
Παρόλο που ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει επιβάλει δασμό 25% στα εισαγόμενα οχήματα, είναι πολύ πιθανό οι καταναλωτές (κυρίως στις ΗΠΑ αλλά κατ’ επέκταση και σε άλλες αγορές) να μη δουν αντίστοιχη αύξηση 25% στις τιμές.
Έμποροι και κατασκευαστές, πάντως, βρίσκονται σε κατάσταση ετοιμότητας, ενώ οι δασμοί χρησιμοποιούνται σε βραχυπρόθεσμη βάση, ως εργαλείο ενίσχυσης των πωλήσεων μέσω στοχευμένων μηνυμάτων Μεγάλη ανησυχία, ωστόσο, υπάρχει στον κλάδο της προμήθειας ανταλλακτικών -οι εταιρείες θυμήθηκαν την κρίση εφοδιασμού λόγω της πανδημίας, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη ενδεχόμενων ελλείψεων. Γενικά στην αυτοκινητοβιομηχανία αυτή τη στιγμή συντελείται αναπροσαρμογή στρατηγικών τιμολόγησης με βάση τη σύνθεση των οχημάτων, τις αποφάσεις των κατασκευαστών για απορρόφηση μέρους του κόστους και τις στρατηγικές των εμπόρων. Αναλυτές εκτιμούν ότι οι χρηματοδοτικοί βραχίονες των αυτοκινητοβιομηχανιών πιθανόν να επεκτείνουν τους όρους δανείων και να αυξήσουν την προσβασιμότητα μέσω μισθώσεων (leasing), κρατώντας τις μηνιαίες δόσεις σταθερές. Η Cox Automotive προβλέπει αύξηση 2,8% στις χονδρικές τιμές οχημάτων για το 2025 σε ετήσια βάση.
Η Black Book εκτιμά αύξηση 5% στη μέση τιμή συναλλαγής φέτος. Η Morgan Stanley προβλέπει ότι οι δασμοί θα αυξήσουν τη μέση τιμή οχήματος κατά 11 με 12%. Οι προβλέψεις αυτές λαμβάνουν υπόψη ότι ο δασμός δεν εφαρμόζεται στην προτεινόμενη τιμή λιανικής του κατασκευαστή (MSRP) και ότι η βιομηχανία βασίζεται σε πολύπλοκα συστήματα υπολογισμού του κόστους του οχήματος. Η τελική τιμή ενός οχήματος καθορίζεται από έναν συνδυασμό έρευνας αγοράς, λίστας υλικών, οικονομικών συμφωνιών, διαίσθησης και άλλων παραγόντων.
Ακόμη μεγαλύτερη διαφοροποίηση υπάρχει στον χώρο των εμπόρων, όπου οι τιμές διαφέρουν ανάλογα με την περιοχή, τη χρονική στιγμή, τις προσωπικές σχέσεις και τον τρόπο που ο αγοραστής θα πληρώσει τον έμπορο, ο οποίος είναι ξεχωριστή επιχειρηματική οντότητα από τον κατασκευαστή. Σημειώνεται ότι παρέχεται χρηματοδότηση στους εμπόρους μέσω θυγατρικών χρηματοδοτικών εταιρειών, όπως η Ford Credit, GM Financial και Toyota Financial Services. Οι έμποροι πληρώνουν τόκους για τη χρηματοδότηση αποθέματος και αποπληρώνουν το δάνειο όταν πουλούν τα οχήματα. Όλοι αυτοί οι παράγοντες επηρεάζουν την τελική τιμή που θα πληρώσει ο καταναλωτής. Αυτό δημιουργεί πολλά σημεία μεταβλητότητας στην τελική τιμή.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ
>Η Audi δεν προχωρά προς το παρόν στην παράδοση αυτοκινήτων που έφθασαν στα λιμάνια των ΗΠΑ μετά τις 2 Απριλίου λόγω του πρόσφατα επιβληθέντος δασμού 25%, σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε το Reuters. Εκπρόσωπος της Audi ανέφερε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει περίπου 37.000 οχήματα στο απόθεμά της στις ΗΠΑ, αριθμός επαρκής για πωλήσεις δύο μηνών, πράγμα που σημαίνει ότι τα αυτοκίνητά της θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμα στους πελάτες.
>Η Jaguar/Land Rover ανακοίνωσε ότι σταματά τις εξαγωγές οχημάτων στις ΗΠΑ λόγω δασμών.
>Η Nissan δήλωσε ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της στις ΗΠΑ. Και η Infiniti (πολυτελής θυγατρική της Nissan) έχει διακόψει την παραγωγή δύο crossover που κατασκευάζονται στο Μεξικό για την αγορά των ΗΠΑ, ως απάντηση στους νέους δασμούς που επιβλήθηκαν στα εισαγόμενα οχήματα.
>Η Hyundai, μετά την έναρξη του νέου προγράμματος «Customer Assurance», ως απάντηση στις «δυναμικές συνθήκες της αγοράς» και την αβεβαιότητα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ανακοίνωσε ότι οι αγοραστές στις ΗΠΑ μπορούν να αισθάνονται σιγουριά, γνωρίζοντας ότι οι τιμές των οχημάτων δεν θα αυξηθούν για τους επόμενους δύο μήνες –ομοίως και η πολυτελής θυγατρική της, η Genesis.
>Η Stellantis απολύει προσωρινά σχεδόν 1.000 εργαζομένους στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς διακόπτει την παραγωγή σε ορισμένα εργοστάσια στον Καναδά και στο Μεξικό, ως απάντηση στους δασμούς που επέβαλε ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ. Οι απολύσεις επηρεάζουν εργαζομένους σε πέντε εργοστάσια στο Μίσιγκαν και στην Ιντιάνα, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας.
Έμποροι: Μάρκετινγκ & επικοινωνία
Το «χωρίς δασμούς» είναι το νέο διαφημιστικό σλόγκαν ορισμένων εμπόρων, λίγο πριν οι επιβαλλόμενοι δασμοί από την κυβέρνηση Τραμπ αυξήσουν τις τιμές πολλών οχημάτων και ανταλλακτικών. Ορισμένοι προσθέτουν τους δασμούς ως ξεχωριστή γραμμή στη σελίδα με τις λεπτομέρειες του οχήματος, ώστε να διαμορφώσουν τις προσδοκίες των πελατών. Οι έμποροι σε διάφορες περιοχές των ΗΠΑ χρησιμοποιούν διαφημιστικές καμπάνιες, εργαλεία κατά την υπογραφή συμβολαίων και εστιάζουν στις υπηρεσίες και τα ανταλλακτικά για να προετοιμαστούν για τις επιπτώσεις των δασμών στις τιμές και τα αποθέματα. Καταρτίζοντας πλάνα 90 ημερών, πριν από τις όποιες αυξήσεις τιμών οι έμποροι παρακολουθούν τα αποθέματα καινούργιων οχημάτων και προμηθεύονται περισσότερα μεταχειρισμένα, ώστε να συνεχίσουν να προσφέρουν οικονομικά προσιτές επιλογές. Καθώς προετοιμάζονται για μείωση των αποθεμάτων, επιδιώκουν να βοηθήσουν τους πελάτες να διατηρήσουν τα κόστη χαμηλά και να επωφεληθούν από τα αποθέματα ανταλλακτικών προ-δασμών.

ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΟΕΜ ΚΑΙ AFTERMARKET ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ
Κυριολεκτικά, από τη μία μέρα στην άλλη, τα βασικά εξαρτήματα/ανταλλακτικά των οχημάτων που εισάγονται από το εξωτερικό θα υπόκεινται σε σημαντικούς δασμούς, γεγονός που θα αλλάξει τη βιομηχανία αυτοκινήτου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όπως προκύπτει από τον Εναρμονισμένο Δασμολογικό Πίνακα των Ηνωμένων Πολιτειών, οι επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κλάδο θα είναι εκτε-
ταμένες και βαθιές. Ενδεικτικά, οι δασμοί πλήττουν τα εξής προϊόντα:
Κινητήρας και σύστημα μετάδοσης (powertrain): Βενζινοκινητήρες ή περιστροφικοί κινητήρες εσωτερικής καύσης με παλινδρομική κίνηση Πετρελαιοκινητήρες (diesel/semidiesel) εσωτερικής καύσης με παλινδρομική κίνηση Αντλίες ψεκασμού καυσίμου για πετρελαιοκινητήρες Φίλτρα λαδιού ή καυσίμου Άξονες μετάδοσης Ηλεκτροκινητήρες Καταλύτες ή φίλτρα σωματιδίων Υπερσυμπιεστές (turbochargers) και συμπιεστές (superchargers)
Μπαταρίες μολύβδου-οξέος Γεννήτριες Συμπλέκτες Μπαταρίες
ιόντων λιθίου Μπουζί Προθερμαντήρες Κιβώτια ταχυτήτων Μαγνη-
τικοί σφόνδυλοι Ψυγεία Ανάρτηση: Φύλλα σούστας Συστήματα ανάρτησης και αμορτισέρ Οδήγηση και διεύθυνση: Νέα ελαστικά Μαρκούτσια από καουτσούκ Ζάντες Σωληνάκια φρένων Άξονες Τιμόνια Σύστημα ελέγχου κραδασμών Εξαρτήματα ασφαλείας: Κρύσταλλα ασφαλείας Καθρέφτες οπισθοπορείας Κλειδαριές Εξοπλισμός φωτισμού Αποψύκτες και αποθαμβωτές Φλας σήμανσης Αερόσακοι Υαλοκαθαριστήρες Ζώνες ασφαλείας Προφυλακτήρες Παρμπρίζ Διάφορα: Μονωμένα καλώδια Κλιματιστικά Γρύλοι ανύψωσης οχημάτων Κάμερες Καθίσματα Ραδιόφωνα Συστήματα υπολογισμού/ελέγχου Δείκτες ταχύτητας (ταχύμετρα) Εξοπλισμός ηχητικής
προειδοποίησης.
Το Λονδίνο χαλαρώνει τους στόχους για CO2
Η βρετανική κυβέρνηση χαλάρωσε τους στόχους που υποχρεώνουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV), σε μια προσπάθεια να μειώσει την πίεση στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν τους δασμούς του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στο εμπόριο.
Οι αλλαγές θα δώσουν περισσότερο χρόνο στους κατασκευαστές που πωλούν αυτοκίνητα στο Ηνωμένο Βασίλειο να προετοιμαστούν για τη σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών. Στο πλαίσιο της απόφασης για μηδενικές εκπομπές που θεσπίστηκε πέρυσι, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να πωλούν ένα αυξανόμενο ποσοστό οχημάτων μηδενικών εκπομπών κάθε χρόνο.
Αν δεν πετυχαίνουν τους στόχους, θα υπόκεινται σε πρόστιμα. Η εντολή ορίζει επίσης ανώτατο όριο στον αριθμό των αυτοκινήτων με εκπομπές (θερμικών κινητήρων) που επιτρέπεται να πωλούνται.
Η κυβέρνηση δήλωσε ότι το ορόσημο του 2030 για την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων που λειτουργούν αποκλειστικά με βενζίνη ή πετρέλαιο δεν αλλάζει, αλλά τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα και φορτηγά θα επιτρέπεται να πωλούνται έως το 2035. Φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης που δεν είναι υβριδικά θα μπορούν επίσης να πωλούνται μέχρι το 2035.