Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) εκφράζει τη βαθιά της λύπη για την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προτείνει μέτρα για τη συνέχιση των περιορισμών στις εισαγωγές χάλυβα στην ΕΕ. Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα, ο σχεδιασμός της πρότασης, που ανακοινώθηκε λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, δεν λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα των κατασκευαστών αυτοκινήτων της ΕΕ.
Τον Μάρτιο του 2018, η Επιτροπή ξεκίνησε μια έρευνα διασφάλισης σχετικά με τις εισαγωγές χάλυβα στην ΕΕ, ανταποκρινόμενη σε παρόμοιους περιορισμούς που έλαβαν οι Ηνωμένες Πολιτείες. Τον Ιούλιο, η Επιτροπή ενέκρινε προσωρινά μέτρα υπό μορφή “δασμολογικής ποσόστωσης”, η οποία επιβάλλει δασμό 25% στις εισαγωγές πάνω από ένα ορισμένο επίπεδο. Την Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου, η Επιτροπή πρότεινε στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ ότι θα πρέπει να συνεχιστούν αυτά τα προσωρινά μέτρα μέχρι τον Ιούλιο του 2021.
Η ACEA αμφισβητεί την ανάγκη τέτοιων εμπορικών προστατευτικών μέτρων. Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας η πρόσβαση στην παραγωγή χάλυβα της ΕΕ είναι εξαιρετικά περιορισμένη και οι εισαγωγές παραμένουν απαραίτητες για την κάλυψη των κενών στην αλυσίδα εφοδιασμού. Εν τω μεταξύ, οι παραγωγοί χάλυβα της ΕΕ επωφελούνται από μακροπρόθεσμες υψηλές τιμές και εξαιρετικά ποσοστά χρησιμοποίησης της παραγωγικής ικανότητας, ιδίως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα οικονομικά αποτελέσματα των ευρωπαίων παραγωγών κατά τα τελευταία έτη αποτελούν σαφή ένδειξη της πολύ θετικής κατάστασης στην αγορά για αυτούς.
“Οι εισαγωγές χάλυβα στην ΕΕ αυξήθηκαν το τελευταίο έτος, επειδή η ευρωπαϊκή μεταποιητική παραγωγή έχει αυξηθεί σημαντικά μετά την οικονομική κρίση”, εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert. “Η παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 5 εκατομμύρια μονάδες ετησίως από το 2014 και κάποια αύξηση των εισαγωγών χάλυβα ήταν απαραίτητη για την ικανοποίηση αυτής της υψηλότερης ζήτησης”.
Τα εμπορικά στοιχεία από την αμερικανική κυβέρνηση δείχνουν ότι υπήρξε σχετικά μικρή πτώση των παγκόσμιων εξαγωγών χάλυβα στις ΗΠΑ, γεγονός που μπορεί να εξηγηθεί από την πολύ υψηλή τιμή του χάλυβα εκεί, η οποία συνήθως υπερβαίνει τις τιμές της παγκόσμιας αγοράς κατά 30% έως 40%. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει κανένας λόγος που θα απαιτούσε προστασία για τους παραγωγούς χάλυβα της ΕΕ, οι οποίοι είναι ήδη ιδιαίτερα προστατευμένοι από μέτρα αντιντάμπινγκ και αντεπιδοτήσεων.
“Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ήδη σημαντικές αβεβαιότητες στο παγκόσμιο εμπόριο: η απειλή των δασμών των ΗΠΑ στις εισαγωγές μηχανοκίνητων οχημάτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων είναι πάντα παρούσα και δεν μπορεί να αποκλειστεί και η πιθανότητα υπάρξουν προβλήματα με το Brexit. Αυτά τα μέτρα προστασίας για τις εισαγωγές χάλυβα έρχονται σε έναν δύσκολο χρόνο για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών”, υπογράμμισε ο Erik Jonnaert.