Rows of a new cars parked in a distribution center on a car factory on a sunny day. Top view to the parking in the open air

Τυχόν αυξημένοι δασμοί στα κινεζικά EV, θα έχουν ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές και άρα μεγαλύτερο κόστος για την πράσινη μετάβαση των ευρωπαϊκών στόλων.

Οι στόλοι αντιμετωπίζουν την προοπτική υψηλότερων τιμών για τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) έκανε ένα βήμα πιο κοντά στην αύξηση των δασμών για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τον Μάρτιο, η ΕΕ έδωσε εντολή στις τελωνειακές αρχές να ξεκινήσουν την καταγραφή των εισαγωγών EV από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας (ΛΔΚ). Η κίνηση ορίζει μια ημερομηνία από την οποία η Ευρώπη θα μπορούσε να αρχίσει να επιβάλλει αναδρομικούς δασμούς στα κινεζικά EV, τα οποία υπόκεινται ήδη σε δασμούς 10% όταν εισάγονται στην Ευρώπη.

Έρευνα κατά των επιδοτήσεων

Πέρυσι η EΕ ξεκίνησε μια έρευνα κατά των επιδοτήσεων για κινεζικά αυτοκίνητα μπαταρίας και τώρα δήλωσε πως έχει στη διάθεσή της «επαρκή στοιχεία που τείνουν να αποδείξουν ότι οι εισαγωγές του υπό εξέταση προϊόντος από τη ΛΔΚ αποτελούν αντικείμενο επιδοτήσεων».

Αυτές οι επιδοτήσεις «συνεπάγονται χρηματοδοτική συνεισφορά εκ μέρους της κυβέρνησης της ΛΔΚ ή άλλων περιφερειακών κυβερνήσεων (συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων φορέων) ή ιδιωτικών φορέων οι οποίοι διευθύνονται ή έχουν επιφορτιστεί από την κυβέρνηση της ΛΔΚ, και αποφέρουν όφελος στους παραγωγούς-εξαγωγείς του υπό εξέταση προϊόντος, ανέφερε η EΕ.

Η ΕΕ εξέφρασε επίσης ανησυχία για την ετήσια αύξηση κατά 14% των εισαγωγών το τελευταίο τρίμηνο του 2023, μετά την ανακοίνωση της έρευνάς της.

«Υπάρχει κίνδυνος ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός ενωσιακών παραγωγών (ΕΕ) να θιγούν από τη μείωση των πωλήσεων και τη μείωση των επιπέδων παραγωγής στην περίπτωση που οι εισαγωγές διατηρηθούν στα σημερινά υψηλά επίπεδα σε επιδοτούμενες, κατά τους ισχυρισμούς, τιμές από τη ΛΔΚ, όπως προκύπτει μέχρι στιγμής μετά την έναρξη της έρευνας. Είναι σαφές ότι ο κίνδυνος αυτός θα επηρεάσει αρνητικά την απασχόληση και τις συνολικές επιδόσεις των ενωσιακών παραγωγών. Αυτό θα προκαλούσε ζημία που θα ήταν δύσκολο να αποκατασταθεί» δήλωσε η Επιτροπή.

Η αντίδραση της Κίνας

Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ (CCCEU ) απέδωσε την αύξηση των κινεζικών εισαγωγών EV στην αυξανόμενη ζήτηση για αυτοκίνητα μπαταρίας στην Ευρώπη. Εξέφρασε απογοήτευση τόσο για την ανακοίνωση της ΕΕ όσο και για το ενδεχόμενο αναδρομικής εφαρμογής οποιωνδήποτε δασμών στο μέλλον.

«Ελπίζουμε ειλικρινά ότι η ευρωπαϊκή πλευρά θα προστατεύσει αποτελεσματικά τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων και θα δημιουργήσει ένα δίκαιο, αντικειμενικό και αμερόληπτο επιχειρηματικό περιβάλλον για αυτές. Αυτό, με τη σειρά του, θα διευκολύνει την κοινή μας συμβολή στον παγκόσμιο πράσινο μετασχηματισμό χαμηλών εκπομπών άνθρακα», ανέφερε το CCCEU.

Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές

Στις 19 Μαρτίου, ο Luca de Meo, CEO του Renault Group, δημοσίευσε ανοικτή επιστολή προειδοποιώντας ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: «βρίσκεται αντιμέτωπη με μια επίθεση ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα».

Αναγνώρισε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Κίνας σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας EV. Η Κίνα ελέγχει το 75% της παγκόσμιας ικανότητας παραγωγής μπαταριών, το 80%-90% του εξευγενισμού υλικών και τα μισά ορυχεία που παράγουν σπάνια μέταλλα, είπε.

«Οι Κινέζοι κατασκευαστές… είναι μια γενιά μπροστά από την άποψη της απόδοσης και του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων (αυτονομία, χρόνος φόρτισης, δίκτυο φόρτισης κ.λπ.), καθώς και το λογισμικό και η ταχύτητα ανάπτυξης νέων μοντέλων (μεταξύ 1,5 και 2 ετών έναντι 3 έως 5 [στην Ευρώπη]), είπε ο de Meo.

Επιπλέον, με το ενεργειακό κόστος στην Ευρώπη δύο φορές υψηλότερο από της Κίνας και το κόστος των μισθών 40% υψηλότερο, ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας A – C κοστίζει 6.000 έως 7.000 ευρώ λιγότερο για παραγωγή στην Κίνα από ό,τι στην Ευρώπη, πρόσθεσε ο de Meo.

«Όσον αφορά στη χρηματοδότηση του κλάδου, πιστεύεται πως η Κίνα χορηγεί ολοένα και μεγαλύτερες επιδοτήσεις στους κατασκευαστές της με αυξανόμενο ρυθμό», δήλωσε ο De Meo.

Ζήτησε τη δημιουργία πράσινων οικονομικών ζωνών σε ολόκληρη την ΕΕ που θα λάβουν περισσότερες επιδοτήσεις και βιομηχανικές επενδύσεις.

Mercedes-Benz: όχι δασμούς

Ωστόσο, ο επικεφαλής της Mercedes-Benz ζήτησε από την Ευρώπη να μειώσει τους δασμούς στα EV που εισάγονται από την Κίνα, υποστηρίζοντας ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός θα βοηθούσε τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν καλύτερα αυτοκίνητα μακροπρόθεσμα.

Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο Ola Källenius, Πρόεδρος του ΔΣ της Mercedes-Benz, είπε: «Μην αυξάνετε τους δασμούς. Είμαι αντίθετος, νομίζω ότι πάμε ανάποδα: μειώστε τους υπάρχοντες δασμούς».

Πρόσθεσε ότι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές πρέπει να ξεπεράσουν τους Κινέζους ανταγωνιστές με: «καλύτερο προϊόν, καλύτερη τεχνολογία, [και] περισσότερη ευελιξία. Αυτή είναι η οικονομία της αγοράς. Αφήστε τον ανταγωνισμό να παίξει».

Και ο Carlos Tavares, CEO της Stellantis, είπε σε συνέντευξή του τον περασμένο μήνα ότι ο ευρωπαϊκός προστατευτισμός θα είναι αναποτελεσματικός, επειδή οι κατασκευαστές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν Κινέζους ανταγωνιστές στη Λατινική Αμερική, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία.

Προηγούμενο άρθροΤροποποιήθηκε η ΚΥΑ του προγράμματος “Φορτίζω παντού”
Επόμενο άρθρο2024 World Car Awards: Όλοι οι τελικοί νικητές