Απαιτείται 100πλάσια αύξηση του ευρωπαϊκού στόλου σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών, σύμφωνα με νέα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ACEA.

Μια νέα μελέτη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει ότι υπάρχουν σήμερα 6,2 εκατομμύρια μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους, η μέση ηλικία των οποίων είναι 13 χρόνια.

Σχεδόν το 98% αυτών των φορτηγών λειτουργεί με ντίζελ, σύμφωνα με την έκθεση «Οχήματα σε χρήση» του 2021. Μόνο 2.300 – ή το 0,04% του συνολικού στόλου – είναι φορτηγά μηδενικών εκπομπών.

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές εκτιμούν ότι περίπου 200.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να λειτουργούν έως το 2030, για να επιτύχουν τους στόχους CO2 για βαρέα φορτηγά. Με βάση τα νέα δεδομένα της ACEA, αυτό θα απαιτούσε μια εντυπωσιακή 100πλάσια αύξηση σε διάστημα μικρότερο των 10 ετών.

Στην πρόσφατα δημοσιευμένη Στρατηγική Κινητικότητας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθόρισε ως στόχο να κυκλοφορούν περίπου 80.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών έως το 2030, πράγμα που στην πραγματικότητα υπολείπεται των απαιτήσεων του κανονισμού για το CO2 (-30% εκπομπές) .

«Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών έχουν δεσμευτεί να προσφέρουν στην αγορά φορτηγά μηδενικών εκπομπών και πρόκειται να αυξήσουν τη γκάμα των οχημάτων μηδενικών εκπομπών τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, EricMark Huitema. «Ωστόσο, δεν μπορούν να κάνουν μια τόσο ριζική και πρωτοφανή αλλαγή μόνοι τους».

Για να προτιμήσουν οι μεταφορείς τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών, απαιτείται επείγουσα δράση σε ευρωπαϊκό και κρατικό επίπεδο. Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό τελών κυκλοφορίας βάσει CO2, την ενεργειακή φορολογία βάσει περιεχομένου άνθρακα και ενέργειας καυσίμων, ένα υγιές σύστημα τιμολόγησης εκπομπών CO2 και, το πλέον σημαντικό, ένα πυκνό δίκτυο υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού κατάλληλων για φορτηγά.

Τα επαγγελματικά οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα

Η νέα έκθεση της ACEA αποκαλύπτει επίσης τα ακόλουθα σχετικά με το στόλο επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγά, βαν και λεωφορεία) που κυκλοφορούν σήμερα στην Ευρώπη:

  • Με περίπου 1,2 εκατομμύρια φορτηγά, η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (1.010.742) και την Ιταλία (946.393).
  • Με ηλικία άνω των 21 ετών, τα ελληνικά φορτηγά είναι τα παλαιότερα στην ΕΕ. Τα νεότερα φορτηγά κυκλοφορούν στην Αυστρία (6,4 χρόνια).
  • Πάνω από 28 εκατομμύρια φορτηγά κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ. Με 6 εκατομμύρια οχήματα, η Γαλλία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο βαν.
  • Η μέση ηλικία ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της ΕΕ είναι τα 11,6 έτη. Μεταξύ των τεσσάρων μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, η Ισπανία διαθέτει τον παλαιότερο στόλο βαν (13,0 έτη), ακολουθούμενη από την Ιταλία (12,6 έτη).
  • Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρα ντίζελ κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ εκτός από την Ελλάδα. Σχεδόν το 90% του στόλου βαν της ΕΕ λειτουργεί με ντίζελ και μόλις το 0,3% αυτού του στόλου στην ΕΕ είναι ηλεκτρικά μπαταρίας.
  • Περίπου 692.207 λεωφορεία λειτουργούν σε ολόκληρη την ΕΕ, σχεδόν τα μισά από τα οποία βρίσκονται σε τρεις μόνο χώρες: Πολωνία, Ιταλία και Γαλλία.
  • Η μέση ηλικία των λεωφορείων στους δρόμους της ΕΕ είναι 11,7 έτη. Τα παλαιότερα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα (19,9 χρόνια), ενώ τα νεότερα είναι στην Αυστρία (4,8 χρόνια).
  • Τα λεωφορεία ντίζελ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 94,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 0,6% να είναι ηλεκτρικά μπαταρίας.

Υπενθυμίζεται πως τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ACEA υπέγραψαν πρόσφατα με το Ινστιτούτο Potsdam Research for Climate Impact (PIK) μια κοινή δήλωση δέσμευσης καθώς και τις συνθήκες που απαιτούνται για τον μετασχηματισμό του συστήματος οδικών εμπορευματικών μεταφορών.

Προηγούμενο άρθροMοbilize, νέα εταιρεία για υπηρεσίες κινητικότητας – ενέργειας
Επόμενο άρθροΤο νέο ηλεκτρικό compact van, Opel Combo-e

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here