Καθώς το Ηνωμένο Βασίλειο (ΗΒ) διχάζεται μεταξύ εορτασμών και αποχαιρετιστήριων ολονυκτιών για την αποχώρηση της χώρας από την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κλάδοι του στόλου και της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις και ευκαιρίες.

Ενώ μέχρι το τέλος του 2020 δεν αλλάζει επισήμως η εμπορική σχέση μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, η διακήρυξη της κυβέρνησης του ΗΒ πως δεν θα επιδιώξει επέκταση αυτής της ρύθμισης άσκησε τεράστια πίεση στις εμπορικές διαπραγματεύσεις.

Πολλοί σχολιαστές, συμπεριλαμβανομένων των ηγετών της ΕΕ, αναφέρουν ότι είναι αδύνατον να διαπραγματευθούν μια ολοκληρωμένη εμπορική συμφωνία στους επόμενους 11 μήνες, δημιουργώντας αβεβαιότητα ως προς το ποια αγαθά και υπηρεσίες θα καλυφθούν από οποιεσδήποτε ρυθμίσεις ελεύθερου εμπορίου.

Ενοικίαση και χρηματοδοτική μίσθωση

Όσον αφορά στον κλάδο της ενοικίασης και του leasing, η αβεβαιότητα αυτή ενισχύει τις ευκαιρίες πωλήσεων, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, καθώς οι επιχειρήσεις αποφεύγουν να πραγματοποιούν μακροπρόθεσμες κεφαλαιακές επενδύσεις σε νέα οχήματα.

Ο CEO της BVRLA [1], Gerry Keaney, δήλωσε: “Πολλοί διαχειριστές βαν και φορτηγών καθυστερούν τις αποφάσεις τους για ανανέωση στόλου, σε μεγάλο βαθμό επειδή αμφιβάλλουν για τις προβλέψεις τους λόγω συνεχιζόμενης αβεβαιότητας. Το κόστος εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό θέμα για τους διαχειριστές, καθώς το κόστος ενός αυτοκινήτου μετά το Brexit είναι ακόμα άγνωστο”.

Συνέπειες για τους κατασκευαστές οχημάτων

Ωστόσο, για τους κατασκευαστές οχημάτων, τόσο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και στην ΕΕ, η ύπαρξη μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου είναι απολύτως απαραίτητη για την παραγωγική αποδοτικότητα. Μια ιδέα του τι μπορεί να συμβεί διαφάνηκε δύο φορές το 2019, όταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες έκλεισαν τα εργοστάσια του Ηνωμένου Βασιλείου, πιστεύοντας πως η χώρα θα εξερχόταν από την ΕΕ χωρίς εμπορική συμφωνία.

Οι εξαγωγές νέων οχημάτων από το Ηνωμένο Βασίλειο στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 11,1% σε ετήσια βάση το 2019, ενώ οι συνολικές εξαγωγές οχημάτων μειώθηκαν κατά 14,7%.

Ο Mike Hawes, CEO της SMMT [2], δήλωσε: “Δεδομένης της αβεβαιότητας που αντιμετωπίζει ο κλάδος, είναι απαραίτητο να αποκαταστήσουμε την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά μας και αυτό ξεκινά με μια φιλόδοξη συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών με την Ευρώπη, η οποία εγγυάται την αγορά και πώληση όλων των αυτοκινήτων χωρίς δασμούς ή πρόσθετες επιβαρύνσεις.

“Αυτό θα ενισχύσει την μεταποίηση, θα αποτρέψει τις μεγάλες αυξήσεις τιμών και θα διατηρήσει τη δυνατότητα επιλογών των βρετανών καταναλωτών. Οι διαπραγματεύσεις αποτελούν πρόκληση, αλλά όλες οι πλευρές μπορούν να κερδίσουν και αυτός ο κλάδος μπορεί να το πετύχει”.

Πιθανοί δασμοί

Εάν η ΕΕ και το ΗΒ δεν κατορθώσουν να διαπραγματευτούν μια εμπορική συμφωνία για τα οχήματα, οι δασμοί του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου θα εφαρμοστούν στα νέα οχήματα που θα διέρχονται τη Μάγχη και προς τις δύο κατευθύνσεις. Με τον τρόπο αυτό, οι στόλοι του Ηνωμένου Βασιλείου θα αντιμετωπίσουν αύξηση 10% του κόστους κτήσης των οχημάτων που κατασκευάζονται στην ΕΕ και αντίστροφα, μολονότι οι στόλοι της ΕΕ θα έχουν ευρύτερη επιλογή οχημάτων από κατασκευαστές εντός της ΕΕ, ώστε να αποφεύγουν την πληρωμή δασμών.

[1] Η Βρετανική Ένωση Ενοικίασης και Χρηματοδοτικής Μίσθωσης Οχημάτων (British Vehicle Rental & Leasing Association) ιδρύθηκε το 1967 και είναι ο βρετανικός οργανισμός των εταιρειών που ασχολούνται με τη μίσθωση, τη χρηματοδοτική μίσθωση και τη διαχείριση του στόλου.

[2] Η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και Εμπόρων (Society of Motor Manufacturers and Traders) είναι ο επαγγελματικός σύλλογος της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο ρόλος της είναι να προωθεί  τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου στο εσωτερικό και στο εξωτερικό.

 

 

Προηγούμενο άρθροΠαγκόσμια πρεμιέρα για το Kia Sorento στην GIMS
Επόμενο άρθροΣυνεργασία Cubic – Moovit για εξελιγμένη εμπειρία μετακινήσεων