Η 1η Σεπτεμβρίου ήταν μία καθοριστική ημέρα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες: από εκείνη την ημέρα, μόνο αυτοκίνητα εγκεκριμένα τύπου WLTP μπορούν να πωληθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μεγαλύτερο μέρος του εναπομένοντος αποθέματος NEDC έπρεπε να ταξινομηθεί πριν από αυτή την ημερομηνία για να αποφευχθεί μια απαγόρευση πωλήσεων. Αυτό έχει πράγματι μεταφραστεί σε μια δραστική αύξηση των ταξινομήσεων τον Αύγουστο.
Οι ταξινομήσεις τον Αύγουστο αυξήθηκαν κατά 49% στην Ισπανία, 40% στη Γαλλία, 25% στη Γερμανία, 23% στο Ηνωμένο Βασίλειο, 9,3% στην Ιταλία (σε μια κατά τα άλλα συρρικνούμενη αγορά) και 53% στο Βέλγιο, στην έκτη μεγαλύτερη αγορά στην Ευρώπη. Στην Ελλάδα, η αύξηση τον Αύγουστο του 2018 ήταν 50,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Οι πωλήσεις είναι συνήθως χαμηλές τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά το προσαρμοσμένο ετήσιο ποσοστό πώλησης (SAAR) αυξήθηκε στον εκπληκτικό αριθμό των 18,4 εκατομμυρίων οχημάτων τον Αύγουστο, από τις ήδη αυξημένες πωλήσεις (14,7 εκατομμύρια οχήματα) τον Ιούλιο, όπως αναφέρει το Autonews.
Για να πωλήσουν τα αποθέματά τους, που σύντομα θα απαγορευόντουσαν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προέβησαν σε πολύ σημαντικές εκπτώσεις, τόσο για τους ιδιώτες πελάτες όσο και για τους εταιρικούς στόλους. Επιπλέον, υπάρχει ένα φαινόμενο που ονομάζεται «τακτικές ταξινομήσεις»: οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και οι αντιπρόσωποί τους ταξινομούσαν αυτοκίνητα για μία ημέρα και στη συνέχεια θα τα πωλούν ως σχεδόν καινούργια, αφού πλέον έχει παρέλθει η 31η Αυγούστου.
Και στις δύο περιπτώσεις, τα περιθώρια στα αυτοκίνητα αυτά είναι σχεδόν ανύπαρκτα. Πράγματι, αυτή η αύξηση των ταξινομήσεων δεν ικανοποιεί τους κατασκευαστές, πόσο μάλλον που τους επόμενους μήνες δεν θα μπορούν να παραδώσουν πολλά από τα νέα μοντέλα WLTP, λόγω της καθυστέρησης στις διαδικασίες έγκρισης αυτού του τύπου. Τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο μάλλον θα δούμε μια πραγματική βουτιά στα στατιστικά ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων.
Ο αντίκτυπος στην αγορά των μεταχειρισμένων
Τα πολλά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο χρειάζεται να βρουν αγοραστές τους επόμενους μήνες. «Αναμένουμε ότι αυτό θα έχει αντίκτυπο στις υπολειμματικές αξίες των νέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη Γερμανία», λέει ο Christof Engelskirchen, Διευθύνων Σύμβουλος της Consulting & TCO Solutions στο Autovista Group. “Τα οχήματα με μηδενικά χιλιόμετρα που προσφέρονται με μεγάλες εκπτώσεις θα ασκήσουν πίεση στα αυτοκίνητα ηλικίας 1 έως 2 ετών με κάποια χιλιόμετρα στο χιλιομετρητή. Ωστόσο, αυτή η επίδραση θα πρέπει να εξομαλυνθεί στις αρχές του 2019 “.
Επιπλέον, έναντι του μεγαλύτερου αριθμού προταξινομημένων αυτοκινήτων υπάρχει η προσωρινή έλλειψη νέων αυτοκινήτων WLTP, η οποία ανακουφίζει κάπως την πίεση των πωλήσεων. “Στην πραγματικότητα, σε ορισμένες χώρες ένα αυτοκίνητο NEDC που έχει ήδη ταξινομηθεί θα μπορούσε να έχει χαμηλότερη αξιολόγηση σε CO2 και συνεπώς να προσφέρει φορολογικά οφέλη, κάνοντας το αυτοκίνητο πιο επιθυμητό από ένα νέο WLTP”, εξηγεί ο κ. Engelskirchen.
Ο ίδιος πιστεύει ότι το WLTP θα μπορούσε να μειώσει τις υπολειπόμενες τιμές για μεμονωμένα μοντέλα εάν οι τιμές CO2 αυξηθούν και το αυτοκίνητο μετακινηθεί σε μια άλλη ζώνη φορολογίας. “Πολλά εξαρτώνται από την αγορά, όμως. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, ο αντίκτυπος του WLTP θα είναι μικρός: εάν το όχημά σας εκπέμπει π.χ. 20 γραμμάρια περισσότερο CO2 κάτω από το νέο καθεστώς WLTP, θα πληρώσετε μόνο 40 ευρώ ετησίως. Στις αγορές με φορολογικές ζώνες ή εκείνες όπου οι φόροι αυξάνονται πιο ελαστικά για τις υψηλότερες εκπομπές, ο αντίκτυπος θα είναι πιο σημαντικός και μπορεί να οδηγήσει σε μετατόπιση της ζήτησης».
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το σύντομο video του Fleet Europe “WLTP: 7 questions and 7 answers” και “WLTP, NEDC, NEDC correlated, RDE: what’s it all about” για να μάθετε περισσότερα για τις νέες ρυθμίσεις που επιδρούν στις επιχειρήσεις, τους fleet managers, την αυτοκινητοβιομηχανία και τις εταιρείες leasing.