Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξαναρχίζουν την παραγωγή. Εκείνες που διαθέτουν εργοστάσια στην Ανατολική Ευρώπη ήδη ξεκινούν, τα γαλλικά εργοστάσια θα ξεκινήσουν πιθανόν τελευταία. Ωστόσο, δεν υπάρχει συντονισμός.
Πριν από ένα μήνα, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να κλείνουν τα ευρωπαϊκά εργοστάσιά τους. Ο αρχικός λόγος ήταν πως η προμήθεια ανταλλακτικών από την Κίνα είχε διακοπεί, αλλά μόλις άρχισε να γίνεται αισθητός ο πανευρωπαϊκός αντίκτυπος του ιού, το κλείσιμο ολόκληρης της βιομηχανικής δραστηριότητας ήταν αναπόφευκτο, καθώς προείχαν η ασφάλεια των εργαζομένων και τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας.
Με τον COVID-19 να έχει μάλλον φτάσει στην κορύφωσή του σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι κυβερνήσεις αρχίζουν να χαλαρώνουν κάποια από τα περιοριστικά μέτρα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξαναρχίζουν την παραγωγή με την προϋπόθεση να έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα ασφαλείας, όπως η διατήρηση ασφαλούς απόστασης μεταξύ των εργαζομένων, η παροχή μάσκας, η πραγματοποίηση υγειονομικών ελέγχων, η ωριαία απολύμανση και ούτω καθεξής. Αλλά δεν υπάρχει σχεδόν κανένας συντονισμός.
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εξέδωσε μια ανακοίνωση με την οποία ζητά από την ΕΕ μια συντονισμένη επανεκκίνηση δραστηριοτήτων και επενδύσεων σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
“Μόλις τελειώσει η κρίση, είναι ζωτικής σημασίας, τόσο για τους κατασκευαστές, όσο και για τους προμηθευτές, να μπορέσουν τα εργοστάσια τους να δραστηριοποιηθούν γρήγορα και ταυτόχρονα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού και σε όλες τις χώρες. Διαφορετικά, θα είναι αδύνατον να επιστρέψουμε σε παραγωγή πλήρους κλίμακας”, λέει η ACEA.
Σταδιακή επανεκκίνηση
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξαναρχίζουν την παραγωγή σταδιακά. Το πότε θα επανεκκινήσουν εξαρτάται από τον τύπο των εγκαταστάσεων και από τη χώρα στην οποία βρίσκονται. Λογικά, θα ξεκινήσει πρωτίστως η κατασκευή κινητήρων, αμαξωμάτων και εξαρτημάτων και θα ακολουθήσουν οι μονάδες συναρμολόγησης οχημάτων.
Γεωγραφικά, βλέπουμε πως τα εργοστάσια στην Τσεχία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία έχουν ήδη επιστρέψει σε λειτουργία – ή πρόκειται να ξεκινήσουν. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που διαθέτουν εργοστάσια εκεί έχουν ένα πλεονέκτημα.
Η Ιταλία δεν θα ξεκινήσει πριν από τις 4 Μαΐου, εκτός εάν η κυβέρνηση κάνει εξαιρέσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία. Υπάρχουν όμως και τα συνδικάτα που πρέπει να ληφθούν υπόψη.
Το ίδιο ισχύει και για τη Γαλλία, όπου οι όμιλοι PSA και Renault διαπραγματεύονται με εκπροσώπους των εργαζομένων προκειμένου να ανοίξουν ξανά τα εργοστάσια πριν από τις 11 Μαΐου, την προβλεπόμενη ημερομηνία λήξης των ισχυόντων περιοριστικών μέτρων.
Στη Γερμανία, οι περισσότεροι αυτοκινητοβιομηχανίες θα καθυστερήσουν άλλη μια εβδομάδα πριν ξαναρχίσουν τις δραστηριότητές τους.
Η σημερινή κατάσταση
Το BMW Group δεν θα ξαναρχίσει την παραγωγή σε κανένα από τα ευρωπαϊκά εργοστάσιά του πριν από τις 4 Μαΐου.
Η FCA θέλει να ξεκινήσει την κατασκευή του Jeep Compass πρώτα στο Melfi, καθώς και του νέου ηλεκτρικού Fiat 500 στο Τορίνο και των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην Atessa.
Το Panda και το σημερινό 500 κατασκευάζονται στο Tychy της Πολωνίας, όπου οι γραμμές συναρμολόγησης δεν θα ξεκινήσουν πριν από τις 24 Απριλίου. Το Tipo που κατασκευάζεται στην Τουρκία μπορεί να αρχίσει να παράγεται νωρίτερα.
Η Ford έχει αναστείλει την ευρωπαϊκή της παραγωγή (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ρουμανία) έως τις 4 Μαΐου τουλάχιστον.
Η Hyundai είναι ένας από τους πρώτους OEM που επανεκκίνησε το ευρωπαϊκό εργοστάσιό της: το Nosovice στην Τσεχία ξεκίνησε την παραγωγή των Kona και i30 στις 14 Απριλίου.
Η JLR κατασκευάζει αυτοκίνητα κυρίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η παραγωγή μπορεί να ξαναρχίσει από αυτή την εβδομάδα. Το νέο της εργοστάσιο στη Σλοβακία κατασκευάζει το Land Rover Discovery και το νέο Defender. Τα Jaguar I-Pace και E-Pace κατασκευάζονται από την Magna Steyr στην Αυστρία, η οποία δήλωσε πως στόχος έναρξης είναι η 18η Μαΐου.
Η Kia ξανάρχισε την παραγωγή της στη Σλοβακία, όπου κατασκευάζονται τα Ceed, Proceed, XCeed και Sportage.
Η Mercedes–Benz έθεσε την 20η Απριλίου ως ημερομηνία έναρξης ορισμένων γερμανικών εργοστασίων της, κυρίως για τη δημιουργία αποθεμάτων για αυτοκίνητα παραγωγής. Το ουγγρικό εργοστάσιο της εταιρείας στο Kecskemet, το οποίο κατασκευάζει τις A, B, CLA και GLA Class έχει προγραμματιστεί να επαναλειτουργήσει στις 22 Απριλίου.
Η Nissan δεν έχει αποφασίσει πότε θα ξανανοίξει το εργοστάσιό της στη Βαρκελώνη. Το βρετανικό εργοστάσιό της ενδέχεται να ξαναρχίσει να κατασκευάζει Qashqai, Juke και Leaf από το τέλος αυτού του μήνα.
Η PSA βρίσκεται σε συνομιλίες με τα συνδικάτα για επανέναρξη της παραγωγής οχημάτων Peugeot, Citroen και DS στη Γαλλία. Τα εργοστάσια της Opel στη Γερμανία (Insignia) και την Πολωνία (Astra) καθώς και τα εργοστάσια Vauxhall στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν κλειστά.
Στις 13 Απριλίου, η PSA ξανάρχισε την παραγωγή στη Σλοβακία – κάτι που αποτελεί καλή είδηση για το Peugeot e-208. Τα ισπανικά εργοστάσια της PSA στη Σαραγόσα και το Βίγκο, όπου κατασκευάζονται τα Opel Corsa / Corsa-e, Opel Crossland X, Citroën C3 Aircross και Peugeot 2008, παραμένουν κλειστά.
Η Renault σταμάτησε την παραγωγή στη Γαλλία μέχρι νεωτέρας. Το πορτογαλικό εργοστάσιό της ξανάρχισε να λειτουργεί μερικώς, καθώς και το ρωσικό εργοστάσιο του ομίλου.
Η θυγατρική της Renault, Dacia, αναφέρει πως ξεκινά σταδιακά τις δραστηριότητές της από τις 21 Απριλίου. Η γενική συνέλευση δεν θα πραγματοποιηθεί πριν από τις 4 Μαΐου.
Η Toyota ξεκινά πρώτα την παραγωγή του Yaris, στο εργοστάσιό της στη Valenciennes της Γαλλίας στις 21 Απριλίου, ακολουθούμενη από τα εργοστάσια κινητήρων και μετάδοσης κίνησης της Πολωνίας. Τα εργοστάσια του Ηνωμένου Βασιλείου (Corolla) και της Τουρκίας (C-HR) θα περιμένουν μέχρι τις 4 Μαΐου.
Η Volvo ξανάρχισε την παραγωγή εξαρτημάτων αμαξώματος στο Olofstrom της Σουηδίας κατ΄αρχάς για την προμήθεια των κινεζικών εργοστασίων της, τα οποία ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα και στη συνέχεια για το κεντρικό ευρωπαϊκό της εργοστάσιο παραγωγής οχημάτων της Torslanda. Από αυτή την εβδομάδα επαναλειτουργούν το εργοστάσιο ηλεκτροκινητήρων του Skovde και το εργοστάσιο XC40 / V60 του Βελγίου.
Η επικείμενη επανεκκίνηση του VW Group θα επικεντρωθεί στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων Zwickau (VW eGolf και ID3) της Γερμανίας και στο εργοστάσιο της Σλοβακίας στη Μπρατισλάβα, όπου κατασκευάζονται τα μεγάλα SUV του κατασκευαστή και τα μοντέλα κατηγορίας A από τις 20 Απριλίου.
Τα υπόλοιπα εργοστάσια του Group στη Γερμανία, καθώς και στην Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Ρωσία θα επαναλειτουργήσουν σταδιακά από τις 27 Απριλίου. Το ίδιο και αυτά που βρίσκονται στη Νότια Αφρική, Βόρεια και Νότια Αμερική. Στην Αργεντινή, Βραζιλία και Μεξικό η παραγωγή θα ξαναρχίσει τον Μάιο.
Η Audi ξανάρχισε την παραγωγή κινητήρων στην Ουγγαρία στις 14 Απριλίου για δημιουργία αποθεμάτων για τα ευρωπαϊκά εργοστάσιά της. Σχεδιάζει να ξαναρχίσει την παραγωγή στα εργοστάσιά του Neckarsulm (A4 και A8) και των Βρυξελλών (E-Tron) στις 20 Απριλίου.