Από τον Ιούλιο του 2022, θα τεθούν σε εφαρμογή νέοι κανονισμοί για τα συστήματα ασφαλείας στα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο, μεταξύ άλλων, τη βελτίωση της ασφάλειας των ποδηλατών και των πεζών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Για πολλά χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τις μετακινήσεις με ποδήλατο ως ένα οικολογικό και ασφαλές μέσο μεταφοράς, ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις υπάρχουν λειτουργικοί ποδηλατόδρομοι που δίνουν λύσεις στην καθημερινότητα. Πολλές πόλεις προτρέπουν όλο και περισσότερους πολίτες να επιλέγουν το ποδήλατο, επεκτείνοντας τους ποδηλατόδρομους και δίνοντας περισσότερα κίνητρα για να τους χρησιμοποιούν. Το θέμα αυτό έχει αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία την περίοδο της πανδημίας, αφού οι μετακινήσεις με ποδήλατο θεωρούνται ασφαλέστερες από αυτές με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτή η νέα τάση μετακίνησης με τα ποδήλατα αναγκάζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πάρει μια σειρά από αποφάσεις για να επιλύσει το θέμα της ασφαλούς μετακίνησης των ποδηλατών.

Ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βλ. infographic παραπάνω) δείχνει τον τύπο χρήστη του δρόμου και το άλλο «κύριο όχημα» που εμπλέκεται στη σύγκρουση. Η ανάλυση δείχνει ότι οι θάνατοι σημειώνονται συντριπτικά σε συγκρούσεις με αυτοκίνητα και φορτηγά και την ανάγκη να αυξηθεί η προστασία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες. Ο Matthew Baldwin, συντονιστής οδικής ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χρησιμοποιεί τον όρο «πολύτιμοι χρήστες του δρόμου» για αυτές τις ομάδες – επειδή το περπάτημα και το ποδήλατο συμβάλλουν επίσης στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης και της κλιματικής αλλαγής, καθώς και στη μείωση της συνολικής βλάβης από πλευράς τραυματισμών και θανάτου.

Ο νέος κανονισμός, που εγκρίθηκε από τους νομοθέτες το 2019 και υπογράφηκε στις 27 Νοεμβρίου 2019, θα αντικαταστήσει τρεις ισχύοντες κανονισμούς έγκρισης τύπου από τον Ιούλιο του 2022.

Έτσι, από τις 6 Ιουλίου του τρέχοντος έτους τα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να εφοδιάζονται με νέα υποχρεωτικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων με πεζούς και ποδηλάτες. Ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει εκτενή κατάλογο των υποχρεωτικών συστημάτων και λειτουργιών ασφαλείας. Τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα θα πρέπει υποχρεωτικά να είναι εξοπλισμένα με σύστημα ένδειξης ορίου ταχύτητας, διατήρηση λωρίδας και σύστημα ελέγχου πίεσης τροχών. Επιπλέον, από το 2024 όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να διαθέτουν τα λεγόμενα «μαύρα κουτιά» καταγραφής συμβάντων, ενώ τα φορτηγά θα πρέπει να είναι εφοδιασμένα με το νέο σύστημα BLIS (Blind Spot Information System), το οποίο θα βελτιώσει την ασφάλεια των ποδηλατών που κινούνται στη νεκρή γωνία. Δύο χρόνια αργότερα θα τεθεί σε ισχύ και η απαίτηση εφαρμογής συστημάτων ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού. Από το 2029, θα εφαρμοστεί η απαίτηση εισαγωγής του προτύπου άμεσης ορατότητας DVS στα φορτηγά, που απαιτεί τη χρήση καμερών ή πρόσθετων καθρεφτών.

Επιπλέον, ο νέος κανονισμός περιλαμβάνει τροποποίηση των διατάξεων για τα συστήματα παθητικής ασφάλειας στα νέα αυτοκίνητα, όπως για παράδειγμα το υλικό που χρησιμοποιείται στο γυαλί των παρμπρίζ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα νέα συστήματα ασφαλείας θα επιτρέψουν τη μείωση του αριθμού των θυμάτων τροχαίων ατυχημάτων κατά 24.794 και την αποφυγή 140.740 σοβαρών τραυματισμών σε όλη την Ευρώπη. Ορισμένα από αυτά τα έξυπνα συστήματα ασφαλείας είναι ήδη γνωστά και εφαρμόζονται στους σύγχρονους τύπους οχημάτων και ορισμένα από αυτά θα πρέπει να αναπτυχθούν ή να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο από τους κατασκευαστές, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα.

Πηγή: ACEA

Όπως είχε δηλώσει τον Απρίλιο του 2019 -όταν ελήφθη από την ΕΕ η απόφαση για την υποχρεωτικότητα των νέων συστημάτων ασφαλείας- ο  Erik Jonnaert, Γενικός Γραμματέας της ACEA, «Σήμερα, τα αυτοκίνητα έρχονται ήδη εξοπλισμένα με ένα ευρύ φάσμα μέτρων ασφαλείας. Μια βασική μας ανησυχία είναι ότι πολλοί οδηγοί απλώς δεν γνωρίζουν αυτές τις υπάρχουσες τεχνολογίες – πόσο μάλλον τα πολλά νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας που θα τοποθετηθούν σε όλα τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα σε λίγα μόλις χρόνια».

Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί αυτό, η ACEA λανσάρισε τον ιστότοπο, www.roadsafetyfacts.eu, ο οποίος παρέχει πληροφορίες βασισμένες σε γεγονότα για οτιδήποτε σχετίζεται με την τεχνολογία ασφάλειας οχημάτων και την οδική ασφάλεια. Μέσα από εκπαιδευτικά infographics, εξηγεί διάφορα χαρακτηριστικά ασφαλείας με σαφή και απλό τρόπο. Αυτή η νέα καμπάνια αποτελεί μέρος της δέσμευσης του κλάδου για καλύτερη επικοινωνία με τους πολίτες σχετικά με την ασφαλή οδήγηση και την αποτελεσματικότερη χρήση των διαθέσιμων χαρακτηριστικών ασφαλείας.

«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεσμεύονται πλήρως να ενημερώνουν τους οδηγούς σχετικά με τα χαρακτηριστικά ασφαλείας που είναι ήδη διαθέσιμα στα οχήματά τους, εκτός από το να κάνουν τα αυτοκίνητα ακόμα πιο ασφαλή στο μέλλον», υπογράμμισε ο κ. Jonnaert.

Πηγές ΑΠΕ/ΜΠΕ – ΕΕ – Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών – ACEA

Προηγούμενο άρθροΤα Audi Q3 και Q8 στην πρώτη θέση στην Ελλάδα το 2021
Επόμενο άρθρο“Best Car 2022” η Alfa Romeo Giulia από γερμανικό περιοδικό