αγορές. Κατά τη διάρκεια της πρωινής διαπραγμάτευσης στις αμερικανικές αγορές, οι περισσότερες μετοχές αυτοκινητοβιομηχανιών υποχώρησαν, συμπεριλαμβανομένων των GM, Stellantis και Ford. Αντίθετα, η Tesla σημείωσε άνοδο περίπου 1%.
Η απόδοση της Tesla δεν είναι τυχαία, καθώς η εταιρεία θα υποστεί ελάχιστες συνέπειες από τους δασμούς, δεδομένου ότι τα αυτοκίνητά της που πωλούνται στις ΗΠΑ κατασκευάζονται σε εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας. Ωστόσο, περίπου το 25% των εξαρτημάτων της, σε όρους αξίας, προέρχεται από το εξωτερικό, γεγονός που θα αυξήσει το κόστος της.
Με τους αυξημένους δασμούς και τα πιθανά αντίποινα να διαφαίνονται στον ορίζοντα, η αυτοκινητοβιομηχανία προετοιμάζεται για ένα αβέβαιο μέλλον. Οι εταιρείες leasing και οι διαχειριστές στόλων ενδέχεται να στραφούν προς εγχώριες μάρκες όπου είναι δυνατόν, ώστε να μειώσουν τις αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν.